Semantika

Semantika zeinu linguistikoen esanahiaz arduratzen den linguistikaren arloa da, gainerako zatiak adierazlearen ingurukoak baitira. Semantikak esanahi batzuek besteekin duten erlazioa aztertzen du, baita hitzek erreferenteekiko erlazioan duten esanahi-aldaketak ere.

Lehen mailako esanahia

Hiztunek prozedura ezberdinen bidez azaltzen dituzte esanahiak:

  • Osagaien analisia: prozedura honetan, esanahia hainbat esanahi partzial edo osagai semantiko txikiagoen baturatzat hartzen da: hombre = /+ humano/, /+ varón/ eta /adulto/. Eremu semantikoak osagai semantiko komuna duten hitz multzoak dira: silla, sillón, taburete, sofá = /+ asientos/.
  • Mota taldeak: errealitatearen antolamendu-eredu ikasiak, zeintzuek errealitatearen gauza batzuk kategoria edo motaka taldekatzen baitituzte. Horiei hitzaren adiera zehazten duten ezaugarri bereizleak gehitzen zaizkie: loro = 'ave' [hitz egiten duena], hidroavión = 'avión' [uretan jar daitekeena].
  • Prototipoak: benetako alea, zein bere motan adierazgarrienatzat hartzen baita: caimán = cocodrilo [prototipoa] americano [berariazko ezberdintasuna].

Bigarren mailako esanahia

  • Konnotazio kulturalak eta metalinguistikoak: hitzei informazio gehigarria ematen dieten oroipenak; hiztunari (lanbidea, talde soziala, etab.), izaera sozial eta kulturaleko oroipen subjektiboei edo oroipen indibidualei buruzkoak izan daitezke.
  • Konnotazioa eta ideologia: hitzei esker, badakigu pertsona edo talde batek hitz batek izendatzen duen errealitateaz egiten duen balorazio ideologikoa zein den: raro = original [balorazio positiboa] = extravagante [balorazio negatiboa].

Erlazio semantikoak

  • Sinonimia A eta B hitzen artean ezartzen den erlazioa da, Aren adieretako bat eta Bren adieretako bat bera denean. Sinonimia partzialaz hitz egiten da, bi hitz testuinguru zehatz batzuetan baino trukatu ezin direnean (mandar eta enviar), eta sinonimia osoaz, hitzak edozein testuingurutan baliokideak direnean (comenzar eta iniciar).
  • Antonimia esanahien aurkakotasunean oinarritutako erlazio semantikoa da. Hainbat antonimo mota daude: antonimo bitarrak, beraien artean bateraezinak direnak (vivo /muerto), alderantzizko antonimoak (tío/sobrino) eta mailako antonimoak, eskala bateko bi muturrak azaltzen dituztenak (frío/caliente).
  • Hiponimia adiera bat beste baten barnean egotean sortzen den erlazioa da. Barnean dagoen hitzari hiponimoa (silla) esaten zaio eta barne hartzen duenari, aldiz, hiperonimoa (asiento). Hiperonimo batek hiponimo bat baino gehiago duenean, hiponomo horiei kohiponimoak esaten zaie (silla eta banqueta).
  • Homonimia gertatzen da bi hitz ezberdin edo gehiago adierazlean bat datozenean, beraien esanahiek elkarren arteko zerikusirik ez badute ere: llama, 'animal andino'; llama 'fuego'; llama, llamar aditzarena.

    Hitz homografoak dira berdin idazten direnak: vino, 'bebida'; vino, venir aditzarena. Nahiz eta ezberdin idatzi, berdin ahoskatzen direnak hitz homofonoak dira: asta, 'cuerno'; hasta preposizioa.

Hitzak sortzea eta sartzea

Hizkuntza baten hiztegia hainbat jatorriko hitzek osatuta dago:

  • Ondare-hiztegia, jatorrizko hizkuntzatik hartutakoa. Gaztelaniaren kasuan, jatorrizko hizkuntza latina da.
  • Substratuzko hiztegia, norberaren hizkuntza sortu baino lehen zeuden hizkuntzetatik hartutakoa (hala nola, iberiera ala zeltera).
  • Beste hizkuntza batzuetako maileguen hiztegia, gaztelania, euskara, arabiera, hizkuntza germaniko, frantsesa, amerikar hizkuntza indigena, italiera eta ingelesaren kasuan bezala.

