Iraultza kosmologikoa. Koperniko, Bruno eta Kepler

1543an argitaratu zen Kopernikoren obra, Lurraren heliozentrismoa eta mugimendua ezartzen zituena, tradiziozko jakintza alde batean utzita. Bi mila urtetan indarrean egon zen unibertsoaren ikuspegi aristoteliko-ptolemaikoaren ordez, hierarkiarik gabeko unibertso irekia eta mugagabeko ideia modernoa agertu zen.

Kopernikoren erreforma

Nicolas Koperniko (1473-1543) astronomo poloniarrak Eguzkiaren inguruko planeten mugimenduan oinarritutako sistema ordenatua eta koherentea ezarri zuen, Ptolomeroren sistemaren ordez. Horretaz gain, zientzia modernoak hasi zuen iraultza astronomikoaren burua izan zen. Berak egindako unibertsoaren estrukturaren deskripzioak hiru helburu hauek zituen:

  • Planeten mugimendua azaltzea, mugimendu zirkularraren uniformetasunaren printzipioa errespetatuz, zentrua kontuan hartuta.
  • Planeten posizioak berregiteko gai diren eredu geometrikoak eskaintzea.
  • Astronomia matematikoaren eta izadi-filosofiaren arteko banaketa historikoa gainditzea.

Horretarako, Koperniko bi printzipio berritatik abiatu zen:

  • Heliozentrismoa: Lurra, lehen unibertsoaren erdian zegoena, orain, Eguzki mugigaitzaren inguruan biratzen zuen astrotzat (besteak bezala) hartzen da.
  • Lurraren mugimendua: Unibertsoan egondako mugimendu guztien zergatia Lurraren mugimendua da. Lurra hiru mugimendu ditu: egunerokoa (ardatzaren inguruan), urterokoa (Eguzkiaren inguruan) eta deklinaziokoa (ardatzaren mugimendua).

Lurraren eta planeten mugimenduaren azalpen geometrikoa De revolutionibus (1530) liburuan idatzi zuen Kopernikok; horretan, arrazionaltasun geometrikoaren terminoak erabiliz, Jainkoak unibertsoa antolatu zuen ordena sistematizaturik geratu zen.

Bi eragozpen izan zituen Kopernikok:

  • Objekzio teologikoa.
  • Objekzio fisikoa.

Lehenengoari erantzuteko, egokieraren teoria (Jainkoa egokitzen zaio gizakiaren salbazioarekin zerikusirik ez duenari) erabili zuen; bigarrenari zegokionez, Lurraren mugimendu zirkularra naturala zela esan zuen, esfera guztiak euren kabuz zirkularki mugitzen zirelako printzipio geometrikoan oinarrituz.

Giordano Brunoren araberako unibertsoa

Unibertsoa eterez beteriko espazio batek banatutako eguzki- edo planeta-sistema mugagabeen errepikatze batek (synodus ex mundis) osaturik zegoen. Izarrek edo eguzkiek elkarren beharra zuten, oreka-egitura bat osatuz. Planetek Eguzkiaren argia eta beroa behar zituzten, haren inguruan errotazioan eta translazioan mugitzeko. Planetek emandako hezetasuna behar zuten izarrek edo eguzkiek berotasuna birsortzeko. Planeta-sistemaren adierazpide horrek izaera bitalista zeukan, astroak eta mugimenduan dauden gorputzak izaki bizidun bihurtu baitzituen barne mugimendu-printzipio batekin.

Brunoren iritziz, unibertsoa mugagabea, homogeneoa eta beharrezkoa da:

  • Mugagabea: horren kanpoko mugarik ez zegoelako.
  • Beharrezkoa: Jainkoaren aldaezintasuna, ontasuna eta potentzia zirela eta.
  • Homogeneoa: unibertso osoaren materia bera zen, baina dibertsifikatuta. Eguzkia bezalako izarretan sua zen nagusi; planetetan, aitzitik, ura eta lurra.

Kepleren legeak

Gaitasun matematikoari esker, Keplerek Kopernikoren iraultza astronomikoa osotu zuen, astronomiari hondar geozentrikoak kenduz. Berak esandako hiru legeak jopuntua ziren pentsaera zientifikoaren historian, eta hitzaren zentzu hertsian modernotzat har zitezkeen. Hizkera matematikoaz azalduak, zehatzak eta egiaztagarriak ziren, eta banakako fenomenoak zuzentzen zituzten erlazio unibertsalak kontuan hartzen zituzten. Kepleren legeak honako hauek ziren:

  • Lehenengo legea: planetek egiten dituzten Eguzkiaren inguruko ibilbideak eliptikoak dira; elipse horren foku batean dago Eguzkia.
  • Bigarren legea: planetaren erradio bektoreak azalera berdinak denbora berdinetan aienatzen ditu.
  • Hirugarren legea: edozein bi planetaren bira-periodoen karratuak eta Eguzkirako batezbesteko distantzien kuboak proportzionalak dira.
Kepleren bigarren legearen aurkezpen grafikoa

Kepleren bigarren legearen aurkezpen grafikoa; A1 eta A2 berdinak dira; horrenbestez, planetak denbora bera behar izango du P1tik P2ra eta P3tik P4ra joateko.

