Abangoardia historikoak pinturan

Abangoardia historikoen arteko mugimendu piktorikoak, Bigarren Munduko Gerrara arte pinturari buruzko orientabide berriak aldarrikatu zituzten haiek dira. Guztiek, ikuspuntu ezberdinetatik, artea eta naturaren arteko harreman aldaketa izan zuten elementu komun bezala, horrela, lehenengoa bigarrena imitatzetik aske geratuz.

Fauvismoa

XIX. mendeko azken hamarkadan, ikuspuntu ezberdinetatik oinarrizkoa eta "basatia" aldarrikatzea komunean izan zuten hainbat pintorek bere sorkuntza hasi zuten, ezarritakoaren aurka. Kolore bizi puru eta energiazko trazuekiko erabileraren gustua zela eta, fauves ("basapiztiak" frantsesez) ezizena jarri zitzaien: horrela, fauvismoa jaio zen. Ezagunenen artean hauek ditugu:

  • Henri Matisse (1869-1954), zeinek talde barnean autoritate handiena betetzen baitzuen.
  • Georges Rouault (1871-1958).
  • André Derain (1880-1954).
  • Maurice Vlaminck (1876-1958).
  • Raoul Dufy (1877-1956).
  • Georges Braque (1882-1963), iraultza kubistari ekin baino lehen.
  •   Kolorea elementu sortzaile bezala erabiltzea, taldearen ezaugarri bateratzailetako bat izan zen, zeinen kideek bere etapa fauvistaren ondoren, bide ebolutibo ezberdinak hartu baitzituzten.

Pintura espresionista

Fauvismo frantsesak bere indarra kolorean jartzen bazuen, Europako erdialdeko pintura espresionista hizkuntza bisual sutsuak, emoziozkoak eta bizitzaren atsekabezko baldintza islatu nahi zituenak erabiltzerakoan, urrunago zihoan. Alemanian, bi talde garrantzitsu eratu ziren:

  • Zubia (Die Brücke): Emil Ludwig Kirchner (1880-1938), Erich Heckel (1883-1970) eta Karl Schmidtt-Rottbluf (1884-1976), artea bizitzaren espresio zuzen eta instintiboa irudikapen bezala ikustearen defendatzaile zirenek, bere nukleo fundazionalaren parte izan ziren. Taldea Dresden osatu ondoren, Berlinera aldatu zen, non indar berri batez beteko zuten beste hainbat pintore sartu baitziren; horien artean Emil Nolde (1867-1956) eta Otto Müller (1874-1930).
  • Jinete urdina (Die Blaue Reiter): Munichen egituratu zen, espiritu ez hain erradikalarekin, nahiz eta nahi berritzaile berak bultzatuta izan. Beregan, Franz Marc (1880-1916), Auguste Macke (1887-1914) eta Wassily Kandinsky errusiarra nagusitu ziren; azkenak taldean parte hartu zuenetik, zein 1916n disolbatu baitzen, laster premisa abstraktuetara pasako zen, kolorearen protagonismo garrantzitsua beti ere espresio elementu bezala mantenduz; bestetik, Paul Klee (1879-1940) daukagu, marrazkiaren menderatzaile aparta eta aurrerantzean, XX. mendeko ezinbesteko erreferentetako batean bilakatuko zena.

Espresionismoa taldeetatik kanpo

Aipaturiko mugimenduen bitartez bideratutako korronteekin batera, pintura espresionistan pertsona garrantzitsuak nabarmendu ziren, eta hauen artean aipagarriak dira:

  • Edvard Munch (1863-1944), noruegiarra, hasiera batean sinbolismoari atxikia, nahiz eta bere obrek azentu espresionista nabarmena azaldu.
  • Max Beckmannek (1884-1950) bere ekoizpena biolentziazko forma ezberdinen ordezkaritza kezkagarriagatik berezi zuen, ia beti zentzu sinboliko eta alegorikoan.
  • George Grosz (1893-1959) eta Otto Dixek (1891-1969) ikuspegi enigmatikotatik eta alditan groteskoak zirenetatik gerra arteko Berlineko mundu ilunaren erretratua egin zuten.
  • Gustav Klimtek (1862-1918) sorkuntza pertsonala egin zuen, zeinek Vienako modernismo eta sinbolismoko elementuak sartzen baitzituen.
  • Egon Schielek (1890-1918) marrazkiaren bihurguneen bitartez, espresionistak bereizten zituen atsekabean sakondu zuen.
  • Oskar Kokoschkak (1886-1980), azkenik, espresibitatea oso enpastatutako, tentsioz kargaturiko pinturan kontzentratu zuen.

Pintura kubista

Kubismoak, artearen munduan izugarrizko iraultza suposatu zuen, bere printzipioen bitartez, pintura figuratibotik abstrakzio era ezberdinetara eramango zuen trantsizioari bidea eman baitzion. Pintura kubistaren fundamentua, objektu baten ikuspegi anitzak haustea zen, forma geometrikoen analisiaren bitartez, hasieran kuboak izan zirenak; hortik dator bere izena.

Kubismoan bi fase daude:

  • Fase analitikoa: 1907tik 1912ra, sentsazio bolumetrikoaren murrizteaz arduratu zen, eginiko irudia, hondo ia monokromoaren gainean erretikulu trama bilakatu arte.
  • Fase sintetikoa: 1912tik 1915era arte, formak zatikatu eta banatutako obrak eta maiz collagearen teknikara jotzen duten obrak hartzen ditu barne.

Kubismoaren fundatzaile eta maisu handiak: Pablo Picasso (1881-1973) eta Georges Braque (1882-1963), zeintzuk, erabat abstraktuak ziren obrak egitera iritsi ez baziren ere, etorkizunean edozein erreferentzia figuratiboaren galerari bidea ireki zioten, "deskonposizio-birmoldaketa" prozesuaren bitartez.