    Maileguekin batera, dauden hitzetatik abiatuta berriak sortuz, hizkuntza baten lexikoa zabal daiteke eratorpena, osaera, parasintesia eta laburtzapena bezalako prozedura morfologikoen bidez: (4. gaia ikusi).

Hitz-aldaketak

Hitz-aldaketek adierazleari (aldaketa formala) eragin diezaiokete -adibidez, fembra hitzetik hembra hitzerako aldaketa-, edo adierari (aldaketa semantikoa) -adibidez suerte hitza, deséame suerte bezalako testuinguruetan 'buena suerte' adiera hartu zuena-.

Aldaketaren prozesuak bi une hartzen ditu: berrikuntza, hitzaren aldaketa formala edo adiera edo erabileraren aldaketa sortzea dakarrena; eta orokor bihurtzea edo zabalkuntza, hiztun gehienek onartu arte irauten duena.

Aldaketa semantikoak hainbat arrazoirengatik gertatzen dira; arrazoi historikoak: hitzak ez dira errealitatearen aldaketetara egokitzen; arrazoi sozialak: hiztunek iraingarri edo desatsegintzat jotzen dituzten hitzak (tabuak) baztertu eta horien ordez, gizartean hobeto onartzen diren beste batzuengatik (eufemismoak) erabiltzeko joera dute, adibidez defunción muerte ordez erabiltzea (40. gaia ikusi).

Adiera berriak

Hitz berriak sortzeko prozedurak hitz, esamolde, adiera edo izendatzen dituzten errealitateen artean dauden erlazioetatik abiarazten dira. Aldaketa semantikoa sortzeko prozedurak honako hauek dira:

Adierazpenean Edukian
Antzekotasunagatik Herri-etimologia. Metafora.
Hurbiltasunagatik Elipsia. Metonimia.
  • Herri-etimologiak aldaketa eragin dezake hitzaren forman zein adieran, forman antza duen beste hitz bati lotzean: destornillarse de risa esamoldea desternillarse de risa esamoldearen ordez.
  • Elipsian, hitz batek bere ondoan egon ohi den beste baten adiera hartzen du, azkena agertzen ez denean: diario periódico diario-ren ordez.
  • Metaforan, A adiera duen hitzak B adiera hartzen du, Aren antzekoa delako: falda de la montaña.
  • Metonimian, hitzen erlazioa bakoitzak izendatzen duen errealitateen hurbiltasunean oinarritzen da. Hurbiltasun hori "zatia osoaren ordez" motakoa (Deja ver tu cara por aquí), "objektua erabiltzailearen ordez" motakoa (Los taxis estan en huelga) eta abarretakoa izan daiteke.

Orria posta elektronikoz bidali

< * Bete beharreko alorrak

Eskerrik Asko.
artikuluan arrakastaz bidalita da.

cerrar ventana
Lagun iezaguzu hobetzen! Zure iritzia garrantzitsua da, eta horregatik eskertuko genizuke zure iritziak eta iradokizunak info@hiru.eus helbidera bidaltzea.

* Bete beharreko alorrak
cerrar ventana

 

¿Qué son los iconos de "Compartir"?

 

Todos los iconos apuntan a servicios web externos y ajenos a HIRU.com que facilitan la gestión personal o comunitaria de la información. Estos servicios permiten al usuario, por ejemplo, clasificar , compartir, valorar, comentar o conservar los contenidos que encuentra en Internet.

¿Para qué sirve cada uno?

  • facebook

    Facebook

    Comparte con amigos y otros usuarios fotos, vídeos, noticias y comentarios personales, controlando la privacidad de los mismos.

     
  • eskup

    Eskup

    Conversa sobre los temas que te interesan y que proponen los expertos. Todo ello en 280 caracteres con fotos y vídeos. Lee, pregunta e infórmate.

