Arrazionalismoa (I). Descartes

XVII. mendean, iraultza zientifikoa eta filosofiaren berrespena batera gertatu ziren. Naturaren zientzia berriak materia, mugimendu eta kausalitateari buruzko zenbait printzipio aurrez onartzen zituen, eta arrazionalismo indibidualista, kontzientziaren askatasun, gogoaren kritika eta dogmatismo erlijiosoetan oinarritutako filosofia berria eskatzen zuen.

Arrazionalismoaren ezaugarriak

Zentzu hertsian, arrazionalismoa XVII. eta XVIII. mendeetako filosofoak bateratzen zituen tendentzia-talde bat zen. Garrantzitsuenak hauek dira: Descartes, Spinoza eta Leibniz. Mugimendu horren ezaugarriak honako hauek ziren:

  • Arrazoiaren bidez, errealitatearen egitura eta natura ezagutzea litekeena dela ustea.
  • Dedukziozko printzipio batzuetatik ulertu ahal zen egitura logikoa zeukan munduak.
  • Printzipio horien jatorria ulermenean zegoen.
  • Arrazionalismoak hartzen zuen eredua axioma batzuetan oinarritutako eredu matematikoa zen.

Eszeptizismoaren aurkako borroka

Descartes-en helburua ezaguera seguru, egonkor, edozein ezbairen gainean bermatua ezartzea zen. Hala ere, Descartes-ek eszeptizismora jotzen zuen giro intelektualaren aurka borrokatu egin zuen, puntu hauek faboratua:

  • Zientziari buruzko aurkako iritziak.
  • Erreformak sortutako banaketa erlijiosoa.
  • Montaigne-k sortutako eszeptizismoaren berpiztea.

Descartes-en helburua ondoko puntu hauetan oinarritu zen:

  • Ezbairik gabeko printzipioa aurkitzea, hau da, egia argia eta berezia, kolokaezina.
  • Arrazoiak ordenan sortutako eta hartutako jakintza lortzea.

Zalantza metodikoa eta lehenengo egia

Lehenengo egia aurkitzeko bidean, zentzuen, enuntziatu matematikoen eta loa eta beila ezberdintzeko gaitasunaren fidagarritasuna frogatu behar ziren.

Hona heldurik, Descartes-ek zalantzatik urrun zegoen egia nabaria aurkitu zuen: norberaren nortasunaren egia, zalantzatzen zuen eta iruzurraren biktima zen subjektu bezala. Horrenbestez, Descartes-en lehenengo funtsezko ziurtasuna ondoko hau izan zen:"Pentsatzen dut, beraz, banaiz" (Cogito ergo sum). (Cogito ergo sum).

Hemendik, ziurtasun kriterioa atera zuen Descartes-ek: izaki pentsatzaile bezalako izatearen bezain argia, berezia eta nabaria den guztia egiazkoa izango da.

Ideiak

Izaki pentsatzailearengan hiru ideia mota zeuden:

  • Jatorrizkoak: subjektuak bere kabuz zituen ideiak (pentsamendua, existentzia).
  • Arrotzak: esperientziatik zetozen ideiak (zuhaitza, gizakia).
  • Landutakoak: beste ideia batzuetatik subjektuaren adimenak sortutakoak.

Argumentu ontologikoa

Jainkoaren ideia infinitutasuna adierazten zuen jatorrizko ideia zen, aurkezten zuenak emandako errealitateari atribuitu ahal zitzaiona: Jainkoa. Subjektu finituak ezin izan zuen izaki infinituaren ideia sortu; infinitua subjektu finitu mugatuaren baldintza positiboa zen. Horrenbestez, Jainkoa res cogitans-ean zegoen beraren ideiaren autore bezala existitzen zen.

"Jainko txarra"-ren aurkako argumentua

Descartes-ek kanpoko munduaren existentzia frogatu nahi zuen Jainkoaren existentziaren ziurtasunetik. Argumentua ondoko hau zen:

  • «Badakit Jainkoa dagoela, ahalguztiduna, nire sortzailea eta ona dela.

    Jainkoak sortu eta ona denez gero, ezin dit neure burua engainatzen utzi mundua dagoela ustean, nire usteak ziurtatzeko egin dudan guztiaren ondoren.

    Jainkoak ziurtatuko du, azkenean, ez nagoela oker, eta kanpoko munduari buruzko ideien garantia da. »

Kartesianismoaren ondorioak

Descartes-en planteamenduak sortzen zituen arazoetako bat argumentuaren zirkulartasuna izan zen:

  • Ezin dugu gure pertzepzio argietan eta berezietan konfiantzarik izan, Jainkoa dagoela jakin arte.
  • Hala eta guztiz ere, ezin dugu Jainkoaren existentzia ziurtatu, gure pertzepzio argietan eta berezietan konfiantzarik izan ezean.

Bere erantzuna Jainkoaren garantiarik behar ez zuten proposizio argiak eta bereziak zeudela esatea izan zen. Esate baterako, 2 + 2 = 4. Eskema kartesiar horretatik, errealitatea hiru gradutan geratu zen banatuta:

  • Jainkoa zen substantzia infinitua.
  • Ni edo substantzia pentsatzailea.
  • Gorputz materialak edo substantzia luzeak.

Hiru gradu horiek elkarren arteko askeak eta heterogeneoak izanez gero, sortutako arazoa zen nola azaldu bere interakzioa gizakiarengan, hori espiritual hutsa zen arima eta gorputz luzea zituen subjektutzat hartuta.

