Karl Popper

Karl Popper filosofoaren eragina XX. mendean zehar hedatu da. Filosofia eta zientziaren metodologian izan duen eragina ukaezina bada ere, laurogeigarren hamarkadatik aurrera erregimen totalitario ororen aurkako kritikan oinarritutako politika-filosofia ezinbesteko eredua izan da gure munduarentzat, non ideologia handiak arkeologia-museoetako osagai bihurtu diren.

Arrazionalismo kritikoa edo falsacionismoa

Popper-en ikuskera filosofiko-zientifikoari arrazionalismoa edo faltsazionismoa esan ohi zaio. Izena jarrera arrazionalarekiko konpromisotik dator, baita zientzia-mugaketaren irizpidean oinarritutako ezagupenetik ere, betiere metafisika alde batera utziz, ezinezkoa baita bere edukiak ezeztatzen dituzten gertaera enpirikoak aurkitzea.

Logika-positibistekiko antzak eta ezberdintasunak

Popper Vienako logika-positibisten taldeko zenbait kiderekin harremanetan egon zen. Taldea kritikatzen bazuen ere, Ikerketaren Logika izeneko bere estreinako liburua talde honen argitalpenen artean zegoen.

  • Antzak:
    • Ezagupen zientifikoa benetako ezagupena da.
    • Enuntziatu zientifikoak mikroteoriak dira.
    • Ez dago hizkuntzatik kanpoko ezagupen objektiborik.
    • Ezagupen objektiboa eta azpi-ezagupenaren arteko dikotomia onartzen dute.
    • Zientzia formalek ez dute esperientziari buruzko ezagupenik ekartzen.
  • Ezberdintasunak: Popper-ek uko egiten dio egiaztapen-printzipioari, faltsazionismoaren irizpidea proposatuz eta zientziaren metodoa indukziozko metodoa dela adierazten duen tesiaren aurka eginez.

Faltsazionismoaren irizpidea

Zientifikoa dena eta ez dena ezberdintzeko helburuz, Popper-ek faltsazionismoaren irizpidea ezarri zuen. Irizpide horren arabera, teoria bat zientifikoa dela esango dugu printzipioz faltsutzat eman baina azkenik baliabide guztiak erabilita faltsua dela frogatu ezin dugunean.

Hau guztia dela eta, Popper-ek ezagupenaren garapenerako zenbait ondorio atera zuen:

  • Ez dugu sistema zientifiko bat zentzu positibo batean behin betiko hautatu behar.
  • Sistema zientifiko-enpiriko bat esperientziaren bidez ezeztatu ahal izan beharko dugu beti.

Hortaz:

  • Ezagupen zientifikoa edo beste edozein teoria zientifikoa nolabait ezegonkorra da beti.
  • Ezagupen zientifikoa egindako akatsetatik ikastean datza.

Indukziozko logikaren urritasuna

Propper-en ustez, nahiz eta indukziozko logikak datu hautemangarri berezien behaketatik orokortze edo arau nagusiak ondorioztatzea ahalbidetu, ez du irizpide egokirik ematen teoria-sistema baten izaera zientifikoa bereizteko.

Horretarako, hurrengo arrazoietan oinarritzen da:

  • Enuntziatu orokor bat edo lege bat gezurtatzeko, aski da kasu bakar bat aurkan erabiltzea.
  • Nahiz eta enuntziatu orokorra ezeztatuko duen ekintzarik ez dagoela ziurtatzen duen informazio guztia izan, ezinezkoa da etorkizunean baten bat agertuko ez dela ziurtatzea.
  • Teoria zientifikoak guztiz enpirikoki egiaztagarriak ez badira inoiz izaten, beste mugapen-irizpide baten beharra izango dugu: faltsazionismoaren irizpidearena.

Historia eta Gizartea

Historizismoaren miseria liburuan Platonek, Hegel-ek eta Marx-ek defenditutako historizismoaren kritika bortitza egiten du. Historizismo horren arabera, badira garapen historikoaren zenbait lege edo oinarri, gertaeren bilakabidea iragartzen laguntzen digutenak, astronomo batek eguzki-eklipse bat iragartzen duen moduan.

Popper-en ustez, historizismo horrek ez du aintzat hartzen ezagupen zientifikoan eta gizakien ekintzetan hainbat akats eta ekimen eman daitezkeela, batzutan horien emaitzak igarri ezinak direlarik.

Horretarako, orain zenbait urte imajinaezinak ziren teknologia berrien eraginari begira diezaiokegu; beren ondorioak historiaren norabidea era zehaztugabean aldatzeko gai dira.

Galdera iraunkorrak

Popper-en ustez ez dago gizarteak era zehatz batean garatzeko arrazoi askirik, nahiz eta hiritarren nahia izan ala ez. Ezin dugu hiritarren galderei erantzungo dioten erantzun zuzenik era ziurrean ezagutu, eta horretarako kritika-askatasunaren mugarik zabalenak kontuan hartu behar ditugu.

Demokrazia

Propper-entzat demokrazia sistema bat da, non gobernu-buruak biolentzia erabili gabe ordezkatuak izan daitezkeen. Hurrengoak politika-filosofiaren oinarrizko bi galderak dira:

  • Nola saihestuko dugu boterea dogma politiko eta sozialetan ez oinarritzea?
  • Zein erakunde mota ezarriko dugu eraginik gabeko politikariek kudeatutako ageriko arazoen arrisku eta galzoriak murrizteko?

