Humanismotik Erreformara

XV. eta XVI. mendeetan Europako kulturak eta gizarteak eraldaketa erabakitzailea izan zuten humanismoa zabaltzean, horrek kulturaren baldintzak guztiz aldatu baitzituen. Osagai nagusia teologia eta erlijio kristauen Erreforma da. Erasmo eta Luteroren eskutik, Erreforma horrek mendebaldeko kristautasunaren zatiketa ekarri zuen.

Petrarka eta humanismoaren iraultza kulturala

Humanismo hitzak bi gauzari egiten die erreferentzia:

  • Petrarka buru zuen mugimendu kulturalari.
  • Gizakia, Jainkoarekin duen harremanean, bere borondate librea eta bere naturaren gaineko nagusitasuna, ulertzeko modu berriarekin kezkatutako jarrera intelektualari.

Petrarkak (1304 - 1374) Antzinaroan jarri zuen bere arreta eta historiaren aldizkakotze berria sartu zuen, ikuskera kristauaren aurkakoa zena. Bere gogoetak Platon eta San Agustinengan oinarritu ziren eta kultura klasiko paganoa eta kristautasuna bateratzera zuzenduta zeuden.

Filosofia humanista: Cusano, Ficino eta Pomponazzi

  • Cusano izenaz ere ezaguna zen Cusa-ko Nicolás-en (1401-1464) interes filosofikoak, Jainkoa, honek unibertso eta gizakiarekin duen harreman, eta beragana heltzeko prozesuaren funtsezko arazoari buruzkoak dira.

Eskema aristotelikoak Jainkoa unitate eta maximo absolutu gisa ikusteko zituen mugen aurrean, Cusanok Erdi Aroko metodo logikoak eta analogia matematikoak erabili zituen, Jainkoaren eta unibertsoaren izaera azaltzeko. Unibertsoa (maximum contractum) gauza mugatu guztien multzo gisa ikusten da eta ibili ez ezik, Jainkoarengana (maximun absolutum) itzuli ere egiten da. Jainkoaren izaera ezagutezina da. Horregatik, gizakien ezagutza osoa ezjakintasun jakituna da (docta ignorantia).

  • Marsilio Ficinok (1433 - 1499) antzinatekoen teologia (prisca theologia) berreskuratzen jardun zuen bizitza osoan, kristautasunarekin bat zetorrela egiaztatzeko. Ororen jainkotiar kausaraino heltzen zen ezagutza zen, ezaguerak, etika eta errukia batzen zituen sapientia.

Prisca theologia-k erlijioa banakako arimaren jainkotasun eta hilezintasunari lotuta dagoelako egia ezarri zuen arrazoiz. Bere unibertsoaren deskribapenean, eskema tradizionalari eutsi zion: mundu fisikoa mugatua da eta zeruko mundu eta ilargiaren azpiko munduaren bi eskualdeetan hierarkizatuta dago. Errealitateak, aldiz, izatearen bost maila ditu:

  • Jainkoa.
  • Aingeruen adimena.
  • Arima arrazionala.
  • Ezaugarria.
  • Gorputza.

Florentzia, XVII. mendeko grabatu baten arabera.

Jainkoarengandik datorren eta arimak izakiaren edertasunaren aurrean sentitzen duen maitasunaren bidez beragana itzultzen den egitura dinamikoan nahasten dira.

  • Pietro Pomponazzi (1462 - 1525) Errenazimentuko aristotelismoaren adierazgarri nagusia izan zen. Bere ustez, gizakien arima ezin da hilezina izan, ezta gorputzetik bereizitako existentziarik izan ere. Ficinoren aurka, gizakiari helburu natural eskuraezina esleitu beharrean, bere existentzia mugatu eta mundutarraren mailan dagoen beste bat eman behar zaiola adierazi zuen: adimen praktikoaren hobezintasuna. Saria ez dago beste munduan, dohainean berean baizik.

Iparraldeko humanismoa eta Erreforma

Cusano eta Ficinok, esaterako, teologiaren erreformaren aldeko aipamen apalak adierazi zituzten eta krisiaren kontzientzia bazegoela islatzen hasi ziren. Aipamen horiekin bat egin zuten Rotterdameko Erasmok eta Martin Luterok.

