Genero narratiboa hirurogeiko hamarkadatik gaur egun arte.

Hirurogeiko hamarkadako espainiar eleberria esperimentalismoagatik markatua egon zen, zeinen arrazoi nagusiak gizarte eleberria agortzea (39. gaia ikusi) eta teknika errealaren ezintasuna gizartearen eraldaketa azkar eta sakonaren berri ematea baitzen. Hirurogeita hamarreko hamarkadan, gertaera historikoek (1975an Francoren heriotza, 1977ko lehenengo hauteskunde demokratikoak) Espainiako egoera politikoa aldatu zuten.

Eleberri esperimentaleko ezaugarriak

Berrikuntza nagusiena, obra hauetan irakurleak paper aktiboa egin behar izatean datza, obraren bere interpretazioa eginez. Irakurlearen partaidetza bilatzeko ondorengo ezaugarriak hauek dira:

  • Ikuspuntu anitza: narratzaile orojakile ala tartekaturiko pertsonaiaren aurrez aurre, zein orain arte ikuspuntu bakarra baitziren, hainbat pertsonaiak narrazioa banatzeko aukera sortzen da.
  • Argumentuaren garrantzia mugatzea: askotan, argumentua ia ez da existitzen; artifizio handiko joko formalak egiteko aitzakia baino ez da.
  • Egitura konplexua: linealtasun tenporalean oinarrituriko planteamendua. Korapiloa eta amaiera egitura tradizionalarekin hausten da.
  • Barne monologoak: hauekin, pertsonaiek bere pentsamenduen joan etorria libre eta nahastuta espresatzen dute.
  • Estiloa eta hizkuntza: askatasun osoz maneiatzen dira, esaldi oso zabalak, puntuazio zeinuak ez erabiltzea, etab.

Hainbat autore esanahitsu

  • Gonzalo Torrente Ballester (1910-1999) Real Academiako kidea izan zen 1975ean eta 1985ean Cervantes saria jaso zuen. Bere obra maistra La saga/fuga de J.B. (1972) da, teknika berritzaileen benetako laburpena. Beste eleberri garrantzitsuak Los gozos y las sombras (1957-1962) eta Crónica del rey pasmado (1989) trilogia errealista dira.
  • Juan Benet (1927-1993) joera formalistaren ordezkari nagusiena da. Faulkner eta García Márquez-en eraginagatik, gune mitikoa sortzen du, Región, Espainiako taldearen ordezkari gisa: Volverás a Región (1967), Saúl ante Samuel (1980).
  • Javier Tomeok (1932) bere obra baloratuta ikusi du laurogeiko hamarkadan: Amado monstruo (1985), El cazador de leones (1987), La ciudad de las palomas (1989).
  • Juan Marsek (1933) bere obrak Bartzelonako auzo herrikoietan girotzen ditu: Últimas tardes con Teresa (1966), Si te dicen que caí (1973).
  • Francisco Umbralek (1935) prosa oso landua, barrokoa eta espresiboa erabiltzen du: Memorias de un niño de derechas (1972), Mortal y rosa (1975), La belleza convulsa (1996). 2000. ean Cervantes saria eman zioten.

Orainaldiko obra narratiboaren ezaugarriak

Ezin da talde homogeneo edo belaunaldietaz hitz egin, ia ezer komunean duten hainbat autoreei buruz baizik.

  • Gaietan, subjektibitatea, barnera itzultzen da, gizartearen analisiaren gainetik.
  • Tekniken artean, eklektizismoa asko erabiltzen da, teknika tradizional eta abangoardiazkoen arteko nahasketa. Obrak hirurogeiko hamarkadetakoa baino irakurketa errazagoa azaltzen dute eta argumentuek berriz ere garrantzia dute, horrek jende artean zabalkunde handia izan duelarik.
 

Kazetaritza eta idazkera narratiboaren arteko harreman estuak El País egunkariko orrialdeetan adibidea dauka.LIBURUTEGI NAZIONALA, MADRIL.

Hainbat autore

  • Manuel Vazquez Montalban (1939). Bere ideologia aurrerakoia gai, teknika eta erregistro barietate handiaren bitartez espresatzen da. Pepe Carvallo detektibeak protagonizaturiko seriea oso herrikoia da. Bere eleberrien artean nabarmentzen direnak: El pianista (1985) eta Galíndez (1990).
  • Alvaro Pombok (1939) pertsonaien analisi psikologikoan oinarrituriko unibertso narratibo oso pertsonala sortzen du, El héroe de las mansardas de Mansard (1983).
  • Jose Maria Merinok (1941) bere obra narratiboan fantasiazko literatura, mito eta ametsetatik datozen elementuak elkartzea lortzen du: La orilla oscura (1985).
  • Luis Mateo Diez (1942), Real Academiako kidea. Probintziar giroak era errealista, kritiko eta ironikoan deskribatzen ditu. Bere ipuinak ere garrantzitsuak dira: Brasas de agosto (1989).
  • Eduardo Mendoza (1943). Bere lehen eleberriak, La verdad sobre el caso Savolta (1975), istorio interesgarrienganako gusturako itzulera inauguratu zuen, teknika berritzaileak erabiliaz. Bere lan nagusia La ciudad de los prodigios (1986) da.
  • Juan Jose Millas (1946). Atsekabe existentziala eta ziurtasun eza, bere obra narratiboaren gune tematikoak dira, non El desorden de tu nombre (1988), La soledad era esto (Nadal saria 1990) eta Tonto, bastardo, muerte e invisible (1995) nabarmentzen baitira.
  • Soledad Puertolasek (1947), bere eleberrietako pertsonaien barne mundua esploratzen du. Kontakizun labur eta literatur kritikan ere nabarmentzen da.
  • Javier Marias (1951), bere belaunaldiko idazle nabarmenetarikoa da, sari garrantzitsu eta itzulpen ezberdinekin. Prosa zaindu batekin, pertsonaien barne mundua esploratzeko intriga konplexuak erabiltzen ditu: Todas las almas (1989), Corazón tan blanco (1993), Mañana en la batalla piensa en mí (1994).
  • Antonio Muñoz Molina (1956), Real Academiako kidea. Bere eleberriak, argumentuzko intrigetan oinarriturikoak, trebetasun sortzaile eta irakurlearen arreta bereganatzeko gaitasunagatik bereizten dira: El invierno en Lisboa (1987), El jinete polaco (1991), Plenilunio (1997).
 

