XX. mendeko Hispanoamerikako narratiba (1go belaunaldia)

Bere poeta handien obra nahikoa izango ez balitz, nobela hispanoamerikarraren garapen ikaragarriak XX. mendea kontinente horren literaturaren urrezko garaia dela baieztatzen du. Izan ere, mende hasieratik gogor jardun dira narraziogintzan eta figura handi batzuk hirurogeien booma prestatzen ari dira.

Mende hasierako bi joerak

Modernismotik, gai fantastikoari buruzko ipuin laburrerako joera sortzen da, Ruben Dariok berak landu zuena. Bere jarraitzaile nagusiak hauek dira: Leopoldo Lugones Argentinako poeta (84. gaia ikusi), gai misteriotsu eta mitikoak dituzten ipuinak dituena; eta Uruguaiko Horacio Quiroga (1878-1937), oihanean girotutako ipuin beldurgarriekin.

Beste joera, garatuagoa zegoena, nobela errealista eta naturalista da, bertako gaiak erabiltzen dituena, Europan baino askoz beranduago sortzen dena. Mota batzuk daude:

  • Mexikoko iraultzari buruzko nobela: hauetan garrantzitsuena Los de abajo (1915), Mariano Azuelarena (1872-1952) da, gerraren gogorkeria eszeptikoki erakusten duena.
  • Indigenei buruzko nobela: indioen zapalketa salatzen du, esaterako El mundo es ancho y ajeno (1941), Ciro Alegriarena (1909-1967), herri indigena bat interes ekonomikoengatik suntsitua izan dela kontatzen duena.
  • Lurraren nobela: zibilizazioa eta basakeriaren arteko gatazka gaitzat hartuz (65. gaia ikusi), oihanaren indar suntsigarria (La vorágine, 1924, Jose Eustasio Rivera kolonbiarrarena, 1888-1928), jauntxokeria latifundista (Doña Barbara, 1929, Romulo Gallegos venezuelarrarena, 1884-1968) eta gautxoen bizitza (Don Segundo Sombra, 1926, Ricardo Güiraldes argentinarrarena, 1886-1927) kontatzen ditu.

1940-1960ko narratibaren berriztapena

Berrogeien hamarkadan Europako gerrak onura ekonomikoa ekartzen dio Hispanoamerikari eta bere hiriak hazten dira. Horrez gain, Espainiako intelektual errepublikar asko edo europar erbesteratuak iristen dira, kultur bizitza aberastuz.

Orduan hasten da gainditzen errealismo narratiboa. Ezaugarri berriztatzaileak izango dira hiriko gaiak gehitzea, estruktura teknika berriak eta errealismo magikoa.

Errealismo magikoa munduaren irudikapen konplexua da, maila berean arrazoizkoa, ametsetakoa eta fantastikoa onartzen duena. Hegoamerikako errealitateaz aritzeko posibilitate bakartzat aurkezten da, Europan ez bezala, magikotasuna eta liluragarritasuna bizirik irauten dutelako eta naturak indar teluriko handia duelako.

Machu Picchuko hondakinak.

Borgesen ipuinak

Jorge Luis Borges (1899-1986) (85. gaia ikusi), literarioki oso zainduta dauden saio batzuen autorea da (Historia de la eternidad, 1936; Otras inquisiciones, 1952), baina aipagarrienak bere ipuinak dira (Ficciones, 1944; El aleph, 1949 eta El libro de arena, 1975).

Bere estiloa, itxuraz distantzia mantentzen duena baina oso sentibera, zehaztasuna eta ironiagatik bereizten da, bai eta bere zama kulturalagatik (erreala edo fikziozkoa). Bere gaien konplexutasunak, filosofia eta existentzialismoaz ari dena, azpi gai batzuk erakusten ditu:

  • Ilusiozko errealitatea, fikzioarekin nahasten dena.
  • Nortasunaren misterioa: ordezkoa, ametsa, berraragiztatzea.
  • Argitu ezinezko labirintoa den mundua.
  • Denboraren kontzepzio zirkularra.
 

Argentinako Jorge Luis Borges, saiogile, narratzaile, poeta eta kultura handiko gizona, XX. mendeko munduko figura literario nagusienetakoa da, dudarik gabe.

Asturias eta Carpentier

  • Miguel Angel Asturiasen nobela garrantzitsuena, El señor presidente (1946), diktadorearen figurari buruzkoa da, oso gai ohikoa Hispanoamerikako narratiban, baina amesgaizto batean kokatuta dago, absurdoa eta groteskoa nahasirik.

    Bere lana, kultura mayaren ikerle bezala, Leyendas de Guatemala (1930) eta Hombres de maíz (1949) obretan islatzen da. Bere «trilogia bananeran» (El Papa verde, 1954, nabarmenena dena) Ipar Amerikaren Ertamerika menperatzeko nahia salatzen du.

  • Alejo Carpentier errealismo magikoaren lehenengo teorikoa izan zen El reino de este mundo idatzitako hitzaurrean (1949), Haitin XVIII. mendean gertatutako esklabu matxinada bati buruzkoa. Garai berean girotuta dago El siglo de las luces (1962). Bi nobeletan, iraultzako idealak eta Antillen kultura afrikarraren arteko fusioaren erretratu groteskoa egiten da.

