XX. mendeko eskultura

XX. mendean zeharreko eskultura artearen oinarrizko ezaugarri definitzaileak hauek izan ziren: alde batetik, irudimenezko izaeraren galera, eta bestetik, jarraipeneko abangoardiek irekitako abaniko zabalaren bitartez, hiru dimentsiotako edozein objekturi, ekintzari ala sortzailearen interpretaziori behar bezala loturiko arte-obraren kontzeptuari gerturatzea.

Abangoardia historikoak

XX. mendeko lehenengo hamarkadetan zehar artearen munduan iraultza egin zuten abangoardia historikoen hausturazko espirituak, eskulturarenganako interesa berpiztu zuen, zein aurreko garaietan bigarren planoan egon zen.

Honi dagokionez, lehenengo linea ebolutibo gisa, eskultore kubista, futurista eta konstruktibistena nabarmendu daiteke.

  • Kubismoa: mendearen lehenengo hamarkadaren bukaeran Pablo Picasso (1881-1973) eta George Braquek (1882-1963) kubismoa sortu zuten. Picasso berak pintura eta eskultura hurbildu zituen, collage teknikaren bitartez eta ondoren bere eskultura obra garatu zuen, batez ere burdinazkoa. Arau kubistak eskulturari aplikatu zizkioten beste hainbat artista hauek izan ziren: Alexandre Archipenko (1887-1964), Jacques Lipchitz (1891-1973) eta Pablo Gargallo (1881-1934) izan ziren. Guztien obran antzematen da planoen artikulazioa eta kubismoari dagokion berezko formen sintesia.
  • Futurismoa: italiar futurismoaren eskulturak, ikuspuntu deskonposaketetako irizpide kubistei dinamismoa eta mugimendu pertzepzioa ekarri zion. Eskultore futurista nagusiena Umberto Boccioni (1882-1916) izan zen.
  • Konstruktibismoa: errusiar konstruktibismoaren eskultoreek antzeko arauak jarraitu zituzten, nahiz eta makinismora eta material industrialen erabilerara bideratutakoak izan. Korronte honetan Anton Pevsner (1886-1962) eta Naum Gabo (1890-1977) nabarmendu ziren.

Dadaistak eta surrealistak

Dadaistek planeaturiko artearen aurkakoak eta surrealisten objektu eta formen oinarri psikologikoaren balorazioak, XX. mendeko eskultura eboluziorako garrantzi handiko sortzaileak ekarri zituen. Figura hauen artean ondorengoak nabarmentzen dira:

  • Marcel Duchampek (1887-1968) eskulturaren munduan iraultza egin zuen, 1910 hamarkadan eguneroko bizitzaren hainbat objektu arte obra bezala aurkeztean. Bere Pixatokia famatua, espiritu urratzaileagatik nabarmentzen da.
  • Kurt Schwitters (1887-1948), Duchampekin batera, eskultura dadaistako beste pertsonai garrantzitsua izan zen. Bere sorkuntza dimentsio handiena material latz eta hondakinekin lan eginez lortu zuen, zeinen bitartez edertasun handiko piezak lortzen zituen.
  • Alberto Giacometti (1901-1966), surrealismoaren interpretazio pertsonala ekarri zuen, bere lerro luzeko irudietatik abiatuz, gehienak burdinazkoak.
  • Jean Arp (1887-1966) eta Joan Mirok (1893-1983) bat zetorren obra eskultorikoa egin zuten, arau surrealistetatik abiaturiko formen interpretazio dotorearen emaitza zena.

Bukatzeko, Constantino Brancusi (1876-1957) errumaniarra dugu, zeinen obran eskultura irizpide klasikoak elkartzen diren, abangoardiazko klabean moldatuak, nahiz eta mugimendu zehatz batekin loturarik gabekoa izan.

XX. mendeko bigarren erdiko eskultura

Bigarren Mundu Gerraren bukaeraren ondoren, mendearen lehen hereneko abangoardiazko eskulturaren kide garrantzitsuetako askok bere ekoizpena eboluzio aldaketa handirik gabe jarraitu zuten.

