Informazio gehiago

Vasily Kandinsky

Vasily Kandinsky Moskun jaio zen 1866an. Bertan Ekonomia eta Zuzenbide ikasketak egin ondoren, 29 urterekin Munich-era abiatu zen, eta bertan bizi izan zen 18 urtez. 1901ean, Phalanx taldea sortu zuen, abangoardiako frantziar pintura ezagutarazteko helburua zuena, eta taldearen arte-eskolan irakasten aritu zen 1903 arte. Bertan ekin zion bere lehen xilografiak margotzeari.

1912an, Über das Geistige in der Kunst (Espirituzkoa artean) liburua argitaratzen du Kandinskyk. Liburu hartan aditzera eman zuenez, posible zen artearen bidez, edo, zehatzago esanda, abstrakzioaren bidez, izate moralago bat komunikatzea. Mundu modernoak zekarren materialismoak kezkatzen zuen Kandinsky, eta abstrakzioak gizakiaren askatasun-bidea irudika zezakeela defendatzen zuen.

Kandinsky
Vasily Kandinsky
 

Liburua argitaratu zen urte berean, Kandinsky eta Franz Marc artistek Der Blaue Reiter Almanac (Zaldizko Urdina almanaka) aldizkari iraultzailea sortu zuten. Artearen funtzio mistikoaren aldekoak ziren; hau da, itxuraren islari erantzun ordez, artistaren barne indarrari erantzuten zion arte ez-objektiboaren aldekoak.

Der Blaue Reiter taldeak, bilakaera dinamikoan zeukan itxaropen hori irudikatzeko, zaldiaren irudia aukeratu zuen, (zaldizkoarekin edo zaldizkorik gabe) eta taldearen obra anitzetan azalduko da. Marc Establos (Stallungen) artistak 1913an eginiko margo-lanetan gai nagusia izango da, eta 1913ko Bild mit weissem Rand (Pintura ertz zuriarekin) obran arinki iradokitzen du Kandinskyk.

Pintura ertz zuriarekin

Bild mit weissem Rand, 1913

Kandinskyk arte abstraktuaren hastapenen ordezkari nagusia izango da. Araurik gabeko eta intuizioan oinarrituriko obra da Kandinskyrena; itxura irregularrak eta kolore-sorta handiak erabiliz.

Geometriaren zorroztasuna

1914 eta 1921 artean Errusian finkatu zen berriro. Garai hartan, errusiar abangoardiaren aitzindariekin harreman estua edukiko du, El Lissitzky, Kazimir Malevich eta Alexander Rodchenko barne. Alabaina, margotzen baino teorizatzen aritu zen urte haietan.

1922an, Weimar-en, Bauhaus diseinu-, arkitektura- eta industria-eskolan irakasteari ekin zion. 1919an sortu zen Bauhaus, arteari eta arkitekturari buruzko teoria utopikoak sustatzeko helburuarekin. 1920ko. hamarkadatik aurrera, Kandinskyk irudikapena alde batera utzi eta abstrakzio hutsean murgildu zen, forma geometriko zorrotzak txertatuz, 1923ko Konposition 8 obran agertzen direnak bezala. Josef Albers, Paul Klee eta László Moholy-Nagy ere Bauhaus eskolako irakasle ziren eta antzeko geometria zorrotza erabil ohi zuten beren obretan. 1933an naziek Bauhaus itxi zuten eta Kandinsky Parisetik gertu dagoen Neuilly-sur-Seinen finkatu zen.

Konposition 8

Komposition 8, 1923

Ez zioten ulertu Parisen

Kandinskyk Parisen bere margolanak saltzeko merkatua aurkituko zuela uste zuen, baina, Paristarrek ez zuten haren obra behar bezala ulertu eta estimatu. Hala eta guztiz ere, karreraren azken urteetan bi artista-talderekin erlazionatu zen: Jean Arp bezalako surrealisten formarik gabeko geometriak erakartzen zuen eta garai hartako Kandiskyren konposizio organikoek haien eragina izan zuten, bestalde, Piet Mondrian eta Georges Vantongerloo, besteak beste, biltzen zituen Abstrakzio-Sorkuntza taldeak, figuraziorik gabeko estetika defendatzen zuenak, ere erakartzen zuen. Miró, Arp, Magnelli edo Sophie Tauber bezalako artistak sarritan gerturatzen ziren Kandiskyren estudiora. Bizitasunez beteriko testuinguru artistiko honetan hil zen Kandisky Neuilly-sur-Seinen, 1944an.

Laukiak zirkulu zentrukideekin

Laukiak zirkulu zentrukideekin

 

Orria posta elektronikoz bidali

< * Bete beharreko alorrak

Eskerrik Asko.
artikuluan arrakastaz bidalita da.

cerrar ventana
Lagun iezaguzu hobetzen! Zure iritzia garrantzitsua da, eta horregatik eskertuko genizuke zure iritziak eta iradokizunak info@hiru.eus helbidera bidaltzea.

