Hermeneutika. Gadamer

Hermeneutika-, literatur-, lege- eta teologia-testuak interpretatzeko teknika hutsa izaten hasi zena, XIX. mendean norabide berria urratzen hasi zen Schleiermacher eta Diltheyrekin. Sendotzea Gadamerrekin heldu zen, zeinek hermeneutika psikologia-lotura eta lotura idealistetatik askatu baitzuen. Hori zela eta, hermeneutika, elkarrizketa, testu eta historian murgildutako zentzu baten ulerkuntzaren misterioak argitzera bideratutako eginkizun bihurtu zuen.

Ulerkuntza

Gadamerrek, Heideggerren ildoari jarraituz, lehenengo aldiz mahaigaineratu zuen hermeneutika orokorra sistematizatzea, ulertzearen beraren arte gisa.

  • Ulerkuntza honako honetan datza: historia eta tradizioaren alorrean gizakiek partekatzen duten zentzuaren erreskatean.
  • Ulerkuntza tradizioaren baitan existitzen da beti, zeren, bere barnean jaramon egitea merezi duen dinamika garatzen baita.
  • Ulerkuntza kontzientzia historikoaren ostertzean dagoen interpretazio prozesua da.

Elkarrizketa

Elkarrizketa kategoriaren bitartez, Gadamerrek dinamismoa adierazten du, zeinetatik zehar, tradiziotik historiara iragan ahal baikara. Elkarrizketari esker zeregin hermeneutikoaren edukia eta ostertza ikuska daitezke. Ostertzetik, giza komunikazioa eta bere errealizazioak ulertu ahal ditugu. Zientzia partikularren bakarrizketa komunikazio existentziaren elkarrizketan txertatu nahi du Gadamerrek.

Elkarrizketak egitura zehatza dauka: galdera eta erantzunaren arteko jolasa.

  • Galdera:

    Galdetzea ezagutza sortzeko hasierako erada. Erantzunak ulergarria gertatu behar duen alorra moldatu eta antolatzen du galderak. Galderaren bitartez, jakin nahi den hori ikuspegi zehatz baten azpian kokatzen da. Galdetzeak emandakoa agerian ipini eta ezagutzaranzko ibilbidea proposatzea esan nahi du.

  • Erantzuna:

    Galderak erantzunak non aurkitu behar ditugun adierazten digu eta ustekaberako jarrera agertzen digu. Testu bati galdetzen zaionean, erantzuna testuak esango duen zerbait entzuteko prest egotea da. Irakurtzen duen gizakumeak testuak zer dioen eta zer ematen duen aditzera entzuteko prest egon behar du. Galderaren ostertzak balizko galdera franko dauzka. Hori dela eta, oso garrantzitsua da erantzunen aurkikuntzan aurrera joateko, itaunak ulertzea.

Interpretazioa eta tradizioa

Gadamerrek garatutako teoria hermeneutikoan historiak eta tradizioak ulerkuntzaren benetako zentzua atzemateko ezinbesteko rola jokatzen dute. Gadamerren arabera, ez dago historiatik kanpoko tokirik, ebazteko saiatze historikoen bilakaeran, problema baten identitateaz pentsatzea egokitzen denik. Ulerkuntza barnetik hartu behar da aintzat, tradizioaren baitako elkarrizketa da eta. Horrela, bi alderdi sumatzen dira:

  • Tradizio baten interpretazioa tradizio horren zatia da, eta horrek tradizioa bere baitatik besterik ezin dela interpretatu esan nahi du.
  • Tradizioa ez da halabeharra, eta ez du muga murriztaile gisa jarduten; bide berriak urratu daitezkeen heinean, gainditze historikorako era erakusten du. Tradizioak ez dio arrazoiari erasaten; aitzitik, arrazionaltasunean oinarritzen denean bere botere eta duintasuna aurkitzen ditu. Tradizioak izaera kontserbadorea dauka; baina Gadamerren ustez, usadioei eusteak, deuseztatzen saiatzea bezain ekintza askea da.

Tradizioa lantzen, zuritzen eta arretaren bitartez, sendotu eta bereganatzen denean, ez da existitzen tradizioaren eta askatasunaren arteko aurkakotasuna.

Aurreiritziak eta tradizioa

Tradizio kontzeptua ezezko konnotazioz beterik dago, hala nola, aurreiritziekin batera parekatzea. Ikuspegi ilustratuaren arabera, aurreiritziak eragozpena eta oztopoa dira zientzia modernoaren garapenean eta ezagutza objektiboaren bilakaeran. Gadamer, aldiz, aurreiritzien garrantziaz jabetzen da. Ematen dituen arrazoiak ondoko hauek dira:

  • Aurreiritziak tradizioen zatia dira eta beraien edukia dira.
  • Gizakiak aurreiritzietan kokatuta daudela baiesteak esan nahi du sortu diren tradizio historikoan bizi eta hazi direla, eta tradizio horren barruan elkarrizketa eta komunikazioa aurrera eraman daitezkeela.
  • Aurreiritziak eta tradizioak oinarrizko osagaiak dira arrazoiaren ideiarekin artikulatzen saiatzen den ulertzeko modu berria antolatzeko.
  • Aurreiritziek eta tradizioek ez dute halabeharrez ulerkuntzaren arloa ixten, aitzitik, gure esperientzia guztien zentzura iristeko aukera berriak ireki eta eskaintzen dituzte.
  • Tradizioaren eta aurreiritzien arteko harremanak giza egoera adierazten du, izan ere, horretatik kanpo ez dago ulertzerik. Tradizioarekiko bizi harremanetik ateratzen denak beronen egiazko zentzua deuseztatzen du.
  • Tradizioak bizi garen gertakizun historikoaren barruan bide berriak urratzen dituen heinean, askatasunaren beraren eta historiaren beraren unea eratzen du.
 