Aipaturiko Duchamp, Miro edo Giacomettirekin batera, ikuspegi eta interpretazio oso pertsonalak ekarri zituzten, eta neurri handi batean mende bukaerako mugimendu plastikoetan eragina izango zuten hainbat eskultorek bere estilo bereziak garatu zituzten. Hauen artean ondorengoak aipagarriak dira:

  • David Smithek (1906-1965) minimal arten aitzindaria izan zen estilo abstraktu zorrotzezko obrak egin zituen.
  • Alexander Calder (1898-1976), ), iparamerikarra, aurrekoa bezala, pintatu eta artikulatuta zeuden burdinazko pieza talde mugikor bereziak sortu zituen, zein eskultura zinetikoaren lehen urratsa izan baitziren.
  • Jorge Oteiza (1908 - 2003) eta Eduardo Chillidak (1924 - 2002) bere planteamenduetan plastika eskematikoa hedatu zuten, baina elementu naturalistak erantsiz.
  • Henry Mooreek (1898 - 1986), azkenik, arau oso pertsonaletan oinarrituta, organizismoaren barne kokaturiko obra garatu zuen, non zulo, lerro bihurrituak eta bolumen handien bitartez deformaturiko giza irudiak garrantzi berezia hartzen baitzuen.
Mugikari

Alexander Calder, mugikari, aire librean eginiko eskultura zinetikoa, (Paris).

Pop artetik minimal artera

Hirurogeiko hamarkada, eskulturaren estetika-planteamenduen eraberritze garaia izan zen. Pop art aroak, etxekoaren ikustezkoari goraipamena hasi zuen, erarik latzenean azalduta. Mugimendu honetan, aipagarriak izan ziren Claes Oldenburg (1929), eta George Segal (1924-2000) eta Duane Hanson (1925-1995), zeinek bere sortzea publizitatearen garaiko berezko gizaki modeloen plastikoan hustean oinarritu baitzuten.

Gizaki elementua adierazpen-bide gisa ez erabiltzearen arauari buruz, XX. mendeko azken hamarkadetako eskulturak hainbat eraldaketa jasan zituen, zeinek ondoren aipatuko diren eskola zehatzei bidea eman baitzieten.

  • Italiar arte povera korronteak, inongo eskultura tradiziorik ez zuten hondakin materialak erabili zituen, adibidez, trapuak, altzairu zaharrak eta era guztietako hondakinak.
  • Minimal artek, espresio txikienera bihurtu zuen objektuen adierazkortasuna, iluminazio joko eta denboraldiko instalazioak maiz erabiliaz.
  • Land artek, eskultoreak naturan parte hartzea proposatu zuen, adierazpen bide bezala erabiltzeko.

Gizakiaren ikuspuntua ez erabiltzeko joera body art deiturikoarekin galduko zen, non gizakiaren gorputz berak, eskultura obraren euskarri gisa funtzionatzen du.

Bus riders

George Segal, Bus riders, 1964, (Hirshhorn Museum, Washington).

Orria posta elektronikoz bidali

< * Bete beharreko alorrak

Eskerrik Asko.
artikuluan arrakastaz bidalita da.

cerrar ventana
Lagun iezaguzu hobetzen! Zure iritzia garrantzitsua da, eta horregatik eskertuko genizuke zure iritziak eta iradokizunak info@hiru.eus helbidera bidaltzea.

* Bete beharreko alorrak
cerrar ventana

 

¿Qué son los iconos de "Compartir"?

 

Todos los iconos apuntan a servicios web externos y ajenos a HIRU.com que facilitan la gestión personal o comunitaria de la información. Estos servicios permiten al usuario, por ejemplo, clasificar , compartir, valorar, comentar o conservar los contenidos que encuentra en Internet.

¿Para qué sirve cada uno?

  • facebook

    Facebook

    Comparte con amigos y otros usuarios fotos, vídeos, noticias y comentarios personales, controlando la privacidad de los mismos.

     
  • eskup

    Eskup

    Conversa sobre los temas que te interesan y que proponen los expertos. Todo ello en 280 caracteres con fotos y vídeos. Lee, pregunta e infórmate.

