Informazio gehiago
Wittgenstein
Hizkuntzaren logika-analisia
Hauek dira Wittgenstein-ek Tractatus-Logico-Philosophicus lanean adierazten dituen bi helburu nagusiak:
- Hizkuntza-logikaren ulermen ezegokiaren ondorioz sortutako arazo filosofikoak; horregatik, filosofiaren helburua arazo hauen izaera aztertzean datza. Esan ez litekeena adierazten saiatzen garenean sortzen dira horrelako arazoak; hau da, proposizioen esanahia osatzen duten baldintzak ahazten ditugunean.
- Egitura logikoa duen hizkuntza. Hizkuntzaren logika ulertzeak esanahiarekin esan eta pentsa litekeena eta ez litekeenaren arteko mugaren ezarpena ekartzen du. Filosofiaren zentzugabekeriak hizkuntza-analisiaren bidez saihestean, arazo filosofikoak konponduko ditugu.
Proposizioen sailkapena
Proposizioak munduan gertatutako ekintzak adierazten dituzten hizkuntza-unitateak dira. Ezaugarri bakunenak (izenak) ekintzen osagaiak adierazten dituzte: objektuak.
- Zientzia naturalaren proposizioak: esanahia duten bakarrak dira. Egiazkoak ala faltsuak izan daitezke eta esperientziaren gertaerekin egiazta ditzakegu.
- Logikaren proposizioak: munduan gertatutako ekintzei buruzko informaziorik ematen ez diguten proposizioak dira. Zentzugabekeriak ez badira ere, ez dute esanahirik adierazten. Adibidez, tautologiak ( euria ari du ala ez du ari) eta kontraesanak (euria ari du eta ez du ari).
- Metafisika-proposizioak: zentzurik gabeko proposizioak dira, proposizioaren zatiren batek erreferentziarik ez duelako, edo ezinezkoa delako egia ala gezurrezkoa egiten duten baldintzak zehaztea.
Cambridge Unibertsitateko eraikinak.
Hizkuntzaren filosofia berria
Ikerketa filosofikoak, bigarren liburuan Wittgenstein-ek hurrengo ideiaren kritika egiten du: hizkuntzaren proposizioak esanahia dute izen eta objektuen arteko elkarrekikotasunari esker munduaren gertaerak adierazten dituztelako. Hauek dira hizkuntzaren ikuskera berriaren tesiak:
- Hitz edo proposizio baten esanahia hizkuntzan ematen diogun erabileraren araberakoa da. Hizkuntzaren adierazpenak erabilera eta helburu anitz dute eta hainbat ekintzari lotuta daude: erregutzea, eskertzea, madarikatzea, agintzea, gertaera bat kontatzea, etab.
- Hizkuntzaren adierazpen edo proposizio bakoitza hizkuntzaren joko baten zati da. Hizkuntza erabiltzen dugun hainbat ekintzetako bat hizkuntzaren jokoa da. Beraz, proposizio baten esanahia ezagutzeko, bere hizkuntzaren jokoa eta dagokion jarduera ezagutu beharko ditugu.
- Beste hainbatek bezala, joko mota hauek arauen beharra dute bere funtzionamendurako. Arauak ezagutu beharko ditugu zein jokotan ari garen jakiteko: Zientzia-hizkuntzaren jokoa, etika-hizkuntzarena, erlijio-hizkuntzarena, etab.
- Hizkuntzaren jokoek ez dute inolako funtsik, Wittgenstein-ek deitutako senide-itxuren artean analogia edo bereizitasunak agertu baizik. Hizkuntzaren funtsa bilatzea zentzugabekeria da eta arauen deskribapenak ordezkatu behar du.
Filosofiaren sorkuntza
- Filosofia erabiltzen ditugun kontzeptuen azalpenean datza. Funtsean, ikerketa kontzeptuala da.
- Filosofiak zalantza zehatzen ondorioz sortutako arazo filosofikoetaz askatzen laguntzen digu.
- Arazo filosofikoak terapia jakin baten beharra duten karranpa edo gaixotasun modukoak dira. Arrakasta izatekotan, filosofia teknika terapeutiko baten antzekoa da.
- Filosofiaren bidez ez dugu ezkutuan dagoena aurkituko. Aurrean duguna era argian, ordenatuan eta ikuspuntu zehatz batetik ikusten lagunduko digu.
Wittgenstein-en ustetan filosofia hizkuntzak sortutako zalantzak aztertzean datza. (Alicia en el país de las maravillas Carrol-en libururako ilustrazioa).LIBURUTEGI NAZIONALA, MADRIL.
Orria posta elektronikoz bidali
¿Qué son los iconos de "Compartir"?
Todos los iconos apuntan a servicios web externos y ajenos a HIRU.com que facilitan la gestión personal o comunitaria de la información. Estos servicios permiten al usuario, por ejemplo, clasificar , compartir, valorar, comentar o conservar los contenidos que encuentra en Internet.
