Filosofiaren jarduera berria

XX. mendeak filosofía egiteko era berria inauguratzen du, zein idealismo hegelianoaren hegemonia kontinentalarekiko erreakzioa baita. Bere orijinaltasuna, Fregek sorturiko logika berria eranstean eta kontzeptu analisian oinarrituriko metodología orientabidean datza. XIX. mende bukaeran, Fregek hasitako eta Moore zein Russellen ekarpenekin sendoturiko filosofiaren eraldaketa honek, bere natura hala nola bere hedaduran eragina izango du betirako.

Frege. Logika berria

  • Lehenengoa: logika formala eta dedukziozko inferentzi baliagarriaren printzipioak garatzen ditu.
  • Bigarrena: Zenbaki kontzeptua erabat logikoak diren noziozko hitzetan definitzen saiatzen da.
  • Hirugarrena: semantikari buruzko bere ideiak garatu eta zehazten ditu eta aritmetikako legeak ondorioztatzen ditu printzipio logikoetatik abiatuz.
  • Laugarrena: Russellen eragozpenengatik atsekabetuta, aritmetikaren oinarriak geometrian aurkitzeko aukera esploratzen hasi zen.

Fregeren hizkuntzako filosofiaren ekarpen nagusietariko bat, espresioaren zentzua eta erreferentziaren arteko bereizketa da. Erreferentzia, izendatzen duen objektua da eta zentzua, Venus egunsentian distira egiten duen izarra izate propietatea da. Guztiaren ondorioa, eguneroko hizkuntzak tranpak egiten badizkigu ere, zientziako hizkuntzak ekidin egin behar dituela da.

Russell. Logikaren filosofoa

Russellen interesak, filosofiaren tradiziozko arazotan eta ondoren, hizkuntza eta esanahiari buruz oinarritzen dira. Logika eta matematikaren metodoak filosofiaren esparrura eramatea beharrezkoa dela dio.

Arrazoia, matematikako logikaren metodoak, anbiguotasun semantikoan eta sintaxi zehaztasun faltan bere jatorria duten arazoak aztertzeko tresna egokiak eskaintzen dituela da.

Azterketa logikoa, enuntziatu eta enuntziatu serieen egitura formala hizkuntza idealaren bitartez erakustean datza, zeinek hizkuntza natural guztiek komunean duten eskeleto logikoa azaltzen baitu.

Atomismo logikoa

Hizkuntzaren analisi logikoaren atzean munduko kontzeptu bat dago, zeinen izena atomismo logikoa baita. Atomismo logikoak, mundua ekintza atomikoak izendatzen diren erakunde sinplezko serie batean datzala dio. Proposizio atomikoa, gauza batek propietate zehatza duela, ala gauza batzuk harreman zehatza dutela espresatzen duen proposiziorik sinpleena da.

Hizkuntzak, molekularrak deituriko proposizio konplexuak ere badauzka. Proposizio molekularrak sinpleetatik abiatuta sortzen dira, konektore logikoak (ez), (ba...orduan) eta zenbatzaileak (x ororentzat bat dago zeinek...). Proposizio molekular guztiak "egiaren funtzio" bezala espresa daitezke, hau da, bere egia edo gezurra, bere konposaketan sartzen diren proposizio atomikoetako egia edo gezurragatik zehazten da.

Bertrand Russell (1872-1970), filosofo, matematiko eta ekintzailea; bere filosofia ibilbidea, bakezaletasunarekin duen konpromisoa bezain garrantzitsua da. Bere liburu garrantzitsuenak hauek dira: Filosofiako arazoak, Logika eta ezagutza, Gizakien gizartea: etika eta politika.

Moore. Sen ona

Sen onaren ikuspuntua, hitzak gaizki erabiltzeagatik sorturiko gehiegikeriekiko erreakzioa da eta egiatzat ditugun eguneroko bizitzako gauza horien balorea birgaitzea. Moorek ohizko sinesmenak bi argudiotan oinarrituz defendatu nahi ditu.

  • Onarpen unibertsalaren argudioa: gauza asko daude, objektu materialetan dugun sinismena adibidez, zeinetan guztiok etengabe eguneroko bizitzan sinisten baitugu.
  • Sen onaren hainbat sinesmenen ezeztapenetik, hainbat kontraesan mota ateratzen dira.

Kontzeptuzko analisia

Sen onaren baieztapen zehatzak egiatzat izateak ez du beregan inplikaturiko kontzeptuak argitzea beharrezkoa izan ahal izatea ez du kentzen.

Argitzea edo kontzeptuzko analisiak, aztertzen ari garen kontzeptuaren berdina den beste kontzepturen bat deskubritzean datza, baina era ezberdinean espresa daitekeena, jatorrizko kontzeptuari erreferentzia egiteko erabilitako espresiotan zehazki aipatuta ea dauden kontzeptuei erreferentzia eginez.

Moorek, Principia Ethica bere liburuan, kontzeptuzko analisiaren bere ideia frogan jartzen du "ona" hitzaren esanahi moralaren argitzearen bitartez. Moorek hainbat argudio erabiltzen ditu, "ona" propietate definitu ezina, zatiezina dela eta intuizioaren bitartez soilik uler daitekeela esaten bukatzeko. Moorerentzat, borondate morala propietate naturaletara mugatzeko edozein saiok, gezur naturalistara jotzea litzateke.