Descartes-en Metodoaren diskurtsoa liburuko azala. LIBURUTEGI NAZIONALA, MADRIL.

Orria posta elektronikoz bidali

< * Bete beharreko alorrak

Eskerrik Asko.
artikuluan arrakastaz bidalita da.

cerrar ventana
Lagun iezaguzu hobetzen! Zure iritzia garrantzitsua da, eta horregatik eskertuko genizuke zure iritziak eta iradokizunak info@hiru.eus helbidera bidaltzea.

* Bete beharreko alorrak
cerrar ventana

 

¿Qué son los iconos de "Compartir"?

 

Todos los iconos apuntan a servicios web externos y ajenos a HIRU.com que facilitan la gestión personal o comunitaria de la información. Estos servicios permiten al usuario, por ejemplo, clasificar , compartir, valorar, comentar o conservar los contenidos que encuentra en Internet.

¿Para qué sirve cada uno?

  • facebook

    Facebook

    Comparte con amigos y otros usuarios fotos, vídeos, noticias y comentarios personales, controlando la privacidad de los mismos.

     
  • eskup

    Eskup

    Conversa sobre los temas que te interesan y que proponen los expertos. Todo ello en 280 caracteres con fotos y vídeos. Lee, pregunta e infórmate.

     
  • delicious

    Twitter

    Contacta y comparte con amigos, familiares y compañeros de trabajo mensajes cortos (tweets) de no más de 140 caracteres.

     
  • tuenti

    Tuenti

    Conéctate, comparte y comunícate con tus amigos, compañeros de trabajo y familia.

     
  • technorati

    Google Buzz

    Comparte tus novedades, fotos y vídeos con tus amigos e inicia conversaciones sobre los temas que te interesan.

     
  • meneame

    Meneame

    Sitio web que se sirve de la inteligencia colectiva para dar a conocer noticias. Los usuarios registrados envían historias que los demás usuarios del sitio pueden votar.

     
 

 

cerrar ventana

Derechos de reproducción de la obra

 

Eusko Jaurlaritzaren Hezkuntza, Unibertsitate eta Ikerketa Sailarenak dira hiru.eus webgunearen eta bertan agertzen diren elementu guztien jabetza intelektualaren eskubideak.

Halere, baimenduta dago hezkuntzaren esparruan hiru.eus-eko edukiak erabiltzea, betiere webguneari aipamena egiten bazaio eta Creative Commons CC-BY-NC-SA lizentziaren baldintzapean.
Informazio gehiagorako: pdf dokumentua jaitsi (943,2k).

Eusko Jaurlaritzaren Hezkuntza, Unibertsitate eta Ikerketa Sailak bere buruari aitortzen dio, edozein unetan eta aurretiaz ohartarazi gabe, bere webguneko informazioa edota haren konfigurazioa edo itxura aldatzeko eta eguneratzeko ahalmena.

Eusko Jaurlaritzaren Hezkuntza, Unibertsitate eta Ikerketa Sailak ez du bermatzen ez dela akatsik egongo webguneko sarbidean, ezta han jasotako edukietan ere. Era berean, ez du ziurtatzen eduki hori behar bezala eguneratuta egongo denik. Dena den, beharrezko ahalegin guztia egingo du akats horiek saihesteko, eta, hala behar izanez gero, ahalik eta azkarren konpontzeko edo eguneratzeko.

Webgunera sartzea eta bertan jasotako informazioaz egiten den erabilera soilik erabiltzailearen erantzukizuna dira. Eusko Jaurlaritzaren Hezkuntza, Unibertsitate eta Ikerketa Sailak ez du inolako erantzukizunik izango webgunera sartzeak edo hango informazioa erabiltzeak sor litzakeen ondorio edo kalteen aurrean, bere eskumenen erabilera zehatzetan jarraitu behar dituen legezko xedapenak ezartzearen ondorio diren egintza guztietan izan ezik.

Eusko Jaurlaritzaren Hezkuntza, Unibertsitate eta Ikerketa Sailak ez du bere gain hartzen webgunean aipatzen diren kanpoko beste esteka batzuetara konektatzetik edo haietan jasotako edukietatik erator daitekeen inolako erantzukizunik.

Webgune honetan jasotako informazioa baimenik gabe edo oker erabiltzeak eta Eusko Jaurlaritzaren Hezkuntza, Unibertsitate eta Ikerketa Sailaren jabego intelektual eta industrialaren eskubideetan sorturiko kalte eta galerek legez dagozkion egintzak erabiltzeko bidea emango diote aipatutako Administrazioari, eta, hala badagokio, erabilera horren ondorio diren erantzukizunak hartuko ditu.

  Pribatutasuna

Interesatuak emandako datuak dagokion prozedura edo egintzan aurreikusitako helburuetarako baino ez dira erabiliko.

Eusko Jaurlaritzaren Hezkuntza, Unibertsitate eta Ikerketa Saileko Etengabeko Ikaskuntzako Zuzendaritza da datu horiek biltzen dituen fitxategiaren erantzulea, eta haren aurrean egikaritu ahal izango dira sartzeko, zuzentzeko, deuseztatzeko eta aurka egiteko eskubideak. Horretarako, eskura duzu info@hiru.eus helbide elektronikoa.

cerrar ventana