¿Para qué sirve cada uno?
-
Comparte con amigos y otros usuarios fotos, vídeos, noticias y comentarios personales, controlando la privacidad de los mismos.
-
Conversa sobre los temas que te interesan y que proponen los expertos. Todo ello en 280 caracteres con fotos y vídeos. Lee, pregunta e infórmate.
-
Contacta y comparte con amigos, familiares y compañeros de trabajo mensajes cortos (tweets) de no más de 140 caracteres.
-
Conéctate, comparte y comunícate con tus amigos, compañeros de trabajo y familia.
-
Comparte tus novedades, fotos y vídeos con tus amigos e inicia conversaciones sobre los temas que te interesan.
-
Sitio web que se sirve de la inteligencia colectiva para dar a conocer noticias. Los usuarios registrados envían historias que los demás usuarios del sitio pueden votar.

Derechos de reproducción de la obra
-
Eusko Jaurlaritzaren Hezkuntza, Unibertsitate eta Ikerketa Sailarenak dira hiru.eus webgunearen eta bertan agertzen diren elementu guztien jabetza intelektualaren eskubideak.
Halere, baimenduta dago hezkuntzaren esparruan hiru.eus-eko edukiak erabiltzea, betiere webguneari aipamena egiten bazaio eta Creative Commons CC-BY-NC-SA lizentziaren baldintzapean.
Informazio gehiagorako: pdf dokumentua jaitsi (943,2k).Eusko Jaurlaritzaren Hezkuntza, Unibertsitate eta Ikerketa Sailak bere buruari aitortzen dio, edozein unetan eta aurretiaz ohartarazi gabe, bere webguneko informazioa edota haren konfigurazioa edo itxura aldatzeko eta eguneratzeko ahalmena.
Eusko Jaurlaritzaren Hezkuntza, Unibertsitate eta Ikerketa Sailak ez du bermatzen ez dela akatsik egongo webguneko sarbidean, ezta han jasotako edukietan ere. Era berean, ez du ziurtatzen eduki hori behar bezala eguneratuta egongo denik. Dena den, beharrezko ahalegin guztia egingo du akats horiek saihesteko, eta, hala behar izanez gero, ahalik eta azkarren konpontzeko edo eguneratzeko.
Webgunera sartzea eta bertan jasotako informazioaz egiten den erabilera soilik erabiltzailearen erantzukizuna dira. Eusko Jaurlaritzaren Hezkuntza, Unibertsitate eta Ikerketa Sailak ez du inolako erantzukizunik izango webgunera sartzeak edo hango informazioa erabiltzeak sor litzakeen ondorio edo kalteen aurrean, bere eskumenen erabilera zehatzetan jarraitu behar dituen legezko xedapenak ezartzearen ondorio diren egintza guztietan izan ezik.
Eusko Jaurlaritzaren Hezkuntza, Unibertsitate eta Ikerketa Sailak ez du bere gain hartzen webgunean aipatzen diren kanpoko beste esteka batzuetara konektatzetik edo haietan jasotako edukietatik erator daitekeen inolako erantzukizunik.
Webgune honetan jasotako informazioa baimenik gabe edo oker erabiltzeak eta Eusko Jaurlaritzaren Hezkuntza, Unibertsitate eta Ikerketa Sailaren jabego intelektual eta industrialaren eskubideetan sorturiko kalte eta galerek legez dagozkion egintzak erabiltzeko bidea emango diote aipatutako Administrazioari, eta, hala badagokio, erabilera horren ondorio diren erantzukizunak hartuko ditu.
Pribatutasuna
Interesatuak emandako datuak dagokion prozedura edo egintzan aurreikusitako helburuetarako baino ez dira erabiliko.
Eusko Jaurlaritzaren Hezkuntza, Unibertsitate eta Ikerketa Saileko Etengabeko Ikaskuntzako Zuzendaritza da datu horiek biltzen dituen fitxategiaren erantzulea, eta haren aurrean egikaritu ahal izango dira sartzeko, zuzentzeko, deuseztatzeko eta aurka egiteko eskubideak. Horretarako, eskura duzu info@hiru.eus helbide elektronikoa.

- XX mendea: azken korronteak
- Filosofiaren jarduera berria
- Positibismo logikoa
- Kontzientziari buruzko filosofiak (I). Bergson eta Freud
- Kontzientziaren filosofiak (II). Husserl
- Xabier Zubiri
- Wittgenstein
- Karl Popper
- Hizkuntza arruntaren filosofia
- Marxismo humanista eta zientifikoa
- Existentzialismoa
- Hermeneutika. Gadamer
- Frankfurteko eskola
- Estrukturalismoa
- Postmodernitatearen eztabaida