Informazio gehiago
Ilustrazio alemaniarra eta ingelesa
Ilustrazio alemaniarraren ezaugarriak
- Alemania ez zen Estatu bateratua, hamaika estatu burujabez osatuta zegoen.
- Luteroren Erreforma ezkero, kontzientzia askatasuna besterendu ezineko kristauaren eskubidetzat hartu zen. Alemaniarrak harro zeuden Eskriturak modu librean interpretatzeaz.
- Unibertsitateko kultura pentsatu, ikertu eta argitaratzeko askatasunaren printzipioetan zegoen oinarrituta.
- Autoreak sinetsita zeuden ez zutela indar nahikoa gai publikoetan parte hartzeko. Erdi Aroko teologiaren eta metafisikaren aurrean askoz ere erlazio toleranteagoa zuten eta adeitsuak ziren ontologiari buruzko arazoen tradizioarekiko.
- Federiko II. Handiak, Prusiako erregeak, Zientzien Akademia sortu zuen Berlinen, ikerketa zientifiko eta humanistikoaren zentroa.
Christian Wolff eta Ephraim Lessing
Wolf eta Lessing izan ziren Ilustrazio alemaniarraren bi protagonista handiak. Bien pentsamendua, azaletik bada ere, ondoko alderdi hauetan laburbil daiteke:
Wolfentzat «posible diren gauza guztien eta horien arrazoien zientzia» da filosofia. Wolffek lau ikerketa-esparrutan bereizi zuen filosofia:
- Ontologia, objektuen aukera eta antolamendua azaltzen ditu.
- Kosmologia, monadak eta grabitazioaren teoria baztertzen ditu.
- Psikologia, arimaren ikerketa metafisiko gisa ulertzen zuen.
- Etika, perfekzioaren kontzeptuan oinarritua.
Lessing-entzat, ordea, garrantzitsuagoa zen jakinduriaren bi alor ikertzea:
- Historia, hezkuntzaren funtsezko atal izan behar du eta modu objektiboan irakatsi behar da.
- Berezkotasuna, Historiaren parte da, eta horren ezagutza gizakiaren heziketako partaide da.
Ilustrazio ingelesaren ezaugarriak
- Newtonen kosmologia eta natur zientzia esperimentalak hartzearen ondorioa da.
- Muturreko jarreren aurrean neurrizko jarrera du, eszeptizismoa eta sen ona uztartzen ditu.
- Gai erlijioso eta metafisikoei inguruko iritzi aniztasuna onartu zuen.
- Ez dago politika eta ortodoxia erlijiosoaren arteko korrelazio zorrotzik.
- Liberalismo sozial eta ekonomikoaren printzipioak oinarritu zituen.
Hume
David Humek ikerketa esperimentalaren metodoa gizakiaren zientzian sartzea zuen helburu.
- Inpresioak: sentsorialak edo barnekoak.
- Ideiak: inpresioetatik eratortzen dira.
Kausaltasuna:Humek defendatu zuen bi gertakariren arteko lotura ez dela esperientziaren datu bat: bi gertaeren elkarketa hainbat aldiz ohartarazi ostean ondorioztatutako ideiaren emaitza da. Hortaz, kausaltasunak jatorri psikologikoa du eta ideiak elkartzearen fruitua da.Nortasuna:
Nortasuna:Ideia edo usteei erreferentzia egiten dieten isolatutako pertzepzioak onartzean, pertzepzio horiek alde batera uzten dituen nortasunaren existentzia ezeztatu zuen. Nortasuna oroitzapenen multzoa da, memoriak edo irudipenak biltzen ohi duen sentsazio-sorta.
Etika:Humek filosofia morala espekulazio-izaera guztietatik askatu nahi izan zuen. Ondoko hauek dira bere etikaren giltzak:- Bereizketa moralak minaren eta plazeraren ikuspegiei lotutako onarpen eta gaitzespen sentimenduetatik abiatuta ezarriko dira.
- Sentimendua ontzat edo txartzat, bertutetzat edo biziotzat jotzen dugunaren funtsa da.
- Arrazoia teorikoa da funtsean.
- Balorazio moralean sentimenduak eta pasioak gailentzen dira: «arrazoia pasioen morroia da».
- Egiazko iritzietatik uste moraletara igarotzeko aukera ematen digun arrazoibideak daudela ezeztatu zuen.
- Morala bertute, betebehar eta unibertsalak diren berezko sentimenduetan (esker ona, onginahia eta sinpatia) sustraitua dago.
- Justizia berezko joerak asetzeko gogoetatik eta nahitik sortutako bertute artifiziala da.
