Hegel (I)

Hegel da pentsalari idealistetatik setatsuena eta burutsuena. Bere filosofi-proiektu handiak honako bi helburu hauek ditu: bere aurretik doazen sorkuntzak sistematizatzea, eta ezaguera eta giza-izaeraren dimentsio guztiak ulertzea posible egiten duen aparatu kontzeptual berria sortzea. Hegelen filosofiaren harrera erabakigarria izango da XIX. mende osoaren bilakaera ulertzeko.

Hegelen obraren gai nagusiak

  • Espiritua: etengabeko garapenean dagoen subjektuaren adierazpen eta ahalmenen multzoa, forma desberdinak hartzen dituena.
  • Dialektika: errealitatea eta ezaguera egituratzen dituen printzipioa. Aurkaritza-, bitartekotza- eta gainditze-erlazioak adierazten ditu, hauetatik gero osotasuna jazotzen delarik.
  • Historia: "arrazoiaren zuhurtasuna"-ri loturik dagoen prozesua da eta gizakien askatasunak Estatuan behin betiko burutu arte igarotzen dituen aldi desberdinak adierazten ditu.
  • Kristautasuna: hausnarketa-gai izan zen bere gaztaroko liburuetan. Erlijio kristauaren edukia benetako filosofiaren edukiarekin bat datorrela uste du.

Hegel gaztearen filosofia

Hegelek Espirituaren fenomenologia baino lehen idatzitako obra gehiena kristautasunari buruzko gogoeta zen, azken hau aldatzeko asmoarekin. Erlijio kristauaren helburua hau da: gizakiak bere izaeraren kontzientzia har dezala, kanpoko mundua izaki espiritual legez asetzen duen zerbait bihurtzeko.

Kristautasunaren aldiak, Hegelen arabera, hauek dira:

  • Sorreran kristautasunak positiboa eta kulturalki bateratzailea den irtenbidea eskaintzen du, eskola helenistikoen proposamenen aurrean.
  • Kristau-elkartea Eliza bihurtzeak aldaketa bat jasaten du, germaniarrek kristautasunarekin harremana dutenean.
  • Herri germaniarrek, maitasun-gai eta sineskizuneko errealitate ikusezina interpretatzeko, askatasun-printzipioan oinarritutako kristautasuna hartzen dute.
  • Herri germaniarren eta kristautasunaren sintesian espiritua aurkitzen da, honek ,era berean, bere baitan Jaungoikoa aurkitzen duelarik.

Espirituaren fenomenologia

Espiritua hautemangarria denaren eta kanpokoa denaren gaineko boterea da, ideala denari buruzko zentzua eratzea posible egiten duena. Gizakiak, espiritu legez, munduaz dakiena eta mundua izatea nahiko zuenaren arteko tentsioak ditu, izadiaren mundua eta mundu idealaren artekoak. Bereizketa hau da Hegelek Espiritu finitu deitzen duena.

Espirituak erabateko kontzientzia edo «ezaguera absolutu» batean bukatzen duten kontzientzia-forma desberdinak hartzen ditu, espirituaren autokontzientzia legez deskriba daitekeena. Espirituak idealaren eta errealitatearen arteko erabateko aurkaritza legezko kontzientzia hartzen ez duenean, horren emaitza kontzientzia dohakabe bat da.

Kontzientzia dohakabea

  • Kontzientzia dohakabeak mundu materialetik independentea, betierekoa eta espirituala izateko helburua du. Era berean, mundu fisiko eta hautemangarriaren partetzat ezagutzen da, oinazeak sortzen dizkiolarik. Honek gizabanakoa banatzen du, aurrez aurre ipintzen du bere buruarekin eta ona den oro Jaungoikoaren lana dela sinestarazi egiten dio.
  • Kontzientzia dohakabe batek ez du ulertzen Jaungoikoaren gaitasun espiritualak berez gizabanakoaren beraren gaitasunak direla.
  • Kontzientzia dohakabea, bere izaera bere eskueran ez dagoen leku batean proiektatzen duen eta benetako mundua mundu miserable bihurtzen duen kontzientzia alienatua da.

Ugazaba eta morroia

Hegelek kontzientzia dohakabearen forma desberdinak deskribatzen ditu honako figura hauetan adieraziak:

  • Estoikoa.
  • Monjea.
  • Arima ederra.
  • Herritar adeitsua.
  • Ugazaba.
  • Morroia.

Ugazaba-morroi erlazioan badago banakako bi kontzientziaren elementuen arteko bereizketa: nia antzematea eta askatasuna.

Banaketa ematen da ugazabak bere nortasuna eta askatasuna berarengan bakarrik antzematen dituenean, eta morroiak ugazabarengan bakarrik antzematen dituenean. Era honetan, bata eta bestea elkarrengan antzemateko benetako aukerari eta autokontzientziaren benetako garapenari uko egiten diote, egoera penagarri batean lur jota gelditzen direlarik.

Egoera hau gainditzea lortzen da morroia, lanak bere buruaren elementu bateratzaile gisa hartzen duen balioari esker, bere autokontzientziaz gero eta kontzienteagoa izatea egiten dion prozesuaren bidez.