* Bete beharreko alorrak
cerrar ventana

 

¿Qué son los iconos de "Compartir"?

 

Todos los iconos apuntan a servicios web externos y ajenos a HIRU.com que facilitan la gestión personal o comunitaria de la información. Estos servicios permiten al usuario, por ejemplo, clasificar , compartir, valorar, comentar o conservar los contenidos que encuentra en Internet.

¿Para qué sirve cada uno?

  • facebook

    Facebook

    Comparte con amigos y otros usuarios fotos, vídeos, noticias y comentarios personales, controlando la privacidad de los mismos.

     
  • eskup

    Eskup

    Conversa sobre los temas que te interesan y que proponen los expertos. Todo ello en 280 caracteres con fotos y vídeos. Lee, pregunta e infórmate.

     
  • delicious

    Twitter

    Contacta y comparte con amigos, familiares y compañeros de trabajo mensajes cortos (tweets) de no más de 140 caracteres.

     
  • tuenti

    Tuenti

    Conéctate, comparte y comunícate con tus amigos, compañeros de trabajo y familia.

     
  • technorati

    Google Buzz

    Comparte tus novedades, fotos y vídeos con tus amigos e inicia conversaciones sobre los temas que te interesan.

     
  • meneame

    Meneame

    Sitio web que se sirve de la inteligencia colectiva para dar a conocer noticias. Los usuarios registrados envían historias que los demás usuarios del sitio pueden votar.

     
 

 

cerrar ventana

Derechos de reproducción de la obra

 

Eusko Jaurlaritzaren Hezkuntza, Unibertsitate eta Ikerketa Sailarenak dira hiru.eus webgunearen eta bertan agertzen diren elementu guztien jabetza intelektualaren eskubideak.

Halere, baimenduta dago hezkuntzaren esparruan hiru.eus-eko edukiak erabiltzea, betiere webguneari aipamena egiten bazaio eta Creative Commons CC-BY-NC-SA lizentziaren baldintzapean.
Informazio gehiagorako: pdf dokumentua jaitsi (943,2k).

Eusko Jaurlaritzaren Hezkuntza, Unibertsitate eta Ikerketa Sailak bere buruari aitortzen dio, edozein unetan eta aurretiaz ohartarazi gabe, bere webguneko informazioa edota haren konfigurazioa edo itxura aldatzeko eta eguneratzeko ahalmena.

Eusko Jaurlaritzaren Hezkuntza, Unibertsitate eta Ikerketa Sailak ez du bermatzen ez dela akatsik egongo webguneko sarbidean, ezta han jasotako edukietan ere. Era berean, ez du ziurtatzen eduki hori behar bezala eguneratuta egongo denik. Dena den, beharrezko ahalegin guztia egingo du akats horiek saihesteko, eta, hala behar izanez gero, ahalik eta azkarren konpontzeko edo eguneratzeko.

Webgunera sartzea eta bertan jasotako informazioaz egiten den erabilera soilik erabiltzailearen erantzukizuna dira. Eusko Jaurlaritzaren Hezkuntza, Unibertsitate eta Ikerketa Sailak ez du inolako erantzukizunik izango webgunera sartzeak edo hango informazioa erabiltzeak sor litzakeen ondorio edo kalteen aurrean, bere eskumenen erabilera zehatzetan jarraitu behar dituen legezko xedapenak ezartzearen ondorio diren egintza guztietan izan ezik.

Eusko Jaurlaritzaren Hezkuntza, Unibertsitate eta Ikerketa Sailak ez du bere gain hartzen webgunean aipatzen diren kanpoko beste esteka batzuetara konektatzetik edo haietan jasotako edukietatik erator daitekeen inolako erantzukizunik.

Webgune honetan jasotako informazioa baimenik gabe edo oker erabiltzeak eta Eusko Jaurlaritzaren Hezkuntza, Unibertsitate eta Ikerketa Sailaren jabego intelektual eta industrialaren eskubideetan sorturiko kalte eta galerek legez dagozkion egintzak erabiltzeko bidea emango diote aipatutako Administrazioari, eta, hala badagokio, erabilera horren ondorio diren erantzukizunak hartuko ditu.

  Pribatutasuna

Interesatuak emandako datuak dagokion prozedura edo egintzan aurreikusitako helburuetarako baino ez dira erabiliko.

Eusko Jaurlaritzaren Hezkuntza, Unibertsitate eta Ikerketa Saileko Etengabeko Ikaskuntzako Zuzendaritza da datu horiek biltzen dituen fitxategiaren erantzulea, eta haren aurrean egikaritu ahal izango dira sartzeko, zuzentzeko, deuseztatzeko eta aurka egiteko eskubideak. Horretarako, eskura duzu info@hiru.eus helbide elektronikoa.

cerrar ventana