Schopenhauer

Arthur Schopenhauer-ek batzen ditu XVIII. mendeko mundu ilustratua eta XIX. mendean azaleratzen hasia den mundua. Hala ere, etsipena da bi mundu horiek elkartzen dituen jarrera, azken batean mundu burgesaren ideia handiak (Estatua, filosofia idealista eta aberastasun materiala) porrotaren erakusgarria baino ez direlako. Porrotaren aurrean, eta kristau ikuspegia filosofia hutsa bihurturik, Schopenhauer-ek gizabanakoaren patua hartzen du ardatz gisa.

Mundua irudikapen gisa

Schopenhauer-ek Kanten filosofiaren muina hartu zuen abiapuntutzat: mundua esperientziaren bidez eskuratzen dugu, sentimenen eta adimenaren bidez, alegia. Kategoriak noraino iritsi, hantxe dugu muga, beti errealitatea inguratuz.

Schopenhauer-entzat baliagarria da bi eremuren arteko bereizketa: fenomenoen esparrua batetik, eta errealitatearen beraren esparrua bestetik. Esperientziaren fenomenoak eskuragarri agertzen zaizkio gizakiari, erlazioen bidez eratutako irudikapenen bidez:

  • Kausazko erlazioak.
  • Denborazko erlazioak.
  • Espazio-erlazioak.
  • Erlazio logikoak.

Erlazio mota horiek guztiak arrazoibide nahikoaren printzipioaren araberakoak dira. Beraz, mundua ez da subjektu ezagutzaileak egiten duen irudikapena baizik.

Arrazoibide nahikoaren printzipioa: gure irudikapen guztiak erlaziozkoak baino ez dira, eta erlazioak esperientziaren aurrekoak dira, ez dute loturarik berarekin.

Nahimena

Gizakiak mundutik eratorri duen irudikapena azaleko irudi hutsa da, eta hortik haratago badago barne errealitate bat ere: munduaren berezko errealitatea. Alde biko errealitate honi lotuta, gizakiak ere bi modutan irudikatzen du bere burua: objektu bat bezala eta, aldi berean, , indarra edo nahia duen izaki bat bezala. Adierazpen-nahia gorputzaren mugimenduetan zein pentsamenduetan ageri da.

Honakoak dira nahiaren ezaugarriak:

  • Subjektuaren nahimena eta fenomeno guztien atzean dagoen nahimena berbera dira.
  • Mundu organikoa da nahimenaren adierazpidea.
  • Nahimenak ez du funtsik: haren ondoren ez dago kausarik edo arrazoirik, bera baita azken errealitate bat.
  • Nahimena itsua da: ez dauka helbururik edo betekizunik, existentzia bera ez bada.

Estetika

Schopenhauer-ek artearen ezarpena proposatzen du, eramangarriagoa egiten baitu bizitza. Nahigabeak arintzearren, gizakiak proportzio ederreko mundu bat osatu du (arkitektura, poesia, musika), bizi-nahia benetako mundutik bananduz. Arte gailenak tragedia eta musika dira.

  • Tragedia da giza bizitzaren benetako irudia; bizitza antzeztuz, gizakiak nahigabea, bidegabea eta gaizkiaren garaipena ezagutzen ditu.
  • Arte-forma guztien artetik, musika da gehien hurbiltzen dena gauzetako barne-barneko errealitatera. Izan ere, musika ez da ideia baten adierazpidea edo nahiaren gauzatze soila; musika nahimen hutsa da, gauzen barne-barneko izaera bera.

Etika

Schopenhauer-en moralak etika kristaua eta antzinako hinduen filosofia ditu oinarri. Lege edo aukeratze librean oinarrituz, moralezko betebeharren justifikazioaren hipotesiei uko egiten die. Aitzitik, giza jokaeraren oinarrian nahimena, izaera eta egonkorragoak diren arrazoiak daude.

  • Norberekeria: bizi-nahiaren adierazpiderik nabarmenena da; giza harreman guztietan ageri da; norberaren nahiak dira bere helburua; ekintzarako pizgarria da eta amoraltzat jo behar da.
  • Maltzurkeria: gaiztakeriarako joera da, bertutearen kontrakoa; bera da oinarria moralitaterik ezarentzat; gizakiaren berezko ezaugarria da, ezezaguna beste izaki guztiengan.
  • Errukia: moralaren benetako oinarria. Bakoitzak bere burua iruditzen du besteen nahigabeekin. Horrela, errukia norberekeria moteltzeko eta hurkoaren ongizatea areagotzeko tresna da. Lehenengo urratsa da salbaziorako bidean eta norberaren fenomenoez haratago begiratzean datza. Berari esker, "Mayaren Errezela" zeharkatu daiteke, eta nor bere azpian dagoen errealitatera eta gauza guztiak bateratzen dituen nahimenera iritsi daiteke.

Schopenhauer eta budismoa

Bere burua ateotzat jotzen bazuen ere, Schopenhauer-ek begirune osoa erakusten zien kristautasunari eta budismoari, baina neurri berean gaitzesten zituen judaismoa eta islama. Esan bezala, Schopenhauer-en filosofia eta budismoa bat datoz zenbait arlotan:

  • Behatzaileak parte hartzen du modu zuzenean fenomenoen eta esperientziaren esparruan..
  • Kanpoko mundua aldakorra eta igarokorra da, irudi-multzo bat da.
  • Gauzen barne-errealitatea, azken buruko azken errealitatea, ezin da kontzeptuen edo kategorien bidez eskuratu; hortaz, ez dago ezer esaterik berari buruz.
  • Azken izaera bakarra da izaki bizidun guztientzat; beraz, izaki bizidun bati kalte egiten badiogu, denon izate betierekoari egiten diogu.
  • Zorionaren gakoa ez dago kanpoko munduarekiko loturan, harengandik aldentzean baizik. Horrek grina eta nahiak bazter uztea eta aszetismoari heltzea eskatzen du.

