Poesia eta prosa erromantikoak

Espainiako poesia erromantikoa, berandu agertzeaz gain, mugimendu iragankor samarra izan zen, izan ere, hamarkada bat (1834-1844) ozta-ozta iraun zuen. Tankera erretoriko handinahia izan zuen ezaugarri eta ez zuen bere sakontasun xehea lortu erromantizismo oste gisa deritzon aldia arte (23. gaia ikusi). Prosaren arloan, eleberri historikoak beste herrialde batzuetan adinako ekoizpen garrantzitsua ez zuen erdietsi, baina Mesonero Romanosen kostunbrismo zoliak eta, batez ere, Larrarenak agerrarazi zuten eleberri errealista (24. gaia ikusi).

Poesia erromantikoa

Poesia lirikoak Erromantizismoaren aldian garrantzi handia hartu zuen, izan ere, generorik egokiena zen garaiko sentimendu eta jarrerak adierazteko.

Erromantikoek bertsogintzari berrikuntza handiak ekarri zizkioten, eta gaiek behin eta berriz errepikatzen ziren sentimenduei heltzen zieten: emakume ideala, maitasunezko desengainua, bakardadea. Neoklasizismoak ezartzen zituen murrizketak bertan behera utzita, sortzeko askatasunari esker, tankera pertsonalaren bila joan ahal izan zen.

  • Poesia lirikoa: tankera erretoriko eta handinahia erabiltzea, harriduraz beterikoa, izan zuen ezaugarri.
  • Poesia narratiboa: poesia erromantikoan elezahar eta gertakizun historiko ugari narratu ziren.

Sátira del suicidio romántico, Leonardo Alenzak eginda. (Museo Erromantikoa, Madril).

Jose de Espronceda

Espronceda Erromantizismoa sutsuaren ordezkari garbia dugu beraren tankera poetikoan azaltzen baita. Desterrutik itzuli ondoren (1834), baliotsuentzat jo daitekeen bere ekoizpen erromantikoa hasi zuen.

  • Poema lirikoak: gizartearen baztertuen alde egitea da gai nagusia ("Canción del pirata", "El mendigo", "El reo de muerte", "El verdugo"). Poeta beraiekin identifikatzen zen bere burua menderakaitz eta baztertutzat ere bazeukan eta.
  • Poema narratiboak:
    • El estudiante de Salamancak: irudi ikaragarrien bitartez narratzen du nola eraman zuen infernuetara ikasle erromantiko bat berak seduzitutako emaztearen mamuak.
    • El diablo mundo: amaitu gabe geratu zen. Asmo ideologikoa du, baina bere egitura desordenatuaren barruan nabarmentzen da "Canto a Teresa" poema lirikoa.

Eleberri historikoa

Eleberri erromantikoa iragan aroetan gertatzen zen, bereziki Erdi Aroan. Horrela jokatzen zen erromantikoek ikuspegi estetikotik gizarte modernoa prosaiko eta interes urrikotzat jotzen zutelako.

Espainian garapen eskasekoa izan zen eta genero honen lanik interesgarriena Enrique Gil y Carrascoren (1815-1846) El señor de Bembibre (1844) izan zen.

Kostunbrismoa

Kostunbrismoak garaiko gizartearen gaia jorratzen zuen. Herri-azturak, pertsonaiak eta ohiko herri-lanbideak deskribatzen zituen kazetaritza artikulu gisa.

Ramon de Mesonero Romanos

(1803-1882). "El Curioso Parlante" ezizena erabili zuen . Bere lanak Madrilgo gizarte bizitza du ardatz, bertako eraldaketen lekuko eta kronikagilea izan baitzen, hain zuzen ere.

Mesonero Romanosen kostunbrismoa ez zegokion espiritu erromantikoari, izan ere, moda iragankortzat jo zuen. Inguruneko errealitatea margotzeko nahiak eleberri errealistaren aitzindari bihurtu zuen (24. gaia ikusi).

Giro folklorikoen eta tipo pintoreskoen deskripzioa da garaiko prosa kostunbristaren ezaugarrietariko bat. Irudi honetan Pedro de Vegaren La Buenaventura, eszena kostunbrista (Sammer Galleries, Madril).

Mariano Jose de Larra

Larrak Macías drama eta El doncel de don Enrique el Doliente eleberri historikoa idatzi zituen, baina beraren lan sortzaile nagusia kazetaritza artikuluetan dugu:

  • Ohitura artikuluak: bere garaiko Espainiako gizartea kritikatzen zuten, atzeratua eta kulturarik gabekoa. Ohituren deskribatze hutsa ez zen bere nahi bakarra, berauek berriztatzeko laguntza eman nahi zuen, alegia.
  • Artikulu politikoak: absolutismoaren aldeko karlistei ez ezik, joera moderatuko gobernu liberalei ere latz eta garratz eraso egiten zieten.
  • Literatur artikuluak: hainbat literatur lanari buruzko iruzkinak dira, non bere burua neoklasikoen eta erromantikoen arteko ika-mikan eklektikoa agertzen baitzuen.

    Ohitura artikuluen idazkera bat dator bere kazetaritza izaerarekin. Larrak publikoa konbentzitu nahi zuen, eta horretarako tankera zuzena eta tolesgabea erabiltzen du. Gehienetan pasadizoak erabiltzen ditu, izan ere, samintasun handia ezkutatzen duten ironiaz eta sarkasmoz beteriko pasadizo horien bidez bere tesia adierazten du.

