Hizkuntza arruntaren filosofia

1953.urtean Ludwig Witgenstein-ek bere bigarren lana, Filosofia-ikerketak, argitaratu zuenetik, hizkuntzaren filosofiak norabide berria hartu zuen berriz. Berrikuntza Oxford Unibertsitatean sortu zen, logikaren positibistek garatutako eskema zorrotzei erantzuteko helburuarekin. Ikuspegi filosofikoaren korronterik eraginkorrena dugu eta baita hermeneutika kontinentalaren etsai nagusiena ere.

Ryle-ren kategoria-akatsak

  • Ryle-ren hitzetan eguneroko bizitzan erabiltzen ditugun hainbat adierazpen sistematikoki nahaspilatsuak gertatzen dira, beren irabazpidezko forma dela eta. Nahaste horiek paradoxa eta antinomia itxura dute, eta gramatika-analogiak proposizio deskriptibo eta metafisiko baten artean bereizten uzten ez digunean sortzen dira.
  • Ryle-ri, kontzeptu bati ez dagozkion logika-itxurak ezartzean agertzen diren arazo filosikoak interesatzen zaizkio. «Hura maitasun bila etorri zen» eta «Hura hemendik ibili zen» ez dira kategoria berekoak, gramatikari begira berdintasuna agertzen duten arren.
  • Arazo horiei irtenbidea aurkitzeko asmoz, Ryle-k kontzeptuen geografia ezarri zuen, analisiaren bitartez esanahi-mailak bereizten saiatuz.

Makina barruko mamua

  • Kategoria-akatsen neurriko arazo eta nahasteen jatorri nagusienetariko bat kartesianismoa da. Adimena eta gorputzaren arteko dualismoan oinarrituz, kartesianismoak ekintza psikikoen interpretazio ez zuzena ematen digu. Jarrera zuzentzen duen gorputzak entitate ez-materiala duela sinestean, akatsa sortzen omen da. Ryle-k ikuspegi horri «makina barruko mamuaren dogma» izena eman zion.
  • Horren aurrean, Ryle-ren ustez, adimenaren ekintzak edo ekintza psikikoak egoera zehatz baten aurrean aritzeko moduak besterik ez dira.
  • Modu berean, norberaren ezagutza eta besteen ezagutza ezberdintzeko arrazoirik egoteari uko egiten dio. Ez dago adimenaren ekintzeetara heltzeko modu berezirik.

Oxford-eko Liburutegiaren grabatu ingelesa.

Hizkuntza Austin-en arabera

  • Austin-ek hizkuntzaren erabileraren ugaritasuna aintzat hartu eta ugaritasun horren ikerketa sistematikoa egiten saiatzen da.
  • Hizkuntzaren oinarrizko eta ohizko erabilera baieztapen eta ezeztapenak egitea dela uste dutenen aurka egiten du. Hitzak deskribatzeko soilik balio dutenaren susmoari gezur deskriptiboa esaten dio.
  • Hizkuntza erreala aztertzerakoan bi adierazpen mota bereiz daitezke:
    • Egiaztatze-adierazpenak ekintzaren bat adierazteko edo gauzen egoerak deskribatzeko erabiltzen dira eta egia ala gezurrezkoak izan ohi dira.
    • Burutze-adierazpenak ekintza bat burutzeko erabiltzen dira: «benetan diotsut», «zin egiten dizut X egingo dudala», etab. Kasu horretan ekintza burutzea hiztunaren eta baldintza objektiboen eskuetan dago.
  • Bereizketa honek ekarri zizkion arazoak kontuan izanik, Austin-ek mintzamen-ekintzen sailkapena egiten du:
    • Lokuzio-ekintzak (zerbait esatean datzate).
    • Lokuziorik gabeko ekintzak (zerbait egitean burutzen ditugu).
    • Perlokuzio-ekintzak (lokuziorik gabeko ekintza bat egin izanagatik burutzen ditugunak).

Hornikuntza kontzeptuala Strawson-en arabera

  • Hitzak eguneroko erabilera arruntean berriz erabiltzean arazo filosofikoak desagertzen direlaren susmoari uko egiten dio. Strawson-en ustez filosofoaren zeregina norberaren hizkuntzaren azpian diren oinarriak aurkitzea eta adieraztea da.
  • Filosofoaren zeregina hizkuntzaren azpiegitura azaleratzea da; Strawson-ek hornikuntza kontzeptuala esaten dio zeregin horri.
  • Hornikuntza kontzeptuala mundua ulergarria egiten dituzten kontzeptuetan datza, eta horiei esker munduarekiko esperientzia izaten dugu.

Metafisika deskriptiboa

  • Metafisikaren helburua munduarekiko gure harremanetan erabiltzen dugun hornikuntza kontzeptuala da.
  • Metafisikaren edukia, munduari buruz pentsatzen eta hitz egiten dugunaren muin aldaezina osatzen duten kontzeptu, kategoria eta lotura multzoan datza.
  • Egitura kontzeptualari buruz hitz egin dezakegu, modu eragabean agertzen zaizkigun kontzeptuz osatutako unibertsoak orden bat duelako azken finean.
  • Filosofoaren zeregina egitura hori ikertu eta azaltzean datza, munduari eta gauza bereziei buruzko deskribapenak argitzeko helburuz.