Montjuic-eko komunikazio dorrea.

Orria posta elektronikoz bidali

< * Bete beharreko alorrak

Eskerrik Asko.
artikuluan arrakastaz bidalita da.

cerrar ventana
Lagun iezaguzu hobetzen! Zure iritzia garrantzitsua da, eta horregatik eskertuko genizuke zure iritziak eta iradokizunak info@hiru.eus helbidera bidaltzea.

* Bete beharreko alorrak
cerrar ventana

 

¿Qué son los iconos de "Compartir"?

 

Todos los iconos apuntan a servicios web externos y ajenos a HIRU.com que facilitan la gestión personal o comunitaria de la información. Estos servicios permiten al usuario, por ejemplo, clasificar , compartir, valorar, comentar o conservar los contenidos que encuentra en Internet.

¿Para qué sirve cada uno?

  • facebook

    Facebook

    Comparte con amigos y otros usuarios fotos, vídeos, noticias y comentarios personales, controlando la privacidad de los mismos.

     
  • eskup

    Eskup

    Conversa sobre los temas que te interesan y que proponen los expertos. Todo ello en 280 caracteres con fotos y vídeos. Lee, pregunta e infórmate.

     
  • delicious

    Twitter

    Contacta y comparte con amigos, familiares y compañeros de trabajo mensajes cortos (tweets) de no más de 140 caracteres.

     
  • tuenti

    Tuenti

    Conéctate, comparte y comunícate con tus amigos, compañeros de trabajo y familia.

     
  • technorati

    Google Buzz

    Comparte tus novedades, fotos y vídeos con tus amigos e inicia conversaciones sobre los temas que te interesan.

     
  • meneame

    Meneame

    Sitio web que se sirve de la inteligencia colectiva para dar a conocer noticias. Los usuarios registrados envían historias que los demás usuarios del sitio pueden votar.

     
 

 

cerrar ventana

Derechos de reproducción de la obra

 

Eusko Jaurlaritzaren Hezkuntza, Unibertsitate eta Ikerketa Sailarenak dira hiru.eus webgunearen eta bertan agertzen diren elementu guztien jabetza intelektualaren eskubideak.

Halere, baimenduta dago hezkuntzaren esparruan hiru.eus-eko edukiak erabiltzea, betiere webguneari aipamena egiten bazaio eta Creative Commons CC-BY-NC-SA lizentziaren baldintzapean.
Informazio gehiagorako: pdf dokumentua jaitsi (943,2k).

Eusko Jaurlaritzaren Hezkuntza, Unibertsitate eta Ikerketa Sailak bere buruari aitortzen dio, edozein unetan eta aurretiaz ohartarazi gabe, bere webguneko informazioa edota haren konfigurazioa edo itxura aldatzeko eta eguneratzeko ahalmena.

Eusko Jaurlaritzaren Hezkuntza, Unibertsitate eta Ikerketa Sailak ez du bermatzen ez dela akatsik egongo webguneko sarbidean, ezta han jasotako edukietan ere. Era berean, ez du ziurtatzen eduki hori behar bezala eguneratuta egongo denik. Dena den, beharrezko ahalegin guztia egingo du akats horiek saihesteko, eta, hala behar izanez gero, ahalik eta azkarren konpontzeko edo eguneratzeko.

Webgunera sartzea eta bertan jasotako informazioaz egiten den erabilera soilik erabiltzailearen erantzukizuna dira. Eusko Jaurlaritzaren Hezkuntza, Unibertsitate eta Ikerketa Sailak ez du inolako erantzukizunik izango webgunera sartzeak edo hango informazioa erabiltzeak sor litzakeen ondorio edo kalteen aurrean, bere eskumenen erabilera zehatzetan jarraitu behar dituen legezko xedapenak ezartzearen ondorio diren egintza guztietan izan ezik.

Eusko Jaurlaritzaren Hezkuntza, Unibertsitate eta Ikerketa Sailak ez du bere gain hartzen webgunean aipatzen diren kanpoko beste esteka batzuetara konektatzetik edo haietan jasotako edukietatik erator daitekeen inolako erantzukizunik.

Webgune honetan jasotako informazioa baimenik gabe edo oker erabiltzeak eta Eusko Jaurlaritzaren Hezkuntza, Unibertsitate eta Ikerketa Sailaren jabego intelektual eta industrialaren eskubideetan sorturiko kalte eta galerek legez dagozkion egintzak erabiltzeko bidea emango diote aipatutako Administrazioari, eta, hala badagokio, erabilera horren ondorio diren erantzukizunak hartuko ditu.

  Pribatutasuna

Interesatuak emandako datuak dagokion prozedura edo egintzan aurreikusitako helburuetarako baino ez dira erabiliko.

Eusko Jaurlaritzaren Hezkuntza, Unibertsitate eta Ikerketa Saileko Etengabeko Ikaskuntzako Zuzendaritza da datu horiek biltzen dituen fitxategiaren erantzulea, eta haren aurrean egikaritu ahal izango dira sartzeko, zuzentzeko, deuseztatzeko eta aurka egiteko eskubideak. Horretarako, eskura duzu info@hiru.eus helbide elektronikoa.

cerrar ventana