XIX. mendeko prentsaren gorakadak argitalpen espezializatuak ugaltzeko lagundu zuen. Bertan idazle askok bere lana ezagutarazi zuten. Irudi honetan, emakumezko irakurleentzat agerkari baten lehenengo orrialdea. LIBURUTEGI NAZIONALA, MADRIL.

Orria posta elektronikoz bidali

< * Bete beharreko alorrak

Eskerrik Asko.
artikuluan arrakastaz bidalita da.

cerrar ventana
Lagun iezaguzu hobetzen! Zure iritzia garrantzitsua da, eta horregatik eskertuko genizuke zure iritziak eta iradokizunak info@hiru.eus helbidera bidaltzea.

* Bete beharreko alorrak
cerrar ventana

 

¿Qué son los iconos de "Compartir"?

 

Todos los iconos apuntan a servicios web externos y ajenos a HIRU.com que facilitan la gestión personal o comunitaria de la información. Estos servicios permiten al usuario, por ejemplo, clasificar , compartir, valorar, comentar o conservar los contenidos que encuentra en Internet.

¿Para qué sirve cada uno?

  • facebook

    Facebook

    Comparte con amigos y otros usuarios fotos, vídeos, noticias y comentarios personales, controlando la privacidad de los mismos.

     
  • eskup

    Eskup

    Conversa sobre los temas que te interesan y que proponen los expertos. Todo ello en 280 caracteres con fotos y vídeos. Lee, pregunta e infórmate.

     
  • delicious

    Twitter

    Contacta y comparte con amigos, familiares y compañeros de trabajo mensajes cortos (tweets) de no más de 140 caracteres.

     
  • tuenti

    Tuenti

    Conéctate, comparte y comunícate con tus amigos, compañeros de trabajo y familia.

     
  • technorati

    Google Buzz

    Comparte tus novedades, fotos y vídeos con tus amigos e inicia conversaciones sobre los temas que te interesan.

     
  • meneame

    Meneame

    Sitio web que se sirve de la inteligencia colectiva para dar a conocer noticias. Los usuarios registrados envían historias que los demás usuarios del sitio pueden votar.

     
 

 

cerrar ventana

Derechos de reproducción de la obra

 

Eusko Jaurlaritzaren Hezkuntza, Unibertsitate eta Ikerketa Sailarenak dira hiru.eus webgunearen eta bertan agertzen diren elementu guztien jabetza intelektualaren eskubideak.

Halere, baimenduta dago hezkuntzaren esparruan hiru.eus-eko edukiak erabiltzea, betiere webguneari aipamena egiten bazaio eta Creative Commons CC-BY-NC-SA lizentziaren baldintzapean.
Informazio gehiagorako: pdf dokumentua jaitsi (943,2k).

Eusko Jaurlaritzaren Hezkuntza, Unibertsitate eta Ikerketa Sailak bere buruari aitortzen dio, edozein unetan eta aurretiaz ohartarazi gabe, bere webguneko informazioa edota haren konfigurazioa edo itxura aldatzeko eta eguneratzeko ahalmena.

Eusko Jaurlaritzaren Hezkuntza, Unibertsitate eta Ikerketa Sailak ez du bermatzen ez dela akatsik egongo webguneko sarbidean, ezta han jasotako edukietan ere. Era berean, ez du ziurtatzen eduki hori behar bezala eguneratuta egongo denik. Dena den, beharrezko ahalegin guztia egingo du akats horiek saihesteko, eta, hala behar izanez gero, ahalik eta azkarren konpontzeko edo eguneratzeko.

Webgunera sartzea eta bertan jasotako informazioaz egiten den erabilera soilik erabiltzailearen erantzukizuna dira. Eusko Jaurlaritzaren Hezkuntza, Unibertsitate eta Ikerketa Sailak ez du inolako erantzukizunik izango webgunera sartzeak edo hango informazioa erabiltzeak sor litzakeen ondorio edo kalteen aurrean, bere eskumenen erabilera zehatzetan jarraitu behar dituen legezko xedapenak ezartzearen ondorio diren egintza guztietan izan ezik.

Eusko Jaurlaritzaren Hezkuntza, Unibertsitate eta Ikerketa Sailak ez du bere gain hartzen webgunean aipatzen diren kanpoko beste esteka batzuetara konektatzetik edo haietan jasotako edukietatik erator daitekeen inolako erantzukizunik.

Webgune honetan jasotako informazioa baimenik gabe edo oker erabiltzeak eta Eusko Jaurlaritzaren Hezkuntza, Unibertsitate eta Ikerketa Sailaren jabego intelektual eta industrialaren eskubideetan sorturiko kalte eta galerek legez dagozkion egintzak erabiltzeko bidea emango diote aipatutako Administrazioari, eta, hala badagokio, erabilera horren ondorio diren erantzukizunak hartuko ditu.

  Pribatutasuna

Interesatuak emandako datuak dagokion prozedura edo egintzan aurreikusitako helburuetarako baino ez dira erabiliko.

Eusko Jaurlaritzaren Hezkuntza, Unibertsitate eta Ikerketa Saileko Etengabeko Ikaskuntzako Zuzendaritza da datu horiek biltzen dituen fitxategiaren erantzulea, eta haren aurrean egikaritu ahal izango dira sartzeko, zuzentzeko, deuseztatzeko eta aurka egiteko eskubideak. Horretarako, eskura duzu info@hiru.eus helbide elektronikoa.

cerrar ventana