Orria posta elektronikoz bidali

< * Bete beharreko alorrak

Eskerrik Asko.
artikuluan arrakastaz bidalita da.

cerrar ventana
Lagun iezaguzu hobetzen! Zure iritzia garrantzitsua da, eta horregatik eskertuko genizuke zure iritziak eta iradokizunak info@hiru.eus helbidera bidaltzea.

* Bete beharreko alorrak
cerrar ventana

 

¿Qué son los iconos de "Compartir"?

 

Todos los iconos apuntan a servicios web externos y ajenos a HIRU.com que facilitan la gestión personal o comunitaria de la información. Estos servicios permiten al usuario, por ejemplo, clasificar , compartir, valorar, comentar o conservar los contenidos que encuentra en Internet.

¿Para qué sirve cada uno?

  • facebook

    Facebook

    Comparte con amigos y otros usuarios fotos, vídeos, noticias y comentarios personales, controlando la privacidad de los mismos.

     
  • eskup

    Eskup

    Conversa sobre los temas que te interesan y que proponen los expertos. Todo ello en 280 caracteres con fotos y vídeos. Lee, pregunta e infórmate.

     
  • delicious

    Twitter

    Contacta y comparte con amigos, familiares y compañeros de trabajo mensajes cortos (tweets) de no más de 140 caracteres.

     
  • tuenti

    Tuenti

    Conéctate, comparte y comunícate con tus amigos, compañeros de trabajo y familia.

     
  • technorati

    Google Buzz

    Comparte tus novedades, fotos y vídeos con tus amigos e inicia conversaciones sobre los temas que te interesan.

     
  • meneame

    Meneame

    Sitio web que se sirve de la inteligencia colectiva para dar a conocer noticias. Los usuarios registrados envían historias que los demás usuarios del sitio pueden votar.

     
 

 

cerrar ventana

Derechos de reproducción de la obra

 

Eusko Jaurlaritzaren Hezkuntza, Unibertsitate eta Ikerketa Sailarenak dira hiru.eus webgunearen eta bertan agertzen diren elementu guztien jabetza intelektualaren eskubideak.

Halere, baimenduta dago hezkuntzaren esparruan hiru.eus-eko edukiak erabiltzea, betiere webguneari aipamena egiten bazaio eta Creative Commons CC-BY-NC-SA lizentziaren baldintzapean.
Informazio gehiagorako: pdf dokumentua jaitsi (943,2k).

Eusko Jaurlaritzaren Hezkuntza, Unibertsitate eta Ikerketa Sailak bere buruari aitortzen dio, edozein unetan eta aurretiaz ohartarazi gabe, bere webguneko informazioa edota haren konfigurazioa edo itxura aldatzeko eta eguneratzeko ahalmena.

Eusko Jaurlaritzaren Hezkuntza, Unibertsitate eta Ikerketa Sailak ez du bermatzen ez dela akatsik egongo webguneko sarbidean, ezta han jasotako edukietan ere. Era berean, ez du ziurtatzen eduki hori behar bezala eguneratuta egongo denik. Dena den, beharrezko ahalegin guztia egingo du akats horiek saihesteko, eta, hala behar izanez gero, ahalik eta azkarren konpontzeko edo eguneratzeko.

Webgunera sartzea eta bertan jasotako informazioaz egiten den erabilera soilik erabiltzailearen erantzukizuna dira. Eusko Jaurlaritzaren Hezkuntza, Unibertsitate eta Ikerketa Sailak ez du inolako erantzukizunik izango webgunera sartzeak edo hango informazioa erabiltzeak sor litzakeen ondorio edo kalteen aurrean, bere eskumenen erabilera zehatzetan jarraitu behar dituen legezko xedapenak ezartzearen ondorio diren egintza guztietan izan ezik.

Eusko Jaurlaritzaren Hezkuntza, Unibertsitate eta Ikerketa Sailak ez du bere gain hartzen webgunean aipatzen diren kanpoko beste esteka batzuetara konektatzetik edo haietan jasotako edukietatik erator daitekeen inolako erantzukizunik.

Webgune honetan jasotako informazioa baimenik gabe edo oker erabiltzeak eta Eusko Jaurlaritzaren Hezkuntza, Unibertsitate eta Ikerketa Sailaren jabego intelektual eta industrialaren eskubideetan sorturiko kalte eta galerek legez dagozkion egintzak erabiltzeko bidea emango diote aipatutako Administrazioari, eta, hala badagokio, erabilera horren ondorio diren erantzukizunak hartuko ditu.

  Pribatutasuna

Interesatuak emandako datuak dagokion prozedura edo egintzan aurreikusitako helburuetarako baino ez dira erabiliko.

Eusko Jaurlaritzaren Hezkuntza, Unibertsitate eta Ikerketa Saileko Etengabeko Ikaskuntzako Zuzendaritza da datu horiek biltzen dituen fitxategiaren erantzulea, eta haren aurrean egikaritu ahal izango dira sartzeko, zuzentzeko, deuseztatzeko eta aurka egiteko eskubideak. Horretarako, eskura duzu info@hiru.eus helbide elektronikoa.

cerrar ventana