XVII. mendeko poesia

1580 inguruan XVI. mendeko poesiaren hizkera eta gaiak berritu nahi dituzten olerkari-multzo garrantzitsu bat agertzen da (10. gaia ikusi eta 11. gaia ikusi). Espainia osoan garai hau garapen handikoa izan zen poesia lirikoan, epikoan eta antzerkian -antzerkia neurtitzetan idazten da-. Garaiko eredu nagusiak Argensolatarrak, Lope de Vega, Gongora, Quevedo eta Calderon izan ziren.

Poesia-eskolak

XVII. mendeko ikuspegi lirikoaren araberako sailkapen bat egiten saiatu izan da:

  • Sevillako eskolak Herrera (11.gaia ikusi) hartzen du eredutzat. Bere olerkaririk garrantzitsuenak Juan de Arguijo (1567-1622), Francisco de Rioja (1583-1659) eta Andres Fernandez de Andrada (?-1648?) izan ziren; azken hau Epístola moral a Fabio lanaren egilea da.
  • Antequera-Granadako eskolako autorerik ezagunenak Pedro Espinosa (1578-1650) eta, batez ere, Gongora dira.
  • Aragoiko eskolaren ordezkariak Lupercio (1559-1613) eta Bartolome (1562-1631) Leonardo de Argensola anaiak dira. Hauek horaziar moldeko poesia egin zuten, oso klasikoa.
  • Madrilgo eskola olerkari ugarik ordezkatzen dute, beren artean Lope de Vega (16. gaia ikusi) eta Quevedo (14. gaia ikusi).

    Eskolen araberako bereizketa desagertu egiten da kasu askotan.

Luis de Gongora

Gongoraren obra honako hauek osatzen dute:

  • Olerki herrikoiak: erromantzeak eta letrillak.

    Gongora bere poesia oktosilabikoagatik izan zen miretsia, orokorrean musikaren bitartez zabaldu zena. Honetan ahalmen kontzeptista nabarmentzen da, batez ere obra burleskoetan agertzen dena. Ehun bat erromantze eta letrilla ugari idatzi zituen.

    Erromantzeetan gai guztiak jorratu zituen, seriotasunez, modu burleskoan edota bi portaera hauek erromantze berean nahastuz. Ospetsuak izan ziren "Hermana Marica", "Amarrado al duro banco", "Servía en Orán al rey", "Angélica y Medoro" erromantzeak, besteak beste.

    Fábula de Píramo y Tisbe obran, 1618koa, Gongorak gai mitologiko bat jorratzen du modu burleskoan. Olerkariak, gainera, herrikoia eta landua dena nahasten ditu, kontzeptu-kate konplexua sortuz.
  • Olerki landuak: kantak, sonetoak eta hiru olerki itzel: Fábula de Polifemo y Galatea, Soledades eta Panegírico del duque de Lerma.
    • Fábula de Polifemo y Galatea (1611-1612): olerki mitologikoa da, benetako hirurogeita hiru zortziko nagusi dituena eta Ovidioren Metamorfosis laneko pasarteetan oinarrituta dago.

      Olerki honek Gongoraren defendatzaileak zein aurkakoak harritu zituen, tradizio klasikoarekin trebatu ez den irakurlearentzat dituen zailtasunengatik.

    • Soledades (1612-1614): bere olerkirik goraipatu eta kritikatuena. Bere asmoa lau Soledades idaztea zen, baina lehenengoa bakarrik dago osorik (2.028 lerro); bigarrena (979 lerro) bukatu gabe gelditu zen. Lan honek, funtsean lirikoa eta deskribatzailea, argumentu-hari bat dauka, bizantziar nobelaren edo abenturazkoaren (12. gaia ikusi) antzekoa den asmo narratibo bat badagoela erakusten duena. Estilo konplexu eta zail baten bidez izadia eta landa-mundua eta egunerokoa goraipatzen ditu, Gorteko mundua arbuiatuz. Lan hau bildumatan osatuta dago.

Kulteranismoa eta kontzeptismoa

Garaiko poesian zein prosan bi estetika-korronteri buruz hitz egiten da: kulteranismoa eta kontzeptismoa.

  • Kulteranismoa: gongorismoa ere deitzen zaio eta bat dator Gongorak erabilitako baliabideekin: metafora eta irudien bidez apaintzea errealitatea eta behin eta berriro joskera latinizatzailea, kultismoak, zeharkako aipamen mitologikoak, eta abar erabiltzea.
  • Kontzeptismoa: kontzeptuaz baliatzeko joera duen literatur mugimendua. Culteranismoan aspektu formalak erabiltzen badituzte ere, kontzeptistek hitz-joko, paronomasia, dilogia, eta abarren alde egiten dute. Quevedo da ordezkaririk esanguratsuena.

Quevedo: poesia

Quevedoren poesiak hil ostean argitaratu ziren. Bere lana gai hauen arabera sailkatzen da:

  • Olerki metafisikoak: garai hartan ohikoa zen poesia-mota hau, izateari buruzko gogoeta egiten duena. Bizitzaren laburtasuna da maizen erabiltzen den gaia. Sonetoa da formarik arruntena.
  • Olerki moralak: multzo zabal honetan, batez ere sonetoz osatuta, filosofia estoiko berria da bere ikuspegi etikoari eusten diona.
  • Olerki erlijiosoak: Bibliako pertsonaiei eskainitako olerki-multzoa da, sonetoak eskuarki.
  • Zirkunstantziazko olerkiak: garai honetan ohikoa den multzo honek goraipamen, tumulu eta iraganeko eta momentu honetako pertsonaien epitafioei ekiten die.
  • Maitasun-olerkiak: Quevedok maitasun-olerki anitz osatu zituen eta hauetan Errenazimenduko maitasun-lirikoa berritzen saiatu zen. Hauen gauzarik bereizgarriena Errenazimenduko motiboen tratamendu hiperbolikoa eta metafora pertsonifikatzaile edo gauza bihurtzaileak dira.
  • Olerki satirikoak: Quevedok, prosan eta neurtitzetan, satira maite zuen, bere hitzezko saiakuntza guztiak askatasun osoz azal zitzakeelako bertan eta, era berean, barrearen bidez, gizarte bateko gabeziak agerian jarri. Edozein gai izan daiteke bere satiraren xede, azken hau orokorrean soneto, letrilla eta erromantze eretan agertzen zen.