  • Rotterdameko Erasmo

    Fraideen bizitza eta teologia eskolastikoaren aurka zegoela, Erasmok (1466 - 1536) benetako kristautasuna ezartzeko helburua hartu zuen. Bere ustez, Kristoren irakaskuntza arrazoiaren legearen (elkarrenganako maitasunaren legea) adierazpen ezinhobea izan zen, lengoaia apalean egina, gainera. Bere ideiak Enchiridion (1504) obran adierazita daude, bertan barneko erlijioa, Jainkoarekiko barne-barneko elkarrizketa eta Kristoren benetako imitazioa defendatzen zituela. Erabat bakezalea, edozein gerra motaren aurka zegoela adierazi zuen, gerra santua barne.

    Pelagio eta Luterok gizakien borondatearen askatasunari buruz zituzten muturreko ikusmoldeen aurrean, Erasmo gizakien askatasuna eta erantzukizuna eta Jainkoaren bidezko esku-hartzea bateratzen dakien irtenbide moderatuaren aldekoa zen. Jainkotiar epaiak eta sariak bakarrik dute zentzua, gizakia librea eta bere ekintzen erantzulea bada.

  • Lutero

    Martin Luterok (1483 - 1546) teologia eskolastikoa baztertu eta Erreformaren abiaburutzat fedearen bidezko justifikazioaren doktrina hartu zuen. Doktrina horren arabera, gizakien obrek ez dute merezimendu handiko baliorik. Gizakiak ezin du berez jainkotiar legea bete eta justu bihurtu. Era berean, ezin du lortu Jainkoak errugabetzea txarto jokatu duenean, ez bere borondatez, ezta obra onak eginez ere. Jainkoaren dohainak eta fedeak baino ez dute lortzen horrelakorik. Fedeak bidegabeko gizakia zuzen izendatzen du. Justizia pasibo hori Jainkoaren eskuzabaltasunaren ekintza da, gizakiarengan dagoen bekatua kontuan hartzeari uko egiten diola.

    Luteroren doktrina politikoa San Agustinen (7. gaia ikusi) bi hiriren ikuspuntuan oinarritu zen. Luterok bi erreinu ezberdindu zituen:

    • Jainkoaren erreinua: santu eta justuen komunitatea, Kristoren agintaritza eta Eskrituren mendean baino ez dagoena
    • Munduaren erreinua: fedegabeen aldi baterako erreinua da, Jainkoak bekatuaren ondoren ezarritako agintaritza sekularraren mendean dagoena, onak gaiztoengandik babesteko.

    Erasmoren bakezaletasunaren aurrean, Luterok kristauak gaitzari aurre egin, armak hartu eta gerra gauzatzeko aukera arrazoitu zuen. Hala ere, gerra hori ez du egingo bere interes propioagatik, hurkoekiko maitasunagatik baizik, onak defendatzeko eta kristauak ez direnek gaitza burutzea saihesteko.

Orria posta elektronikoz bidali

< * Bete beharreko alorrak

Eskerrik Asko.
artikuluan arrakastaz bidalita da.

cerrar ventana
Lagun iezaguzu hobetzen! Zure iritzia garrantzitsua da, eta horregatik eskertuko genizuke zure iritziak eta iradokizunak info@hiru.eus helbidera bidaltzea.

* Bete beharreko alorrak
cerrar ventana

 

¿Qué son los iconos de "Compartir"?

 

Todos los iconos apuntan a servicios web externos y ajenos a HIRU.com que facilitan la gestión personal o comunitaria de la información. Estos servicios permiten al usuario, por ejemplo, clasificar , compartir, valorar, comentar o conservar los contenidos que encuentra en Internet.

¿Para qué sirve cada uno?

  • facebook

    Facebook

    Comparte con amigos y otros usuarios fotos, vídeos, noticias y comentarios personales, controlando la privacidad de los mismos.

     
  • eskup

    Eskup

    Conversa sobre los temas que te interesan y que proponen los expertos. Todo ello en 280 caracteres con fotos y vídeos. Lee, pregunta e infórmate.