     
  • delicious

    Twitter

    Contacta y comparte con amigos, familiares y compañeros de trabajo mensajes cortos (tweets) de no más de 140 caracteres.

     
  • tuenti

    Tuenti

    Conéctate, comparte y comunícate con tus amigos, compañeros de trabajo y familia.

     
  • technorati

    Google Buzz

    Comparte tus novedades, fotos y vídeos con tus amigos e inicia conversaciones sobre los temas que te interesan.

     
  • meneame

    Meneame

    Sitio web que se sirve de la inteligencia colectiva para dar a conocer noticias. Los usuarios registrados envían historias que los demás usuarios del sitio pueden votar.

     
 

 

cerrar ventana

Derechos de reproducción de la obra

 

Eusko Jaurlaritzaren Hezkuntza, Unibertsitate eta Ikerketa Sailarenak dira hiru.eus webgunearen eta bertan agertzen diren elementu guztien jabetza intelektualaren eskubideak.

Halere, baimenduta dago hezkuntzaren esparruan hiru.eus-eko edukiak erabiltzea, betiere webguneari aipamena egiten bazaio eta Creative Commons CC-BY-NC-SA lizentziaren baldintzapean.
Informazio gehiagorako: pdf dokumentua jaitsi (943,2k).

Eusko Jaurlaritzaren Hezkuntza, Unibertsitate eta Ikerketa Sailak bere buruari aitortzen dio, edozein unetan eta aurretiaz ohartarazi gabe, bere webguneko informazioa edota haren konfigurazioa edo itxura aldatzeko eta eguneratzeko ahalmena.

Eusko Jaurlaritzaren Hezkuntza, Unibertsitate eta Ikerketa Sailak ez du bermatzen ez dela akatsik egongo webguneko sarbidean, ezta han jasotako edukietan ere. Era berean, ez du ziurtatzen eduki hori behar bezala eguneratuta egongo denik. Dena den, beharrezko ahalegin guztia egingo du akats horiek saihesteko, eta, hala behar izanez gero, ahalik eta azkarren konpontzeko edo eguneratzeko.

Webgunera sartzea eta bertan jasotako informazioaz egiten den erabilera soilik erabiltzailearen erantzukizuna dira. Eusko Jaurlaritzaren Hezkuntza, Unibertsitate eta Ikerketa Sailak ez du inolako erantzukizunik izango webgunera sartzeak edo hango informazioa erabiltzeak sor litzakeen ondorio edo kalteen aurrean, bere eskumenen erabilera zehatzetan jarraitu behar dituen legezko xedapenak ezartzearen ondorio diren egintza guztietan izan ezik.

Eusko Jaurlaritzaren Hezkuntza, Unibertsitate eta Ikerketa Sailak ez du bere gain hartzen webgunean aipatzen diren kanpoko beste esteka batzuetara konektatzetik edo haietan jasotako edukietatik erator daitekeen inolako erantzukizunik.

Webgune honetan jasotako informazioa baimenik gabe edo oker erabiltzeak eta Eusko Jaurlaritzaren Hezkuntza, Unibertsitate eta Ikerketa Sailaren jabego intelektual eta industrialaren eskubideetan sorturiko kalte eta galerek legez dagozkion egintzak erabiltzeko bidea emango diote aipatutako Administrazioari, eta, hala badagokio, erabilera horren ondorio diren erantzukizunak hartuko ditu.

  Pribatutasuna

Interesatuak emandako datuak dagokion prozedura edo egintzan aurreikusitako helburuetarako baino ez dira erabiliko.

Eusko Jaurlaritzaren Hezkuntza, Unibertsitate eta Ikerketa Saileko Etengabeko Ikaskuntzako Zuzendaritza da datu horiek biltzen dituen fitxategiaren erantzulea, eta haren aurrean egikaritu ahal izango dira sartzeko, zuzentzeko, deuseztatzeko eta aurka egiteko eskubideak. Horretarako, eskura duzu info@hiru.eus helbide elektronikoa.

cerrar ventana