Dadaismoa, surrealismoa eta beste abangoardiak

Dadaismoa

«Dada» hitza Tristan Tszara (1896-1963) poeta errumaniarrak sortu zuen, zeinek bere agirietan esanahirik ez zuela azpimarratzen baitzuen hain zuzen ere. Beraz, dadaismoa, absurdoa, intuizioa eta irrazionala dena errebindikatzen zuen jarrera nihilista islatzean datza. Mugimenduaren jatorria, Tzara bera, Hans Arp (ondoren Jean Arp izen frantsesa hartuko zuena) (1887-1966) eta Marcel Janco (1895-1984) bezalako artistek Voltaire de Zurich kabaretean ospatzen zituzten sesio komiko groteskoak izan ziren. Munduko toki ezberdinetatik, hogeigarren hamarkadatik Bigarren Mundu Gerraren amaiera arte panorama artistikoa menderatuko zuen korronteko (alegia, surrealismoa) izen handietako askok dadismoan parte hartuko zuten. Horien artean Francis Picabia (1879), Marcel Duchamp (1887-1984), Man Ray (1890-1977) eta Max Ernst (1891-1976) aipa daitezke.

Surrealismoa

1924an, André Bretonek (1896-1966) bere Lehen Agiriarekin estetika surrealistaren lehen oinarri teorikoak ezarri zituen, zeinek Lehen Mundu Gerra eta Bigarrenaren hasieraren arteko abangoardien garaia menderatuko zuen.

Surrealismoak, bere irizpidetako bat automatismo psikikoan zeukan, espresio artistiko bitarteko gisa. Lehen garai batean, pintura surrealistaren oinarrizko urratsa izan zen, zeinek abstrakziora hurbildu eta subkontzienteko espresioaren erreferentziatzat irudimenezko elementu gutxi batzuk mantentzen baitzituen.

Pintura

Bretóneko Lehenengo Agiri surrealistaren argitaratzearekin batera, ondorengoak bezalako pintoreek bere ekoizpena hasi zuten:

  • Joan Mirp (1893-1983), zeinek sinbolo eta lirismo handiko zeinuen unibertso zabala erakutsi baitzuen.
  • André Masson (1896-1987), biolentziazko eta atsekabezko grafismoaren sortzailea.
  • Marcel Duchamp, Max Ernst eta Jean Arp, zeintzuek mugimendu dadaistan parte hartu baitzuten.

1929an Bigarren Agiri surrealista aurkeztu zen, zeinetan giza begiradaren karga subkontzientea baloratzen baitzen; horrek errealitatea aldatzea beharrezkoa ez izatea eragiten zuen, baina artearen subkontzienteko indarra errealismo handiko formetan isla zitekeen.

Bere obra joera honetan sartu zutenak ondorengoak dira:

  • 1.  Ives Tanguy (1900-1955).
  • 2.  Paul Delvaux (1897-1994).
  • 3.  Salvador Dali (1904-1989): errealismo paregabea inprimatu zuen, zeinen bitartez bere ikuspegi eta obsesioei interpretazioa eman baitzien.
  • 4.  René Magritte (1898-1967): bere obrei zentzu metaforikoa ematen zien, zeinek ikuslearengan ustekabea eragiten baitzuen.
Gizaki ikusezina  

Salvador Dali, Gizaki ikusezina, 1930, (Bilduma pribatua, Madril).

Pinturazko beste hainbat abangoardia

Korronte zehatz bati atxikitako abangoardiekin batera, adibidez kubistak, dadaista surrealistak, etab., mendearen lehen erdialdeak, modan zeuden beste banakako ala isolaturiko linea ebolutibo batzuk izan zituen.

  • Muralismoa: Diego Rivera (1886-1957), Jose Clemente Orozco (1883-1949) eta David Alfaro Siqueiros (1896-1974) mexikarrek landurikoa. Agerraldi artistiko lokala izan zen, Mexikokoa bereziki, zeinek herrialde horretako iraultzaren izpiritua, hein handienean eraikuntza publikotako dekorazio gisa instalaturiko mural izugarrietan goraipatzen baitzuen.
  • Pintura metafisikoa: italiar arteari dagokiona bereziki, non Giorgio de Chirico (1888-1978), Carlo Carra (1881-1966) eta Giorgio Morandi (1890-1964) nabarmendu baitziren. Korronte honetako kideek surrealismoa aldagai bat erantsi zuten, karga sinboliko handiko irudi onirikoak eranstearen bitartez.

Amaitzeko, XX. mendeko artista handien eboluzio pertsonalak nabarmendu behar dira, zeinek, korronte ezberdinetatik aparte, besteek jarraitu beharreko bide estetikoa eboluzionatu eta seinalatzen joan baitziren. Hau da Pablo Ruiz Picassoren (1881-1973) kasua, zeinek hogeita hamar eta berrogeiko hamarkadetan, bere obra garrantzitsuenetariko batzuk egin baitzituen, adibidez Gernika, zein gerraren aurkako arrazoibide enblematiko bilakatuko baitzen; edo Paul Klee (1879-1940), zeinek arau espresionistetatik, indar poetiko handiko eta karga alegoriko handiko estilorantz eboluzionatu baitzuen.

Pariseko eskola

Mugimendu ala talde zehatz bati lotuta ez dauden artistak, baina, beren izaera berritzailea dela eta, abangoardiazko posiziotan sartu behar diren sorkuntzak dituztenak, Pariseko eskolaren izenpean taldekatzen dira, beren obra frantziar hiriburuan, modernitate eta abangoardia artistikoetako gunean, erabat edo hein batean egin izanagatik.