     
  • delicious

    Twitter

    Contacta y comparte con amigos, familiares y compañeros de trabajo mensajes cortos (tweets) de no más de 140 caracteres.

     
  • tuenti

    Tuenti

    Conéctate, comparte y comunícate con tus amigos, compañeros de trabajo y familia.

     
  • technorati

    Google Buzz

    Comparte tus novedades, fotos y vídeos con tus amigos e inicia conversaciones sobre los temas que te interesan.

     
  • meneame

    Meneame

    Sitio web que se sirve de la inteligencia colectiva para dar a conocer noticias. Los usuarios registrados envían historias que los demás usuarios del sitio pueden votar.

     
 

 

cerrar ventana

Derechos de reproducción de la obra

 

Eusko Jaurlaritzaren Hezkuntza, Unibertsitate eta Ikerketa Sailarenak dira hiru.eus webgunearen eta bertan agertzen diren elementu guztien jabetza intelektualaren eskubideak.

Halere, baimenduta dago hezkuntzaren esparruan hiru.eus-eko edukiak erabiltzea, betiere webguneari aipamena egiten bazaio eta Creative Commons CC-BY-NC-SA lizentziaren baldintzapean.
Informazio gehiagorako: pdf dokumentua jaitsi (943,2k).

Eusko Jaurlaritzaren Hezkuntza, Unibertsitate eta Ikerketa Sailak bere buruari aitortzen dio, edozein unetan eta aurretiaz ohartarazi gabe, bere webguneko informazioa edota haren konfigurazioa edo itxura aldatzeko eta eguneratzeko ahalmena.

Eusko Jaurlaritzaren Hezkuntza, Unibertsitate eta Ikerketa Sailak ez du bermatzen ez dela akatsik egongo webguneko sarbidean, ezta han jasotako edukietan ere. Era berean, ez du ziurtatzen eduki hori behar bezala eguneratuta egongo denik. Dena den, beharrezko ahalegin guztia egingo du akats horiek saihesteko, eta, hala behar izanez gero, ahalik eta azkarren konpontzeko edo eguneratzeko.

Webgunera sartzea eta bertan jasotako informazioaz egiten den erabilera soilik erabiltzailearen erantzukizuna dira. Eusko Jaurlaritzaren Hezkuntza, Unibertsitate eta Ikerketa Sailak ez du inolako erantzukizunik izango webgunera sartzeak edo hango informazioa erabiltzeak sor litzakeen ondorio edo kalteen aurrean, bere eskumenen erabilera zehatzetan jarraitu behar dituen legezko xedapenak ezartzearen ondorio diren egintza guztietan izan ezik.

Eusko Jaurlaritzaren Hezkuntza, Unibertsitate eta Ikerketa Sailak ez du bere gain hartzen webgunean aipatzen diren kanpoko beste esteka batzuetara konektatzetik edo haietan jasotako edukietatik erator daitekeen inolako erantzukizunik.

Webgune honetan jasotako informazioa baimenik gabe edo oker erabiltzeak eta Eusko Jaurlaritzaren Hezkuntza, Unibertsitate eta Ikerketa Sailaren jabego intelektual eta industrialaren eskubideetan sorturiko kalte eta galerek legez dagozkion egintzak erabiltzeko bidea emango diote aipatutako Administrazioari, eta, hala badagokio, erabilera horren ondorio diren erantzukizunak hartuko ditu.

  Pribatutasuna

Interesatuak emandako datuak dagokion prozedura edo egintzan aurreikusitako helburuetarako baino ez dira erabiliko.

Eusko Jaurlaritzaren Hezkuntza, Unibertsitate eta Ikerketa Saileko Etengabeko Ikaskuntzako Zuzendaritza da datu horiek biltzen dituen fitxategiaren erantzulea, eta haren aurrean egikaritu ahal izango dira sartzeko, zuzentzeko, deuseztatzeko eta aurka egiteko eskubideak. Horretarako, eskura duzu info@hiru.eus helbide elektronikoa.

cerrar ventana