Orria posta elektronikoz bidali

< * Bete beharreko alorrak

Eskerrik Asko.
artikuluan arrakastaz bidalita da.

cerrar ventana
Lagun iezaguzu hobetzen! Zure iritzia garrantzitsua da, eta horregatik eskertuko genizuke zure iritziak eta iradokizunak info@hiru.eus helbidera bidaltzea.

* Bete beharreko alorrak
cerrar ventana

 

¿Qué son los iconos de "Compartir"?

 

Todos los iconos apuntan a servicios web externos y ajenos a HIRU.com que facilitan la gestión personal o comunitaria de la información. Estos servicios permiten al usuario, por ejemplo, clasificar , compartir, valorar, comentar o conservar los contenidos que encuentra en Internet.

¿Para qué sirve cada uno?

  • facebook

    Facebook

    Comparte con amigos y otros usuarios fotos, vídeos, noticias y comentarios personales, controlando la privacidad de los mismos.

     
  • eskup

    Eskup

    Conversa sobre los temas que te interesan y que proponen los expertos. Todo ello en 280 caracteres con fotos y vídeos. Lee, pregunta e infórmate.

     
  • delicious

    Twitter

    Contacta y comparte con amigos, familiares y compañeros de trabajo mensajes cortos (tweets) de no más de 140 caracteres.

     
  • tuenti

    Tuenti

    Conéctate, comparte y comunícate con tus amigos, compañeros de trabajo y familia.

     
  • technorati

    Google Buzz

    Comparte tus novedades, fotos y vídeos con tus amigos e inicia conversaciones sobre los temas que te interesan.

     
  • meneame

    Meneame

    Sitio web que se sirve de la inteligencia colectiva para dar a conocer noticias. Los usuarios registrados envían historias que los demás usuarios del sitio pueden votar.

     
 

 

cerrar ventana

Derechos de reproducción de la obra

 

Eusko Jaurlaritzaren Hezkuntza, Unibertsitate eta Ikerketa Sailarenak dira hiru.eus webgunearen eta bertan agertzen diren elementu guztien jabetza intelektualaren eskubideak.

Halere, baimenduta dago hezkuntzaren esparruan hiru.eus-eko edukiak erabiltzea, betiere webguneari aipamena egiten bazaio eta Creative Commons CC-BY-NC-SA lizentziaren baldintzapean.
Informazio gehiagorako: pdf dokumentua jaitsi (943,2k).

Eusko Jaurlaritzaren Hezkuntza, Unibertsitate eta Ikerketa Sailak bere buruari aitortzen dio, edozein unetan eta aurretiaz ohartarazi gabe, bere webguneko informazioa edota haren konfigurazioa edo itxura aldatzeko eta eguneratzeko ahalmena.

Eusko Jaurlaritzaren Hezkuntza, Unibertsitate eta Ikerketa Sailak ez du bermatzen ez dela akatsik egongo webguneko sarbidean, ezta han jasotako edukietan ere. Era berean, ez du ziurtatzen eduki hori behar bezala eguneratuta egongo denik. Dena den, beharrezko ahalegin guztia egingo du akats horiek saihesteko, eta, hala behar izanez gero, ahalik eta azkarren konpontzeko edo eguneratzeko.

Webgunera sartzea eta bertan jasotako informazioaz egiten den erabilera soilik erabiltzailearen erantzukizuna dira. Eusko Jaurlaritzaren Hezkuntza, Unibertsitate eta Ikerketa Sailak ez du inolako erantzukizunik izango webgunera sartzeak edo hango informazioa erabiltzeak sor litzakeen ondorio edo kalteen aurrean, bere eskumenen erabilera zehatzetan jarraitu behar dituen legezko xedapenak ezartzearen ondorio diren egintza guztietan izan ezik.

Eusko Jaurlaritzaren Hezkuntza, Unibertsitate eta Ikerketa Sailak ez du bere gain hartzen webgunean aipatzen diren kanpoko beste esteka batzuetara konektatzetik edo haietan jasotako edukietatik erator daitekeen inolako erantzukizunik.

Webgune honetan jasotako informazioa baimenik gabe edo oker erabiltzeak eta Eusko Jaurlaritzaren Hezkuntza, Unibertsitate eta Ikerketa Sailaren jabego intelektual eta industrialaren eskubideetan sorturiko kalte eta galerek legez dagozkion egintzak erabiltzeko bidea emango diote aipatutako Administrazioari, eta, hala badagokio, erabilera horren ondorio diren erantzukizunak hartuko ditu.

  Pribatutasuna

Interesatuak emandako datuak dagokion prozedura edo egintzan aurreikusitako helburuetarako baino ez dira erabiliko.

Eusko Jaurlaritzaren Hezkuntza, Unibertsitate eta Ikerketa Saileko Etengabeko Ikaskuntzako Zuzendaritza da datu horiek biltzen dituen fitxategiaren erantzulea, eta haren aurrean egikaritu ahal izango dira sartzeko, zuzentzeko, deuseztatzeko eta aurka egiteko eskubideak. Horretarako, eskura duzu info@hiru.eus helbide elektronikoa.

cerrar ventana