Poesia berria Urrezko Mendeetan

Korronte poetiko berriek, italiarrek zein klasikoek, ez zuten benetako arrakastarik lortu XVI. mendearen erdira arte, garai horretan giro aproposa izan zutela. 1526an, Bartzelonako Juan Boscan Italiako hamaika silabako bertso-lerroa eta horren ahapaldi-konbinazioak Espainiako poesiara egokitzen hasi zen, Veneziako enbaxadoreak berak proposatuta. Horrela, aparteko garrantzia izan zuen tradizio berria hasi zen. Poesia berri horren idazle nagusia eta eragin handiena izan zuena Garcilaso de la Vega izan zen.

Gaiak eta motiboak

Petrarkismoa

Petrarkaren (52. gaia ikusi) Canzionere obrak honako hau eman zion Urrezko Mendeetako poesiari:

  • Maitasun-prozesuaren egitura.
  • Maitasunezko sentimenduaren introspekzio arina.
  • Hainbat motibo (aurkitzea, maitearen irudia, deskribapen fisikoa eta abar).
  • Topiko batzuk, hala nola sua-hotza aurkakotasuna.
  • Metrika eta hizkuntza poetikoa.

Tradizio klasikoa

Idazle klasikoen gaiak, generoak eta motiboak beti agertzen dira, bai zuzenean, bai Italiako poeten bidez (48. gaia ikusi).

Garcilasoren Las Obras bere laguna zen Juan Boscanek argitaratu zituen lehenengo aldiz, bere poesiak biltzen zituen liburuki baten eranskin gisa.

  • Virgilio, poesia epiko (Eneida), bukoliko (Églogas) eta didaktikorako (Geórgicas) eredu izan zen.
  • Horacio, oda eta satirarako eredu izan zen.
  • Ovidio, alegia mitologiko (Metamorfosis), epistola eta maitasun-elegiarako (Heroidas) eredu izan zen.

Bukolismoa

Errenazimentuko literaturaren gai atseginetako bat artzaintzari buruzkoa izan zen. Artzainak lehenaldiko mundua irudikatzen zuen, adin ezberdinek okerbideratu zutena.

Virgilio oinarrizko eredu literarioa izan zen. Bere Bucolicas edo Eglogas izeneko obrak elkarrizketen bidezko poemak izan ohi ziren eta bertan beren arazo sentimentalak azaltzen zituzten benetako pertsonaiak zeuden, artzaintza-goitizen batzuen atzean ezkutatuta.

Garcilaso de la Vega

Garcilasoren lana laburra da, baina geroko tradizioaren ia genero, gai eta hizkuntza poetiko guztia hartzen ditu. Argitalpenak berrogei soneto, lau kanta, Oda a la flor de Gnido, bi elegia, epistola bat eta hiru egloga ditu, ordena horretan. Horrez gain, hainbat latinezko oda eta zortzi silabako bertso-lerroko kanta sortu zituen.

Maitasuna -maiteari, izadiari, lagunei- bere lirikaren gai iraunkorra da.

Sonetoak eta kantak

Sonetoetan eta kantetan, mingarria eta latza izan ohi den maitasun-prozesuaren berri ematen du, kantutegi labur bat balitz bezala. Aurretik aukeratutako maitasun horrek malenkonia eta gaixotasuna sortzen ditu maitalearengan, ezin baitu eskuratu maite duena.

Uste dugu poema batzuk 1533aren aurretik idatzi zirela; horietan tonua maitasunezko kantutegi-erretorikaren antz handiagoa du eta batez ere, Ausias Marchen antza, Petrarkaren eragina nabaritzen bada ere. Geroko poematan, sentimentaltasuna leunagoa eta malenkoniatsuagoa da.

Gainerako sonetoek ere bide berriak ireki zituzten. Agian horietako emankorrena gai mitologikoena izango da, poetak iruzkintzen duen atalaren moraltasuna aplikatzen baitu bere kabuz.

Garcilaso de la Vega Errenazimentuko gizakiaren idealaren eredu paradigmatikoa izan zen: etxe onekoa, bertutetsua, gorteko gizon aparta, militar ona eta batez ere, poeta bikaina. Gutxi batzuek jakin dute armak eta letrak berak bezala lotzen.

Eglogak

Garcilasori zor diogu jatorri latindarreko tonu eta hizkuntzaren eta horren Errenazimentuko imitatzaileen aldatzea (Sannazaro).

  • Bigarren egloga: idatzi zuen lehenengoa da eta zabalena. Obra hori polimetrikoa da eta antzez daiteke. Horretan Camila artzain eta Albanio artzainaren -Albako dukea edo bere neba- zoritxarreko maitasun-kontuak agertzen dira. Salicio eta Nemorosok bihotza arintzen diote Albaniori.
  • Lehenengo egloga: estantziatan idatzia eta bi zatitan banatua. Egloga honetan Errenazimentuko sentimentaltasun berria argi agertzen da: leuna, nostalgikoa, malenkoniatsua, kantutegi motako poesiaren neurrigabekeria gartsuetatik oso urrun dagoena.
  • Hirugarren egloga: deskribapen-poema hau zortziko nagusitan idatzita dago. Istorioan Tajoko lau ninfa larre batera doaz, lau istorio ezberdin bilbatzeko.

Oso laburra den arren, Garcilasoren lana ia geroko poesia osoaren sorrera da. Harrigarria da mota guztietako tradizioak bereganatzeko eta horietan berritzeko zuen gaitasuna, une horretara arte ezezaguna zen hizkuntza poetikoa sortu zuela.