Principia Ethicaren azala. LIBURUTEGI NAZIONALA, MADRIL.

Orria posta elektronikoz bidali

< * Bete beharreko alorrak

Eskerrik Asko.
artikuluan arrakastaz bidalita da.

cerrar ventana
Lagun iezaguzu hobetzen! Zure iritzia garrantzitsua da, eta horregatik eskertuko genizuke zure iritziak eta iradokizunak info@hiru.eus helbidera bidaltzea.

* Bete beharreko alorrak
cerrar ventana

 

¿Qué son los iconos de "Compartir"?

 

Todos los iconos apuntan a servicios web externos y ajenos a HIRU.com que facilitan la gestión personal o comunitaria de la información. Estos servicios permiten al usuario, por ejemplo, clasificar , compartir, valorar, comentar o conservar los contenidos que encuentra en Internet.

¿Para qué sirve cada uno?

  • facebook

    Facebook

    Comparte con amigos y otros usuarios fotos, vídeos, noticias y comentarios personales, controlando la privacidad de los mismos.

     
  • eskup

    Eskup

    Conversa sobre los temas que te interesan y que proponen los expertos. Todo ello en 280 caracteres con fotos y vídeos. Lee, pregunta e infórmate.

     
  • delicious

    Twitter

    Contacta y comparte con amigos, familiares y compañeros de trabajo mensajes cortos (tweets) de no más de 140 caracteres.

     
  • tuenti

    Tuenti

    Conéctate, comparte y comunícate con tus amigos, compañeros de trabajo y familia.

     
  • technorati

    Google Buzz

    Comparte tus novedades, fotos y vídeos con tus amigos e inicia conversaciones sobre los temas que te interesan.

     
  • meneame

    Meneame

    Sitio web que se sirve de la inteligencia colectiva para dar a conocer noticias. Los usuarios registrados envían historias que los demás usuarios del sitio pueden votar.

     
 

 

cerrar ventana

Derechos de reproducción de la obra

 

Eusko Jaurlaritzaren Hezkuntza, Unibertsitate eta Ikerketa Sailarenak dira hiru.eus webgunearen eta bertan agertzen diren elementu guztien jabetza intelektualaren eskubideak.

Halere, baimenduta dago hezkuntzaren esparruan hiru.eus-eko edukiak erabiltzea, betiere webguneari aipamena egiten bazaio eta Creative Commons CC-BY-NC-SA lizentziaren baldintzapean.
Informazio gehiagorako: pdf dokumentua jaitsi (943,2k).

Eusko Jaurlaritzaren Hezkuntza, Unibertsitate eta Ikerketa Sailak bere buruari aitortzen dio, edozein unetan eta aurretiaz ohartarazi gabe, bere webguneko informazioa edota haren konfigurazioa edo itxura aldatzeko eta eguneratzeko ahalmena.

Eusko Jaurlaritzaren Hezkuntza, Unibertsitate eta Ikerketa Sailak ez du bermatzen ez dela akatsik egongo webguneko sarbidean, ezta han jasotako edukietan ere. Era berean, ez du ziurtatzen eduki hori behar bezala eguneratuta egongo denik. Dena den, beharrezko ahalegin guztia egingo du akats horiek saihesteko, eta, hala behar izanez gero, ahalik eta azkarren konpontzeko edo eguneratzeko.

Webgunera sartzea eta bertan jasotako informazioaz egiten den erabilera soilik erabiltzailearen erantzukizuna dira. Eusko Jaurlaritzaren Hezkuntza, Unibertsitate eta Ikerketa Sailak ez du inolako erantzukizunik izango webgunera sartzeak edo hango informazioa erabiltzeak sor litzakeen ondorio edo kalteen aurrean, bere eskumenen erabilera zehatzetan jarraitu behar dituen legezko xedapenak ezartzearen ondorio diren egintza guztietan izan ezik.

Eusko Jaurlaritzaren Hezkuntza, Unibertsitate eta Ikerketa Sailak ez du bere gain hartzen webgunean aipatzen diren kanpoko beste esteka batzuetara konektatzetik edo haietan jasotako edukietatik erator daitekeen inolako erantzukizunik.

Webgune honetan jasotako informazioa baimenik gabe edo oker erabiltzeak eta Eusko Jaurlaritzaren Hezkuntza, Unibertsitate eta Ikerketa Sailaren jabego intelektual eta industrialaren eskubideetan sorturiko kalte eta galerek legez dagozkion egintzak erabiltzeko bidea emango diote aipatutako Administrazioari, eta, hala badagokio, erabilera horren ondorio diren erantzukizunak hartuko ditu.

  Pribatutasuna

Interesatuak emandako datuak dagokion prozedura edo egintzan aurreikusitako helburuetarako baino ez dira erabiliko.

Eusko Jaurlaritzaren Hezkuntza, Unibertsitate eta Ikerketa Saileko Etengabeko Ikaskuntzako Zuzendaritza da datu horiek biltzen dituen fitxategiaren erantzulea, eta haren aurrean egikaritu ahal izango dira sartzeko, zuzentzeko, deuseztatzeko eta aurka egiteko eskubideak. Horretarako, eskura duzu info@hiru.eus helbide elektronikoa.

cerrar ventana