Eskola honetako artista adierazgarrienak:

  • Amedeo Modigliani italiarra (1884-1920).
  • Marc Chagall errusiarra (1887-1985).
  • Chaim Soutine lituaniarra (1894-1985).
  • Moise Kisling poloniarra (1891-1943).

Nahiz eta korronte espresionista, kubista eta surrealisten eragin logikoa izan, pintore hauen lanek ezaugarri bereizle bezala bere planteamendu estetikoen originaltasuna daukate. Planteamendu hauek hainbat kasutan, arte garaikidean lehentasunezko erreferentziak dira.

Biluzi etzana

Amedeo Modigliani, Biluzi etzana, 1918, (Metropolitan Museum, New York).

Orria posta elektronikoz bidali

< * Bete beharreko alorrak

Eskerrik Asko.
artikuluan arrakastaz bidalita da.

cerrar ventana
Lagun iezaguzu hobetzen! Zure iritzia garrantzitsua da, eta horregatik eskertuko genizuke zure iritziak eta iradokizunak info@hiru.eus helbidera bidaltzea.

* Bete beharreko alorrak
cerrar ventana

 

¿Qué son los iconos de "Compartir"?

 

Todos los iconos apuntan a servicios web externos y ajenos a HIRU.com que facilitan la gestión personal o comunitaria de la información. Estos servicios permiten al usuario, por ejemplo, clasificar , compartir, valorar, comentar o conservar los contenidos que encuentra en Internet.

¿Para qué sirve cada uno?

  • facebook

    Facebook

    Comparte con amigos y otros usuarios fotos, vídeos, noticias y comentarios personales, controlando la privacidad de los mismos.

     
  • eskup

    Eskup

    Conversa sobre los temas que te interesan y que proponen los expertos. Todo ello en 280 caracteres con fotos y vídeos. Lee, pregunta e infórmate.

     
  • delicious

    Twitter

    Contacta y comparte con amigos, familiares y compañeros de trabajo mensajes cortos (tweets) de no más de 140 caracteres.

     
  • tuenti

    Tuenti

    Conéctate, comparte y comunícate con tus amigos, compañeros de trabajo y familia.

     
  • technorati

    Google Buzz

    Comparte tus novedades, fotos y vídeos con tus amigos e inicia conversaciones sobre los temas que te interesan.

     
  • meneame

    Meneame

    Sitio web que se sirve de la inteligencia colectiva para dar a conocer noticias. Los usuarios registrados envían historias que los demás usuarios del sitio pueden votar.

     
 

 

cerrar ventana

Derechos de reproducción de la obra

 

Eusko Jaurlaritzaren Hezkuntza, Unibertsitate eta Ikerketa Sailarenak dira hiru.eus webgunearen eta bertan agertzen diren elementu guztien jabetza intelektualaren eskubideak.

Halere, baimenduta dago hezkuntzaren esparruan hiru.eus-eko edukiak erabiltzea, betiere webguneari aipamena egiten bazaio eta Creative Commons CC-BY-NC-SA lizentziaren baldintzapean.
Informazio gehiagorako: pdf dokumentua jaitsi (943,2k).

Eusko Jaurlaritzaren Hezkuntza, Unibertsitate eta Ikerketa Sailak bere buruari aitortzen dio, edozein unetan eta aurretiaz ohartarazi gabe, bere webguneko informazioa edota haren konfigurazioa edo itxura aldatzeko eta eguneratzeko ahalmena.

Eusko Jaurlaritzaren Hezkuntza, Unibertsitate eta Ikerketa Sailak ez du bermatzen ez dela akatsik egongo webguneko sarbidean, ezta han jasotako edukietan ere. Era berean, ez du ziurtatzen eduki hori behar bezala eguneratuta egongo denik. Dena den, beharrezko ahalegin guztia egingo du akats horiek saihesteko, eta, hala behar izanez gero, ahalik eta azkarren konpontzeko edo eguneratzeko.

Webgunera sartzea eta bertan jasotako informazioaz egiten den erabilera soilik erabiltzailearen erantzukizuna dira. Eusko Jaurlaritzaren Hezkuntza, Unibertsitate eta Ikerketa Sailak ez du inolako erantzukizunik izango webgunera sartzeak edo hango informazioa erabiltzeak sor litzakeen ondorio edo kalteen aurrean, bere eskumenen erabilera zehatzetan jarraitu behar dituen legezko xedapenak ezartzearen ondorio diren egintza guztietan izan ezik.

Eusko Jaurlaritzaren Hezkuntza, Unibertsitate eta Ikerketa Sailak ez du bere gain hartzen webgunean aipatzen diren kanpoko beste esteka batzuetara konektatzetik edo haietan jasotako edukietatik erator daitekeen inolako erantzukizunik.

Webgune honetan jasotako informazioa baimenik gabe edo oker erabiltzeak eta Eusko Jaurlaritzaren Hezkuntza, Unibertsitate eta Ikerketa Sailaren jabego intelektual eta industrialaren eskubideetan sorturiko kalte eta galerek legez dagozkion egintzak erabiltzeko bidea emango diote aipatutako Administrazioari, eta, hala badagokio, erabilera horren ondorio diren erantzukizunak hartuko ditu.

  Pribatutasuna

Interesatuak emandako datuak dagokion prozedura edo egintzan aurreikusitako helburuetarako baino ez dira erabiliko.

Eusko Jaurlaritzaren Hezkuntza, Unibertsitate eta Ikerketa Saileko Etengabeko Ikaskuntzako Zuzendaritza da datu horiek biltzen dituen fitxategiaren erantzulea, eta haren aurrean egikaritu ahal izango dira sartzeko, zuzentzeko, deuseztatzeko eta aurka egiteko eskubideak. Horretarako, eskura duzu info@hiru.eus helbide elektronikoa.

cerrar ventana