Positibismo logikoa

Positibismo logikoa, Vienako taldearen inguruan eratutako eskola da, zeinek enpirismo eta hizkuntzaren analisi logikoaren tradizioak elkartzen baititu. Azken batean, tradiziozko filosofia tesi gehienei eginiko kritika sinbolizatzen du, eta bereziki, metafisika, epistemologia eta etikarekin loturiko planteamenduak.

Vienako taldea

Vienako taldea, 1920-1930 hamarkadan, Moritz Schlicken inguruan sortu zen, eta bere kide garrantzitsuenak Otto Neurath, H. Feigl eta Rudolf Carnap (filosofoak), Ph. Frank, Carl Menger (ekonomistak) eta Kurt Gödel (fisikari-matematikaria) ziren. Eztabaida taldea izanez hasi zen eta mugimendu antolatua bezala bukatu zuen.

1929an Viena-ko Taldearen ikuspuntu zientifikoa bere agiria argitaratzen du eta 1930ean, Rudolf Carnap eta Hans Reichenbach-ek zuzenduriko Erkenntnis aldizkaria sortzen du. Upsalako enpiristek, amerikar kideek eta britainiar analistek Berlineko Eskolarekin harremana izan zuten.

Hogeita hamarreko hamarkadan zehar, mugimendu honek hedadura handia izan zuen, baina nazismoak taldea disolbatu zuen eta bere kideek Estatu Batuetara eta Ingalaterrara atzerriratu behar izan zuten.

Belvedere-ko jauregia, Viena.

Positibismo logikoaren oinarriak

  • Metafisikaren ezeztapenaPositibismo logikoak, hipotesi metafisikoak arbuiagarriak direla dio, ezertarako balio ez dutelako eta dituzten arazoak baliogabeak zein irtenbiderik gabekoak direla, kontraste enpirikoaren objektu ezin baitira izan. Argudioa, munduko zientzia ezagutzaren mugak gainditzeko edonolako saiok absurduan amaitzen duela da.
  • Fisikalismoa eta zientzietako unitatea:

    Fisikalismoak ondorengoa baieztatzen du:

    • Esperientziako prozesu guztiak prozesu fisikotara joaz azal daitezke, fisika, edozein diziplina orientatu ahal izateko ezagutza gida eredu izanik.
    • Zientziako baieztapen guztiak, fisikaren baieztapenetara murritz daitezke.
  • Egiaztatze enpirikoa:

    Garapen lan-eremu bikoitza eskaintzen du.

    • Oinarri metazientifikozko gaiak.
    • Esaldietako esanahiari dagozkien arazoak.

Azken batean, positibista logikoek, egiaztatze printzipioaren bertsio ezberdinak esan zituzten. Helburua, esaldiaren zientzia izaera bereizten uzten zuen, hala nola esanahia zuten eta esanahirik gabeko esaldien arteko bereizte irizpidea zehaztea zen. Ondorengo baieztapenean laburtuta geratzen diren bi gai osagarri lirateke: "proposizio baten esanahia, bere baieztapen metodoan datza".

Printzipio honen defendatzaile nagusienak, M. Schlick eta Alfred Jules Ayer izan ziren. Bere kritikoen artean, Willard van Orman eta Karl Popper daude.

Egiaztatze printzipioa eta bere kritikoak

Moritz Schlick

Egiaztatze printzipioa ondorengo eran azaldu zuen: proposizio batek, egiazkoa ala gezurrezkoa den jakiten lagunduko liguketen baldintzak esan balitezke bakarrik izango luke zentzua. Horrela, proposizioa egiazta ezin badezakegu, esanahirik gabekotzat hartuko dugu.

Alfred Jules Ayer

Egiaztatze printzipioari dagokionez, Ayerek egiaztatze zentzu indartsu eta ahul bat ezarri zuen. Zentzu indartsuan, proposizio bat egiaztagarria da bere egia esperientziagatik erabat froga daitekeenean. Ideia honek, zientziaren lege orokorrak agerian jartzen ditu, ikus daitezkeen gauzen inongo kopuru zehatzek ezin baitezake betirako legerik ezarri. Zentzu ahulean, proposizio bat egiaztagarria da, esperientziarentzako posible egitea zilegi bada.

Rudolf Carnap

Egiaztatze printzipioaren zorroztasunak, proposizio metafisikoen ezabatzeaz gainera, zientzia esaldi edo proposizioak zentzurik gabekoak bezala ere kondenatzen zituen. Carnap-ek egiaztatze teoriaren eskakizunak jaitsi zituen, zientzia dena eta ez denaren arteko bereizte printzipioa irizpide bezala ahaztu gabe. Egiaztatze kontzeptua kontraste printzipioarengatik aldatu zuen. Kontzepzio honen arabera, nahikoa litzateke esaldi batek benetako edukia izatea, errekurtso logiko berezien bitartez esperientziarekin konexioa edukiko lukeena, adibidez, bere harremana hizkuntza partikularrarekin.

Willard van Orman Quine

Quinek egiaztatze teoriari kritika zorrotza egin zion, eta printzipio horri dogma deitu zion. Bere erasoa bi puntutara zuzentzen da:

  • Esaldi analitiko eta sintetikoen arteko bereiztea.
  • Funtsezko erredukzio teoria.