Orria posta elektronikoz bidali
¿Qué son los iconos de "Compartir"?
Todos los iconos apuntan a servicios web externos y ajenos a HIRU.com que facilitan la gestión personal o comunitaria de la información. Estos servicios permiten al usuario, por ejemplo, clasificar , compartir, valorar, comentar o conservar los contenidos que encuentra en Internet.
¿Para qué sirve cada uno?
-
Comparte con amigos y otros usuarios fotos, vídeos, noticias y comentarios personales, controlando la privacidad de los mismos.
-
Conversa sobre los temas que te interesan y que proponen los expertos. Todo ello en 280 caracteres con fotos y vídeos. Lee, pregunta e infórmate.
-
Contacta y comparte con amigos, familiares y compañeros de trabajo mensajes cortos (tweets) de no más de 140 caracteres.
-
Conéctate, comparte y comunícate con tus amigos, compañeros de trabajo y familia.
-
Comparte tus novedades, fotos y vídeos con tus amigos e inicia conversaciones sobre los temas que te interesan.
-
Sitio web que se sirve de la inteligencia colectiva para dar a conocer noticias. Los usuarios registrados envían historias que los demás usuarios del sitio pueden votar.

Derechos de reproducción de la obra
-
Eusko Jaurlaritzaren Hezkuntza, Unibertsitate eta Ikerketa Sailarenak dira hiru.eus webgunearen eta bertan agertzen diren elementu guztien jabetza intelektualaren eskubideak.
Halere, baimenduta dago hezkuntzaren esparruan hiru.eus-eko edukiak erabiltzea, betiere webguneari aipamena egiten bazaio eta Creative Commons CC-BY-NC-SA lizentziaren baldintzapean.
Informazio gehiagorako: pdf dokumentua jaitsi (943,2k).Eusko Jaurlaritzaren Hezkuntza, Unibertsitate eta Ikerketa Sailak bere buruari aitortzen dio, edozein unetan eta aurretiaz ohartarazi gabe, bere webguneko informazioa edota haren konfigurazioa edo itxura aldatzeko eta eguneratzeko ahalmena.
Eusko Jaurlaritzaren Hezkuntza, Unibertsitate eta Ikerketa Sailak ez du bermatzen ez dela akatsik egongo webguneko sarbidean, ezta han jasotako edukietan ere. Era berean, ez du ziurtatzen eduki hori behar bezala eguneratuta egongo denik. Dena den, beharrezko ahalegin guztia egingo du akats horiek saihesteko, eta, hala behar izanez gero, ahalik eta azkarren konpontzeko edo eguneratzeko.
Webgunera sartzea eta bertan jasotako informazioaz egiten den erabilera soilik erabiltzailearen erantzukizuna dira. Eusko Jaurlaritzaren Hezkuntza, Unibertsitate eta Ikerketa Sailak ez du inolako erantzukizunik izango webgunera sartzeak edo hango informazioa erabiltzeak sor litzakeen ondorio edo kalteen aurrean, bere eskumenen erabilera zehatzetan jarraitu behar dituen legezko xedapenak ezartzearen ondorio diren egintza guztietan izan ezik.
Eusko Jaurlaritzaren Hezkuntza, Unibertsitate eta Ikerketa Sailak ez du bere gain hartzen webgunean aipatzen diren kanpoko beste esteka batzuetara konektatzetik edo haietan jasotako edukietatik erator daitekeen inolako erantzukizunik.
Webgune honetan jasotako informazioa baimenik gabe edo oker erabiltzeak eta Eusko Jaurlaritzaren Hezkuntza, Unibertsitate eta Ikerketa Sailaren jabego intelektual eta industrialaren eskubideetan sorturiko kalte eta galerek legez dagozkion egintzak erabiltzeko bidea emango diote aipatutako Administrazioari, eta, hala badagokio, erabilera horren ondorio diren erantzukizunak hartuko ditu.
Pribatutasuna
Interesatuak emandako datuak dagokion prozedura edo egintzan aurreikusitako helburuetarako baino ez dira erabiliko.
Eusko Jaurlaritzaren Hezkuntza, Unibertsitate eta Ikerketa Saileko Etengabeko Ikaskuntzako Zuzendaritza da datu horiek biltzen dituen fitxategiaren erantzulea, eta haren aurrean egikaritu ahal izango dira sartzeko, zuzentzeko, deuseztatzeko eta aurka egiteko eskubideak. Horretarako, eskura duzu info@hiru.eus helbide elektronikoa.