Gai eta generoen berrikuntza ez ezik, garai hartan eta orain gehien baloratu dena bere bertsoen erritmo-harmonia eta horrez baliatuz, edukia unitate bereiztezinean adierazteko gaitasuna ere izan dira.

Orria posta elektronikoz bidali

< * Bete beharreko alorrak

Eskerrik Asko.
artikuluan arrakastaz bidalita da.

cerrar ventana
Lagun iezaguzu hobetzen! Zure iritzia garrantzitsua da, eta horregatik eskertuko genizuke zure iritziak eta iradokizunak info@hiru.eus helbidera bidaltzea.

* Bete beharreko alorrak
cerrar ventana

 

¿Qué son los iconos de "Compartir"?

 

Todos los iconos apuntan a servicios web externos y ajenos a HIRU.com que facilitan la gestión personal o comunitaria de la información. Estos servicios permiten al usuario, por ejemplo, clasificar , compartir, valorar, comentar o conservar los contenidos que encuentra en Internet.

¿Para qué sirve cada uno?

  • facebook

    Facebook

    Comparte con amigos y otros usuarios fotos, vídeos, noticias y comentarios personales, controlando la privacidad de los mismos.

     
  • eskup

    Eskup

    Conversa sobre los temas que te interesan y que proponen los expertos. Todo ello en 280 caracteres con fotos y vídeos. Lee, pregunta e infórmate.

     
  • delicious

    Twitter

    Contacta y comparte con amigos, familiares y compañeros de trabajo mensajes cortos (tweets) de no más de 140 caracteres.

     
  • tuenti

    Tuenti

    Conéctate, comparte y comunícate con tus amigos, compañeros de trabajo y familia.

     
  • technorati

    Google Buzz

    Comparte tus novedades, fotos y vídeos con tus amigos e inicia conversaciones sobre los temas que te interesan.

     
  • meneame

    Meneame

    Sitio web que se sirve de la inteligencia colectiva para dar a conocer noticias. Los usuarios registrados envían historias que los demás usuarios del sitio pueden votar.

     
 

 

cerrar ventana

Derechos de reproducción de la obra

 

Eusko Jaurlaritzaren Hezkuntza, Unibertsitate eta Ikerketa Sailarenak dira hiru.eus webgunearen eta bertan agertzen diren elementu guztien jabetza intelektualaren eskubideak.

Halere, baimenduta dago hezkuntzaren esparruan hiru.eus-eko edukiak erabiltzea, betiere webguneari aipamena egiten bazaio eta Creative Commons CC-BY-NC-SA lizentziaren baldintzapean.
Informazio gehiagorako: pdf dokumentua jaitsi (943,2k).

Eusko Jaurlaritzaren Hezkuntza, Unibertsitate eta Ikerketa Sailak bere buruari aitortzen dio, edozein unetan eta aurretiaz ohartarazi gabe, bere webguneko informazioa edota haren konfigurazioa edo itxura aldatzeko eta eguneratzeko ahalmena.

Eusko Jaurlaritzaren Hezkuntza, Unibertsitate eta Ikerketa Sailak ez du bermatzen ez dela akatsik egongo webguneko sarbidean, ezta han jasotako edukietan ere. Era berean, ez du ziurtatzen eduki hori behar bezala eguneratuta egongo denik. Dena den, beharrezko ahalegin guztia egingo du akats horiek saihesteko, eta, hala behar izanez gero, ahalik eta azkarren konpontzeko edo eguneratzeko.

Webgunera sartzea eta bertan jasotako informazioaz egiten den erabilera soilik erabiltzailearen erantzukizuna dira. Eusko Jaurlaritzaren Hezkuntza, Unibertsitate eta Ikerketa Sailak ez du inolako erantzukizunik izango webgunera sartzeak edo hango informazioa erabiltzeak sor litzakeen ondorio edo kalteen aurrean, bere eskumenen erabilera zehatzetan jarraitu behar dituen legezko xedapenak ezartzearen ondorio diren egintza guztietan izan ezik.

Eusko Jaurlaritzaren Hezkuntza, Unibertsitate eta Ikerketa Sailak ez du bere gain hartzen webgunean aipatzen diren kanpoko beste esteka batzuetara konektatzetik edo haietan jasotako edukietatik erator daitekeen inolako erantzukizunik.

Webgune honetan jasotako informazioa baimenik gabe edo oker erabiltzeak eta Eusko Jaurlaritzaren Hezkuntza, Unibertsitate eta Ikerketa Sailaren jabego intelektual eta industrialaren eskubideetan sorturiko kalte eta galerek legez dagozkion egintzak erabiltzeko bidea emango diote aipatutako Administrazioari, eta, hala badagokio, erabilera horren ondorio diren erantzukizunak hartuko ditu.

  Pribatutasuna

Interesatuak emandako datuak dagokion prozedura edo egintzan aurreikusitako helburuetarako baino ez dira erabiliko.

Eusko Jaurlaritzaren Hezkuntza, Unibertsitate eta Ikerketa Saileko Etengabeko Ikaskuntzako Zuzendaritza da datu horiek biltzen dituen fitxategiaren erantzulea, eta haren aurrean egikaritu ahal izango dira sartzeko, zuzentzeko, deuseztatzeko eta aurka egiteko eskubideak. Horretarako, eskura duzu info@hiru.eus helbide elektronikoa.

cerrar ventana