Picassoren 1907an Avignoneko andereñoak eta Braqueren Biluzia lanek, ikerketa plastikoaren fase emankorra hasi zuten, ondoren Juan Gris (1887-1927), Ferdinand Léger (1881-1955) edo Robert Delaunay (1885-1941) bezalako artista garrantzitsuak erantsiko zirelarik.

Avignoneko andereñoak  

Pablo Ruiz Picasso, Avignoneko andereñoak, 1907, (Arte Modernoko Museoa, New York).

Orria posta elektronikoz bidali

< * Bete beharreko alorrak

Eskerrik Asko.
artikuluan arrakastaz bidalita da.

cerrar ventana
Lagun iezaguzu hobetzen! Zure iritzia garrantzitsua da, eta horregatik eskertuko genizuke zure iritziak eta iradokizunak info@hiru.eus helbidera bidaltzea.

* Bete beharreko alorrak
cerrar ventana

 

¿Qué son los iconos de "Compartir"?

 

Todos los iconos apuntan a servicios web externos y ajenos a HIRU.com que facilitan la gestión personal o comunitaria de la información. Estos servicios permiten al usuario, por ejemplo, clasificar , compartir, valorar, comentar o conservar los contenidos que encuentra en Internet.

¿Para qué sirve cada uno?

  • facebook

    Facebook

    Comparte con amigos y otros usuarios fotos, vídeos, noticias y comentarios personales, controlando la privacidad de los mismos.

     
  • eskup

    Eskup

    Conversa sobre los temas que te interesan y que proponen los expertos. Todo ello en 280 caracteres con fotos y vídeos. Lee, pregunta e infórmate.

     
  • delicious

    Twitter

    Contacta y comparte con amigos, familiares y compañeros de trabajo mensajes cortos (tweets) de no más de 140 caracteres.

     
  • tuenti

    Tuenti

    Conéctate, comparte y comunícate con tus amigos, compañeros de trabajo y familia.

     
  • technorati

    Google Buzz

    Comparte tus novedades, fotos y vídeos con tus amigos e inicia conversaciones sobre los temas que te interesan.

     
  • meneame

    Meneame

    Sitio web que se sirve de la inteligencia colectiva para dar a conocer noticias. Los usuarios registrados envían historias que los demás usuarios del sitio pueden votar.

     
 

 

cerrar ventana

Derechos de reproducción de la obra

 

Eusko Jaurlaritzaren Hezkuntza, Unibertsitate eta Ikerketa Sailarenak dira hiru.eus webgunearen eta bertan agertzen diren elementu guztien jabetza intelektualaren eskubideak.

Halere, baimenduta dago hezkuntzaren esparruan hiru.eus-eko edukiak erabiltzea, betiere webguneari aipamena egiten bazaio eta Creative Commons CC-BY-NC-SA lizentziaren baldintzapean.
Informazio gehiagorako: pdf dokumentua jaitsi (943,2k).

Eusko Jaurlaritzaren Hezkuntza, Unibertsitate eta Ikerketa Sailak bere buruari aitortzen dio, edozein unetan eta aurretiaz ohartarazi gabe, bere webguneko informazioa edota haren konfigurazioa edo itxura aldatzeko eta eguneratzeko ahalmena.

Eusko Jaurlaritzaren Hezkuntza, Unibertsitate eta Ikerketa Sailak ez du bermatzen ez dela akatsik egongo webguneko sarbidean, ezta han jasotako edukietan ere. Era berean, ez du ziurtatzen eduki hori behar bezala eguneratuta egongo denik. Dena den, beharrezko ahalegin guztia egingo du akats horiek saihesteko, eta, hala behar izanez gero, ahalik eta azkarren konpontzeko edo eguneratzeko.

Webgunera sartzea eta bertan jasotako informazioaz egiten den erabilera soilik erabiltzailearen erantzukizuna dira. Eusko Jaurlaritzaren Hezkuntza, Unibertsitate eta Ikerketa Sailak ez du inolako erantzukizunik izango webgunera sartzeak edo hango informazioa erabiltzeak sor litzakeen ondorio edo kalteen aurrean, bere eskumenen erabilera zehatzetan jarraitu behar dituen legezko xedapenak ezartzearen ondorio diren egintza guztietan izan ezik.

Eusko Jaurlaritzaren Hezkuntza, Unibertsitate eta Ikerketa Sailak ez du bere gain hartzen webgunean aipatzen diren kanpoko beste esteka batzuetara konektatzetik edo haietan jasotako edukietatik erator daitekeen inolako erantzukizunik.

Webgune honetan jasotako informazioa baimenik gabe edo oker erabiltzeak eta Eusko Jaurlaritzaren Hezkuntza, Unibertsitate eta Ikerketa Sailaren jabego intelektual eta industrialaren eskubideetan sorturiko kalte eta galerek legez dagozkion egintzak erabiltzeko bidea emango diote aipatutako Administrazioari, eta, hala badagokio, erabilera horren ondorio diren erantzukizunak hartuko ditu.

  Pribatutasuna

Interesatuak emandako datuak dagokion prozedura edo egintzan aurreikusitako helburuetarako baino ez dira erabiliko.

Eusko Jaurlaritzaren Hezkuntza, Unibertsitate eta Ikerketa Saileko Etengabeko Ikaskuntzako Zuzendaritza da datu horiek biltzen dituen fitxategiaren erantzulea, eta haren aurrean egikaritu ahal izango dira sartzeko, zuzentzeko, deuseztatzeko eta aurka egiteko eskubideak. Horretarako, eskura duzu info@hiru.eus helbide elektronikoa.

cerrar ventana