    Antzeko estilo barrokoaz kontatzen da Los pasos perdidos (1953), oihanean zehar egindako bidai bat, bere protagonistak harrapatzen dituena. Idazlearen beste nobelak dira: Ecue- Yamba -O (1933), Kubako mundu beltzaren abangoardiako deskribapena; El acoso (1956), traidore bati buruzko estruktura konplexuzko nobela laburra; eta El recurso del método (1974), diktadura bati buruzkoa.

Orria posta elektronikoz bidali

< * Bete beharreko alorrak

Eskerrik Asko.
artikuluan arrakastaz bidalita da.

cerrar ventana
Lagun iezaguzu hobetzen! Zure iritzia garrantzitsua da, eta horregatik eskertuko genizuke zure iritziak eta iradokizunak info@hiru.eus helbidera bidaltzea.

* Bete beharreko alorrak
cerrar ventana

 

¿Qué son los iconos de "Compartir"?

 

Todos los iconos apuntan a servicios web externos y ajenos a HIRU.com que facilitan la gestión personal o comunitaria de la información. Estos servicios permiten al usuario, por ejemplo, clasificar , compartir, valorar, comentar o conservar los contenidos que encuentra en Internet.

¿Para qué sirve cada uno?

  • facebook

    Facebook

    Comparte con amigos y otros usuarios fotos, vídeos, noticias y comentarios personales, controlando la privacidad de los mismos.

     
  • eskup

    Eskup

    Conversa sobre los temas que te interesan y que proponen los expertos. Todo ello en 280 caracteres con fotos y vídeos. Lee, pregunta e infórmate.

     
  • delicious

    Twitter

    Contacta y comparte con amigos, familiares y compañeros de trabajo mensajes cortos (tweets) de no más de 140 caracteres.

     
  • tuenti

    Tuenti

    Conéctate, comparte y comunícate con tus amigos, compañeros de trabajo y familia.

     
  • technorati

    Google Buzz

    Comparte tus novedades, fotos y vídeos con tus amigos e inicia conversaciones sobre los temas que te interesan.

     
  • meneame

    Meneame

    Sitio web que se sirve de la inteligencia colectiva para dar a conocer noticias. Los usuarios registrados envían historias que los demás usuarios del sitio pueden votar.

     
 

 

cerrar ventana

Derechos de reproducción de la obra

 

Eusko Jaurlaritzaren Hezkuntza, Unibertsitate eta Ikerketa Sailarenak dira hiru.eus webgunearen eta bertan agertzen diren elementu guztien jabetza intelektualaren eskubideak.

Halere, baimenduta dago hezkuntzaren esparruan hiru.eus-eko edukiak erabiltzea, betiere webguneari aipamena egiten bazaio eta Creative Commons CC-BY-NC-SA lizentziaren baldintzapean.
Informazio gehiagorako: pdf dokumentua jaitsi (943,2k).

Eusko Jaurlaritzaren Hezkuntza, Unibertsitate eta Ikerketa Sailak bere buruari aitortzen dio, edozein unetan eta aurretiaz ohartarazi gabe, bere webguneko informazioa edota haren konfigurazioa edo itxura aldatzeko eta eguneratzeko ahalmena.

Eusko Jaurlaritzaren Hezkuntza, Unibertsitate eta Ikerketa Sailak ez du bermatzen ez dela akatsik egongo webguneko sarbidean, ezta han jasotako edukietan ere. Era berean, ez du ziurtatzen eduki hori behar bezala eguneratuta egongo denik. Dena den, beharrezko ahalegin guztia egingo du akats horiek saihesteko, eta, hala behar izanez gero, ahalik eta azkarren konpontzeko edo eguneratzeko.

Webgunera sartzea eta bertan jasotako informazioaz egiten den erabilera soilik erabiltzailearen erantzukizuna dira. Eusko Jaurlaritzaren Hezkuntza, Unibertsitate eta Ikerketa Sailak ez du inolako erantzukizunik izango webgunera sartzeak edo hango informazioa erabiltzeak sor litzakeen ondorio edo kalteen aurrean, bere eskumenen erabilera zehatzetan jarraitu behar dituen legezko xedapenak ezartzearen ondorio diren egintza guztietan izan ezik.

Eusko Jaurlaritzaren Hezkuntza, Unibertsitate eta Ikerketa Sailak ez du bere gain hartzen webgunean aipatzen diren kanpoko beste esteka batzuetara konektatzetik edo haietan jasotako edukietatik erator daitekeen inolako erantzukizunik.

Webgune honetan jasotako informazioa baimenik gabe edo oker erabiltzeak eta Eusko Jaurlaritzaren Hezkuntza, Unibertsitate eta Ikerketa Sailaren jabego intelektual eta industrialaren eskubideetan sorturiko kalte eta galerek legez dagozkion egintzak erabiltzeko bidea emango diote aipatutako Administrazioari, eta, hala badagokio, erabilera horren ondorio diren erantzukizunak hartuko ditu.

  Pribatutasuna

Interesatuak emandako datuak dagokion prozedura edo egintzan aurreikusitako helburuetarako baino ez dira erabiliko.

Eusko Jaurlaritzaren Hezkuntza, Unibertsitate eta Ikerketa Saileko Etengabeko Ikaskuntzako Zuzendaritza da datu horiek biltzen dituen fitxategiaren erantzulea, eta haren aurrean egikaritu ahal izango dira sartzeko, zuzentzeko, deuseztatzeko eta aurka egiteko eskubideak. Horretarako, eskura duzu info@hiru.eus helbide elektronikoa.

cerrar ventana