Orria posta elektronikoz bidali

< * Bete beharreko alorrak

Eskerrik Asko.
artikuluan arrakastaz bidalita da.

cerrar ventana
Lagun iezaguzu hobetzen! Zure iritzia garrantzitsua da, eta horregatik eskertuko genizuke zure iritziak eta iradokizunak info@hiru.eus helbidera bidaltzea.

* Bete beharreko alorrak
cerrar ventana

 

¿Qué son los iconos de "Compartir"?

 

Todos los iconos apuntan a servicios web externos y ajenos a HIRU.com que facilitan la gestión personal o comunitaria de la información. Estos servicios permiten al usuario, por ejemplo, clasificar , compartir, valorar, comentar o conservar los contenidos que encuentra en Internet.

¿Para qué sirve cada uno?

  • facebook

    Facebook

    Comparte con amigos y otros usuarios fotos, vídeos, noticias y comentarios personales, controlando la privacidad de los mismos.

     
  • eskup

    Eskup

    Conversa sobre los temas que te interesan y que proponen los expertos. Todo ello en 280 caracteres con fotos y vídeos. Lee, pregunta e infórmate.

     
  • delicious

    Twitter

    Contacta y comparte con amigos, familiares y compañeros de trabajo mensajes cortos (tweets) de no más de 140 caracteres.

     
  • tuenti

    Tuenti

    Conéctate, comparte y comunícate con tus amigos, compañeros de trabajo y familia.

     
  • technorati

    Google Buzz

    Comparte tus novedades, fotos y vídeos con tus amigos e inicia conversaciones sobre los temas que te interesan.

     
  • meneame

    Meneame

    Sitio web que se sirve de la inteligencia colectiva para dar a conocer noticias. Los usuarios registrados envían historias que los demás usuarios del sitio pueden votar.

     
 

 

cerrar ventana

Derechos de reproducción de la obra

 

Eusko Jaurlaritzaren Hezkuntza, Unibertsitate eta Ikerketa Sailarenak dira hiru.eus webgunearen eta bertan agertzen diren elementu guztien jabetza intelektualaren eskubideak.

Halere, baimenduta dago hezkuntzaren esparruan hiru.eus-eko edukiak erabiltzea, betiere webguneari aipamena egiten bazaio eta Creative Commons CC-BY-NC-SA lizentziaren baldintzapean.
Informazio gehiagorako: pdf dokumentua jaitsi (943,2k).

Eusko Jaurlaritzaren Hezkuntza, Unibertsitate eta Ikerketa Sailak bere buruari aitortzen dio, edozein unetan eta aurretiaz ohartarazi gabe, bere webguneko informazioa edota haren konfigurazioa edo itxura aldatzeko eta eguneratzeko ahalmena.

Eusko Jaurlaritzaren Hezkuntza, Unibertsitate eta Ikerketa Sailak ez du bermatzen ez dela akatsik egongo webguneko sarbidean, ezta han jasotako edukietan ere. Era berean, ez du ziurtatzen eduki hori behar bezala eguneratuta egongo denik. Dena den, beharrezko ahalegin guztia egingo du akats horiek saihesteko, eta, hala behar izanez gero, ahalik eta azkarren konpontzeko edo eguneratzeko.

Webgunera sartzea eta bertan jasotako informazioaz egiten den erabilera soilik erabiltzailearen erantzukizuna dira. Eusko Jaurlaritzaren Hezkuntza, Unibertsitate eta Ikerketa Sailak ez du inolako erantzukizunik izango webgunera sartzeak edo hango informazioa erabiltzeak sor litzakeen ondorio edo kalteen aurrean, bere eskumenen erabilera zehatzetan jarraitu behar dituen legezko xedapenak ezartzearen ondorio diren egintza guztietan izan ezik.

Eusko Jaurlaritzaren Hezkuntza, Unibertsitate eta Ikerketa Sailak ez du bere gain hartzen webgunean aipatzen diren kanpoko beste esteka batzuetara konektatzetik edo haietan jasotako edukietatik erator daitekeen inolako erantzukizunik.

Webgune honetan jasotako informazioa baimenik gabe edo oker erabiltzeak eta Eusko Jaurlaritzaren Hezkuntza, Unibertsitate eta Ikerketa Sailaren jabego intelektual eta industrialaren eskubideetan sorturiko kalte eta galerek legez dagozkion egintzak erabiltzeko bidea emango diote aipatutako Administrazioari, eta, hala badagokio, erabilera horren ondorio diren erantzukizunak hartuko ditu.

  Pribatutasuna

Interesatuak emandako datuak dagokion prozedura edo egintzan aurreikusitako helburuetarako baino ez dira erabiliko.

Eusko Jaurlaritzaren Hezkuntza, Unibertsitate eta Ikerketa Saileko Etengabeko Ikaskuntzako Zuzendaritza da datu horiek biltzen dituen fitxategiaren erantzulea, eta haren aurrean egikaritu ahal izango dira sartzeko, zuzentzeko, deuseztatzeko eta aurka egiteko eskubideak. Horretarako, eskura duzu info@hiru.eus helbide elektronikoa.

cerrar ventana