Orria posta elektronikoz bidali

< * Bete beharreko alorrak

Eskerrik Asko.
artikuluan arrakastaz bidalita da.

cerrar ventana
Lagun iezaguzu hobetzen! Zure iritzia garrantzitsua da, eta horregatik eskertuko genizuke zure iritziak eta iradokizunak info@hiru.eus helbidera bidaltzea.

* Bete beharreko alorrak
cerrar ventana

 

¿Qué son los iconos de "Compartir"?

 

Todos los iconos apuntan a servicios web externos y ajenos a HIRU.com que facilitan la gestión personal o comunitaria de la información. Estos servicios permiten al usuario, por ejemplo, clasificar , compartir, valorar, comentar o conservar los contenidos que encuentra en Internet.

¿Para qué sirve cada uno?

  • facebook

    Facebook

    Comparte con amigos y otros usuarios fotos, vídeos, noticias y comentarios personales, controlando la privacidad de los mismos.

     
  • eskup

    Eskup

    Conversa sobre los temas que te interesan y que proponen los expertos. Todo ello en 280 caracteres con fotos y vídeos. Lee, pregunta e infórmate.

     
  • delicious

    Twitter

    Contacta y comparte con amigos, familiares y compañeros de trabajo mensajes cortos (tweets) de no más de 140 caracteres.

     
  • tuenti

    Tuenti

    Conéctate, comparte y comunícate con tus amigos, compañeros de trabajo y familia.

     
  • technorati

    Google Buzz

    Comparte tus novedades, fotos y vídeos con tus amigos e inicia conversaciones sobre los temas que te interesan.

     
  • meneame

    Meneame

    Sitio web que se sirve de la inteligencia colectiva para dar a conocer noticias. Los usuarios registrados envían historias que los demás usuarios del sitio pueden votar.

     
 

 

cerrar ventana

Derechos de reproducción de la obra

 

Eusko Jaurlaritzaren Hezkuntza, Unibertsitate eta Ikerketa Sailarenak dira hiru.eus webgunearen eta bertan agertzen diren elementu guztien jabetza intelektualaren eskubideak.

Halere, baimenduta dago hezkuntzaren esparruan hiru.eus-eko edukiak erabiltzea, betiere webguneari aipamena egiten bazaio eta Creative Commons CC-BY-NC-SA lizentziaren baldintzapean.
Informazio gehiagorako: pdf dokumentua jaitsi (943,2k).

Eusko Jaurlaritzaren Hezkuntza, Unibertsitate eta Ikerketa Sailak bere buruari aitortzen dio, edozein unetan eta aurretiaz ohartarazi gabe, bere webguneko informazioa edota haren konfigurazioa edo itxura aldatzeko eta eguneratzeko ahalmena.

Eusko Jaurlaritzaren Hezkuntza, Unibertsitate eta Ikerketa Sailak ez du bermatzen ez dela akatsik egongo webguneko sarbidean, ezta han jasotako edukietan ere. Era berean, ez du ziurtatzen eduki hori behar bezala eguneratuta egongo denik. Dena den, beharrezko ahalegin guztia egingo du akats horiek saihesteko, eta, hala behar izanez gero, ahalik eta azkarren konpontzeko edo eguneratzeko.

Webgunera sartzea eta bertan jasotako informazioaz egiten den erabilera soilik erabiltzailearen erantzukizuna dira. Eusko Jaurlaritzaren Hezkuntza, Unibertsitate eta Ikerketa Sailak ez du inolako erantzukizunik izango webgunera sartzeak edo hango informazioa erabiltzeak sor litzakeen ondorio edo kalteen aurrean, bere eskumenen erabilera zehatzetan jarraitu behar dituen legezko xedapenak ezartzearen ondorio diren egintza guztietan izan ezik.

Eusko Jaurlaritzaren Hezkuntza, Unibertsitate eta Ikerketa Sailak ez du bere gain hartzen webgunean aipatzen diren kanpoko beste esteka batzuetara konektatzetik edo haietan jasotako edukietatik erator daitekeen inolako erantzukizunik.

Webgune honetan jasotako informazioa baimenik gabe edo oker erabiltzeak eta Eusko Jaurlaritzaren Hezkuntza, Unibertsitate eta Ikerketa Sailaren jabego intelektual eta industrialaren eskubideetan sorturiko kalte eta galerek legez dagozkion egintzak erabiltzeko bidea emango diote aipatutako Administrazioari, eta, hala badagokio, erabilera horren ondorio diren erantzukizunak hartuko ditu.

  Pribatutasuna

Interesatuak emandako datuak dagokion prozedura edo egintzan aurreikusitako helburuetarako baino ez dira erabiliko.

Eusko Jaurlaritzaren Hezkuntza, Unibertsitate eta Ikerketa Saileko Etengabeko Ikaskuntzako Zuzendaritza da datu horiek biltzen dituen fitxategiaren erantzulea, eta haren aurrean egikaritu ahal izango dira sartzeko, zuzentzeko, deuseztatzeko eta aurka egiteko eskubideak. Horretarako, eskura duzu info@hiru.eus helbide elektronikoa.

cerrar ventana