Ondorioak

  • Espirituak bere burua behin betiko eta azken errealitate legez ezagutzen duenean, eta inorena eta kontrakoa zitzaion guztia bere zati dela ulertzen duenean, tentsio eta gatazkaz beteriko prozesu dialektikoak bere amaiera jotzen du. Bukaera hau ezaguera absolutua da.
  • Bukaera hau bat dator askatasun-egoerarekin, jada espiritua ez dutelako kanpoko indarrek kontrolatzen, eta munduari, antolatzeko asmoarekin, bere arrazionaltasun-printzipioa ezartzeko gai delako.
  • Espiritua azken errealitatea delako, autokontzientzia askatasun bihurtzen dela azaldu eta gero, garapen historikoaren, espirituaren eta arrazoiaren legeak lege berak direla ulertzen dugu, honek honako hau esatera eramaten duelarik: "Benetakoa den guztia arrazionala da eta arrazionala den guztia benetakoa da".
  • Askatasuna lortzen da errealitatea ezagutzen dugunean eta beraren aurka egiteari uzten diogunean.

Orria posta elektronikoz bidali

< * Bete beharreko alorrak

Eskerrik Asko.
artikuluan arrakastaz bidalita da.

cerrar ventana
Lagun iezaguzu hobetzen! Zure iritzia garrantzitsua da, eta horregatik eskertuko genizuke zure iritziak eta iradokizunak info@hiru.eus helbidera bidaltzea.

* Bete beharreko alorrak
cerrar ventana

 

¿Qué son los iconos de "Compartir"?

 

Todos los iconos apuntan a servicios web externos y ajenos a HIRU.com que facilitan la gestión personal o comunitaria de la información. Estos servicios permiten al usuario, por ejemplo, clasificar , compartir, valorar, comentar o conservar los contenidos que encuentra en Internet.

¿Para qué sirve cada uno?

  • facebook

    Facebook

    Comparte con amigos y otros usuarios fotos, vídeos, noticias y comentarios personales, controlando la privacidad de los mismos.

     
  • eskup

    Eskup

    Conversa sobre los temas que te interesan y que proponen los expertos. Todo ello en 280 caracteres con fotos y vídeos. Lee, pregunta e infórmate.

     
  • delicious

    Twitter

    Contacta y comparte con amigos, familiares y compañeros de trabajo mensajes cortos (tweets) de no más de 140 caracteres.

     
  • tuenti

    Tuenti

    Conéctate, comparte y comunícate con tus amigos, compañeros de trabajo y familia.

     
  • technorati

    Google Buzz

    Comparte tus novedades, fotos y vídeos con tus amigos e inicia conversaciones sobre los temas que te interesan.

     
  • meneame

    Meneame

    Sitio web que se sirve de la inteligencia colectiva para dar a conocer noticias. Los usuarios registrados envían historias que los demás usuarios del sitio pueden votar.

     
 

 

cerrar ventana

Derechos de reproducción de la obra

 

Eusko Jaurlaritzaren Hezkuntza, Unibertsitate eta Ikerketa Sailarenak dira hiru.eus webgunearen eta bertan agertzen diren elementu guztien jabetza intelektualaren eskubideak.

Halere, baimenduta dago hezkuntzaren esparruan hiru.eus-eko edukiak erabiltzea, betiere webguneari aipamena egiten bazaio eta Creative Commons CC-BY-NC-SA lizentziaren baldintzapean.
Informazio gehiagorako: pdf dokumentua jaitsi (943,2k).

Eusko Jaurlaritzaren Hezkuntza, Unibertsitate eta Ikerketa Sailak bere buruari aitortzen dio, edozein unetan eta aurretiaz ohartarazi gabe, bere webguneko informazioa edota haren konfigurazioa edo itxura aldatzeko eta eguneratzeko ahalmena.

Eusko Jaurlaritzaren Hezkuntza, Unibertsitate eta Ikerketa Sailak ez du bermatzen ez dela akatsik egongo webguneko sarbidean, ezta han jasotako edukietan ere. Era berean, ez du ziurtatzen eduki hori behar bezala eguneratuta egongo denik. Dena den, beharrezko ahalegin guztia egingo du akats horiek saihesteko, eta, hala behar izanez gero, ahalik eta azkarren konpontzeko edo eguneratzeko.

Webgunera sartzea eta bertan jasotako informazioaz egiten den erabilera soilik erabiltzailearen erantzukizuna dira. Eusko Jaurlaritzaren Hezkuntza, Unibertsitate eta Ikerketa Sailak ez du inolako erantzukizunik izango webgunera sartzeak edo hango informazioa erabiltzeak sor litzakeen ondorio edo kalteen aurrean, bere eskumenen erabilera zehatzetan jarraitu behar dituen legezko xedapenak ezartzearen ondorio diren egintza guztietan izan ezik.

Eusko Jaurlaritzaren Hezkuntza, Unibertsitate eta Ikerketa Sailak ez du bere gain hartzen webgunean aipatzen diren kanpoko beste esteka batzuetara konektatzetik edo haietan jasotako edukietatik erator daitekeen inolako erantzukizunik.

Webgune honetan jasotako informazioa baimenik gabe edo oker erabiltzeak eta Eusko Jaurlaritzaren Hezkuntza, Unibertsitate eta Ikerketa Sailaren jabego intelektual eta industrialaren eskubideetan sorturiko kalte eta galerek legez dagozkion egintzak erabiltzeko bidea emango diote aipatutako Administrazioari, eta, hala badagokio, erabilera horren ondorio diren erantzukizunak hartuko ditu.

  Pribatutasuna

Interesatuak emandako datuak dagokion prozedura edo egintzan aurreikusitako helburuetarako baino ez dira erabiliko.

Eusko Jaurlaritzaren Hezkuntza, Unibertsitate eta Ikerketa Saileko Etengabeko Ikaskuntzako Zuzendaritza da datu horiek biltzen dituen fitxategiaren erantzulea, eta haren aurrean egikaritu ahal izango dira sartzeko, zuzentzeko, deuseztatzeko eta aurka egiteko eskubideak. Horretarako, eskura duzu info@hiru.eus helbide elektronikoa.

cerrar ventana