Quineren ondorioak hauek dira:

  • Analitiko hitzaren esanahia ezin da propietateaz zehaztu.
  • Inoiz ez zaio baieztapen isolatuari baieztatzea aplikatzen, sinesmen eta teoria sistema globalari baizik.

Orria posta elektronikoz bidali

< * Bete beharreko alorrak

Eskerrik Asko.
artikuluan arrakastaz bidalita da.

cerrar ventana
Lagun iezaguzu hobetzen! Zure iritzia garrantzitsua da, eta horregatik eskertuko genizuke zure iritziak eta iradokizunak info@hiru.eus helbidera bidaltzea.

* Bete beharreko alorrak
cerrar ventana

 

¿Qué son los iconos de "Compartir"?

 

Todos los iconos apuntan a servicios web externos y ajenos a HIRU.com que facilitan la gestión personal o comunitaria de la información. Estos servicios permiten al usuario, por ejemplo, clasificar , compartir, valorar, comentar o conservar los contenidos que encuentra en Internet.

¿Para qué sirve cada uno?

  • facebook

    Facebook

    Comparte con amigos y otros usuarios fotos, vídeos, noticias y comentarios personales, controlando la privacidad de los mismos.

     
  • eskup

    Eskup

    Conversa sobre los temas que te interesan y que proponen los expertos. Todo ello en 280 caracteres con fotos y vídeos. Lee, pregunta e infórmate.

     
  • delicious

    Twitter

    Contacta y comparte con amigos, familiares y compañeros de trabajo mensajes cortos (tweets) de no más de 140 caracteres.

     
  • tuenti

    Tuenti

    Conéctate, comparte y comunícate con tus amigos, compañeros de trabajo y familia.

     
  • technorati

    Google Buzz

    Comparte tus novedades, fotos y vídeos con tus amigos e inicia conversaciones sobre los temas que te interesan.

     
  • meneame

    Meneame

    Sitio web que se sirve de la inteligencia colectiva para dar a conocer noticias. Los usuarios registrados envían historias que los demás usuarios del sitio pueden votar.

     
 

 

cerrar ventana

Derechos de reproducción de la obra

 

Eusko Jaurlaritzaren Hezkuntza, Unibertsitate eta Ikerketa Sailarenak dira hiru.eus webgunearen eta bertan agertzen diren elementu guztien jabetza intelektualaren eskubideak.

Halere, baimenduta dago hezkuntzaren esparruan hiru.eus-eko edukiak erabiltzea, betiere webguneari aipamena egiten bazaio eta Creative Commons CC-BY-NC-SA lizentziaren baldintzapean.
Informazio gehiagorako: pdf dokumentua jaitsi (943,2k).

Eusko Jaurlaritzaren Hezkuntza, Unibertsitate eta Ikerketa Sailak bere buruari aitortzen dio, edozein unetan eta aurretiaz ohartarazi gabe, bere webguneko informazioa edota haren konfigurazioa edo itxura aldatzeko eta eguneratzeko ahalmena.

Eusko Jaurlaritzaren Hezkuntza, Unibertsitate eta Ikerketa Sailak ez du bermatzen ez dela akatsik egongo webguneko sarbidean, ezta han jasotako edukietan ere. Era berean, ez du ziurtatzen eduki hori behar bezala eguneratuta egongo denik. Dena den, beharrezko ahalegin guztia egingo du akats horiek saihesteko, eta, hala behar izanez gero, ahalik eta azkarren konpontzeko edo eguneratzeko.

Webgunera sartzea eta bertan jasotako informazioaz egiten den erabilera soilik erabiltzailearen erantzukizuna dira. Eusko Jaurlaritzaren Hezkuntza, Unibertsitate eta Ikerketa Sailak ez du inolako erantzukizunik izango webgunera sartzeak edo hango informazioa erabiltzeak sor litzakeen ondorio edo kalteen aurrean, bere eskumenen erabilera zehatzetan jarraitu behar dituen legezko xedapenak ezartzearen ondorio diren egintza guztietan izan ezik.

Eusko Jaurlaritzaren Hezkuntza, Unibertsitate eta Ikerketa Sailak ez du bere gain hartzen webgunean aipatzen diren kanpoko beste esteka batzuetara konektatzetik edo haietan jasotako edukietatik erator daitekeen inolako erantzukizunik.

Webgune honetan jasotako informazioa baimenik gabe edo oker erabiltzeak eta Eusko Jaurlaritzaren Hezkuntza, Unibertsitate eta Ikerketa Sailaren jabego intelektual eta industrialaren eskubideetan sorturiko kalte eta galerek legez dagozkion egintzak erabiltzeko bidea emango diote aipatutako Administrazioari, eta, hala badagokio, erabilera horren ondorio diren erantzukizunak hartuko ditu.

  Pribatutasuna

Interesatuak emandako datuak dagokion prozedura edo egintzan aurreikusitako helburuetarako baino ez dira erabiliko.

Eusko Jaurlaritzaren Hezkuntza, Unibertsitate eta Ikerketa Saileko Etengabeko Ikaskuntzako Zuzendaritza da datu horiek biltzen dituen fitxategiaren erantzulea, eta haren aurrean egikaritu ahal izango dira sartzeko, zuzentzeko, deuseztatzeko eta aurka egiteko eskubideak. Horretarako, eskura duzu info@hiru.eus helbide elektronikoa.

cerrar ventana