     
  • delicious

    Twitter

    Contacta y comparte con amigos, familiares y compañeros de trabajo mensajes cortos (tweets) de no más de 140 caracteres.

     
  • tuenti

    Tuenti

    Conéctate, comparte y comunícate con tus amigos, compañeros de trabajo y familia.

     
  • technorati

    Google Buzz

    Comparte tus novedades, fotos y vídeos con tus amigos e inicia conversaciones sobre los temas que te interesan.

     
  • meneame

    Meneame

    Sitio web que se sirve de la inteligencia colectiva para dar a conocer noticias. Los usuarios registrados envían historias que los demás usuarios del sitio pueden votar.

     
 

 

cerrar ventana

Derechos de reproducción de la obra

 

Eusko Jaurlaritzaren Hezkuntza, Unibertsitate eta Ikerketa Sailarenak dira hiru.eus webgunearen eta bertan agertzen diren elementu guztien jabetza intelektualaren eskubideak.

Halere, baimenduta dago hezkuntzaren esparruan hiru.eus-eko edukiak erabiltzea, betiere webguneari aipamena egiten bazaio eta Creative Commons CC-BY-NC-SA lizentziaren baldintzapean.
Informazio gehiagorako: pdf dokumentua jaitsi (943,2k).

Eusko Jaurlaritzaren Hezkuntza, Unibertsitate eta Ikerketa Sailak bere buruari aitortzen dio, edozein unetan eta aurretiaz ohartarazi gabe, bere webguneko informazioa edota haren konfigurazioa edo itxura aldatzeko eta eguneratzeko ahalmena.

Eusko Jaurlaritzaren Hezkuntza, Unibertsitate eta Ikerketa Sailak ez du bermatzen ez dela akatsik egongo webguneko sarbidean, ezta han jasotako edukietan ere. Era berean, ez du ziurtatzen eduki hori behar bezala eguneratuta egongo denik. Dena den, beharrezko ahalegin guztia egingo du akats horiek saihesteko, eta, hala behar izanez gero, ahalik eta azkarren konpontzeko edo eguneratzeko.

Webgunera sartzea eta bertan jasotako informazioaz egiten den erabilera soilik erabiltzailearen erantzukizuna dira. Eusko Jaurlaritzaren Hezkuntza, Unibertsitate eta Ikerketa Sailak ez du inolako erantzukizunik izango webgunera sartzeak edo hango informazioa erabiltzeak sor litzakeen ondorio edo kalteen aurrean, bere eskumenen erabilera zehatzetan jarraitu behar dituen legezko xedapenak ezartzearen ondorio diren egintza guztietan izan ezik.

Eusko Jaurlaritzaren Hezkuntza, Unibertsitate eta Ikerketa Sailak ez du bere gain hartzen webgunean aipatzen diren kanpoko beste esteka batzuetara konektatzetik edo haietan jasotako edukietatik erator daitekeen inolako erantzukizunik.

Webgune honetan jasotako informazioa baimenik gabe edo oker erabiltzeak eta Eusko Jaurlaritzaren Hezkuntza, Unibertsitate eta Ikerketa Sailaren jabego intelektual eta industrialaren eskubideetan sorturiko kalte eta galerek legez dagozkion egintzak erabiltzeko bidea emango diote aipatutako Administrazioari, eta, hala badagokio, erabilera horren ondorio diren erantzukizunak hartuko ditu.

  Pribatutasuna

Interesatuak emandako datuak dagokion prozedura edo egintzan aurreikusitako helburuetarako baino ez dira erabiliko.

Eusko Jaurlaritzaren Hezkuntza, Unibertsitate eta Ikerketa Saileko Etengabeko Ikaskuntzako Zuzendaritza da datu horiek biltzen dituen fitxategiaren erantzulea, eta haren aurrean egikaritu ahal izango dira sartzeko, zuzentzeko, deuseztatzeko eta aurka egiteko eskubideak. Horretarako, eskura duzu info@hiru.eus helbide elektronikoa.

cerrar ventana