Ramón Guillén Balmes-en eskultura.

Orria posta elektronikoz bidali

< * Bete beharreko alorrak

Eskerrik Asko.
artikuluan arrakastaz bidalita da.

cerrar ventana
Lagun iezaguzu hobetzen! Zure iritzia garrantzitsua da, eta horregatik eskertuko genizuke zure iritziak eta iradokizunak info@hiru.eus helbidera bidaltzea.

* Bete beharreko alorrak
cerrar ventana

 

¿Qué son los iconos de "Compartir"?

 

Todos los iconos apuntan a servicios web externos y ajenos a HIRU.com que facilitan la gestión personal o comunitaria de la información. Estos servicios permiten al usuario, por ejemplo, clasificar , compartir, valorar, comentar o conservar los contenidos que encuentra en Internet.

¿Para qué sirve cada uno?

  • facebook

    Facebook

    Comparte con amigos y otros usuarios fotos, vídeos, noticias y comentarios personales, controlando la privacidad de los mismos.

     
  • eskup

    Eskup

    Conversa sobre los temas que te interesan y que proponen los expertos. Todo ello en 280 caracteres con fotos y vídeos. Lee, pregunta e infórmate.

     
  • delicious

    Twitter

    Contacta y comparte con amigos, familiares y compañeros de trabajo mensajes cortos (tweets) de no más de 140 caracteres.

     
  • tuenti

    Tuenti

    Conéctate, comparte y comunícate con tus amigos, compañeros de trabajo y familia.

     
  • technorati

    Google Buzz

    Comparte tus novedades, fotos y vídeos con tus amigos e inicia conversaciones sobre los temas que te interesan.

     
  • meneame

    Meneame

    Sitio web que se sirve de la inteligencia colectiva para dar a conocer noticias. Los usuarios registrados envían historias que los demás usuarios del sitio pueden votar.

     
 

 

cerrar ventana

Derechos de reproducción de la obra

 

Eusko Jaurlaritzaren Hezkuntza, Unibertsitate eta Ikerketa Sailarenak dira hiru.eus webgunearen eta bertan agertzen diren elementu guztien jabetza intelektualaren eskubideak.

Halere, baimenduta dago hezkuntzaren esparruan hiru.eus-eko edukiak erabiltzea, betiere webguneari aipamena egiten bazaio eta Creative Commons CC-BY-NC-SA lizentziaren baldintzapean.
Informazio gehiagorako: pdf dokumentua jaitsi (943,2k).

Eusko Jaurlaritzaren Hezkuntza, Unibertsitate eta Ikerketa Sailak bere buruari aitortzen dio, edozein unetan eta aurretiaz ohartarazi gabe, bere webguneko informazioa edota haren konfigurazioa edo itxura aldatzeko eta eguneratzeko ahalmena.

Eusko Jaurlaritzaren Hezkuntza, Unibertsitate eta Ikerketa Sailak ez du bermatzen ez dela akatsik egongo webguneko sarbidean, ezta han jasotako edukietan ere. Era berean, ez du ziurtatzen eduki hori behar bezala eguneratuta egongo denik. Dena den, beharrezko ahalegin guztia egingo du akats horiek saihesteko, eta, hala behar izanez gero, ahalik eta azkarren konpontzeko edo eguneratzeko.

Webgunera sartzea eta bertan jasotako informazioaz egiten den erabilera soilik erabiltzailearen erantzukizuna dira. Eusko Jaurlaritzaren Hezkuntza, Unibertsitate eta Ikerketa Sailak ez du inolako erantzukizunik izango webgunera sartzeak edo hango informazioa erabiltzeak sor litzakeen ondorio edo kalteen aurrean, bere eskumenen erabilera zehatzetan jarraitu behar dituen legezko xedapenak ezartzearen ondorio diren egintza guztietan izan ezik.

Eusko Jaurlaritzaren Hezkuntza, Unibertsitate eta Ikerketa Sailak ez du bere gain hartzen webgunean aipatzen diren kanpoko beste esteka batzuetara konektatzetik edo haietan jasotako edukietatik erator daitekeen inolako erantzukizunik.

Webgune honetan jasotako informazioa baimenik gabe edo oker erabiltzeak eta Eusko Jaurlaritzaren Hezkuntza, Unibertsitate eta Ikerketa Sailaren jabego intelektual eta industrialaren eskubideetan sorturiko kalte eta galerek legez dagozkion egintzak erabiltzeko bidea emango diote aipatutako Administrazioari, eta, hala badagokio, erabilera horren ondorio diren erantzukizunak hartuko ditu.

  Pribatutasuna

Interesatuak emandako datuak dagokion prozedura edo egintzan aurreikusitako helburuetarako baino ez dira erabiliko.

Eusko Jaurlaritzaren Hezkuntza, Unibertsitate eta Ikerketa Saileko Etengabeko Ikaskuntzako Zuzendaritza da datu horiek biltzen dituen fitxategiaren erantzulea, eta haren aurrean egikaritu ahal izango dira sartzeko, zuzentzeko, deuseztatzeko eta aurka egiteko eskubideak. Horretarako, eskura duzu info@hiru.eus helbide elektronikoa.

cerrar ventana