Antonio Muñoz Molina. Prentsan maiz egiten dituen parte hartzeek, irakurleengatik oso hurbil dagoen norbait bihurtzen dute.

Orria posta elektronikoz bidali

< * Bete beharreko alorrak

Eskerrik Asko.
artikuluan arrakastaz bidalita da.

cerrar ventana
Lagun iezaguzu hobetzen! Zure iritzia garrantzitsua da, eta horregatik eskertuko genizuke zure iritziak eta iradokizunak info@hiru.eus helbidera bidaltzea.

* Bete beharreko alorrak
cerrar ventana

 

¿Qué son los iconos de "Compartir"?

 

Todos los iconos apuntan a servicios web externos y ajenos a HIRU.com que facilitan la gestión personal o comunitaria de la información. Estos servicios permiten al usuario, por ejemplo, clasificar , compartir, valorar, comentar o conservar los contenidos que encuentra en Internet.

¿Para qué sirve cada uno?

  • facebook

    Facebook

    Comparte con amigos y otros usuarios fotos, vídeos, noticias y comentarios personales, controlando la privacidad de los mismos.

     
  • eskup

    Eskup

    Conversa sobre los temas que te interesan y que proponen los expertos. Todo ello en 280 caracteres con fotos y vídeos. Lee, pregunta e infórmate.

     
  • delicious

    Twitter

    Contacta y comparte con amigos, familiares y compañeros de trabajo mensajes cortos (tweets) de no más de 140 caracteres.

     
  • tuenti

    Tuenti

    Conéctate, comparte y comunícate con tus amigos, compañeros de trabajo y familia.

     
  • technorati

    Google Buzz

    Comparte tus novedades, fotos y vídeos con tus amigos e inicia conversaciones sobre los temas que te interesan.

     
  • meneame

    Meneame

    Sitio web que se sirve de la inteligencia colectiva para dar a conocer noticias. Los usuarios registrados envían historias que los demás usuarios del sitio pueden votar.

     
 

 

cerrar ventana

Derechos de reproducción de la obra

 

Eusko Jaurlaritzaren Hezkuntza, Unibertsitate eta Ikerketa Sailarenak dira hiru.eus webgunearen eta bertan agertzen diren elementu guztien jabetza intelektualaren eskubideak.

Halere, baimenduta dago hezkuntzaren esparruan hiru.eus-eko edukiak erabiltzea, betiere webguneari aipamena egiten bazaio eta Creative Commons CC-BY-NC-SA lizentziaren baldintzapean.
Informazio gehiagorako: pdf dokumentua jaitsi (943,2k).

Eusko Jaurlaritzaren Hezkuntza, Unibertsitate eta Ikerketa Sailak bere buruari aitortzen dio, edozein unetan eta aurretiaz ohartarazi gabe, bere webguneko informazioa edota haren konfigurazioa edo itxura aldatzeko eta eguneratzeko ahalmena.

Eusko Jaurlaritzaren Hezkuntza, Unibertsitate eta Ikerketa Sailak ez du bermatzen ez dela akatsik egongo webguneko sarbidean, ezta han jasotako edukietan ere. Era berean, ez du ziurtatzen eduki hori behar bezala eguneratuta egongo denik. Dena den, beharrezko ahalegin guztia egingo du akats horiek saihesteko, eta, hala behar izanez gero, ahalik eta azkarren konpontzeko edo eguneratzeko.

Webgunera sartzea eta bertan jasotako informazioaz egiten den erabilera soilik erabiltzailearen erantzukizuna dira. Eusko Jaurlaritzaren Hezkuntza, Unibertsitate eta Ikerketa Sailak ez du inolako erantzukizunik izango webgunera sartzeak edo hango informazioa erabiltzeak sor litzakeen ondorio edo kalteen aurrean, bere eskumenen erabilera zehatzetan jarraitu behar dituen legezko xedapenak ezartzearen ondorio diren egintza guztietan izan ezik.

Eusko Jaurlaritzaren Hezkuntza, Unibertsitate eta Ikerketa Sailak ez du bere gain hartzen webgunean aipatzen diren kanpoko beste esteka batzuetara konektatzetik edo haietan jasotako edukietatik erator daitekeen inolako erantzukizunik.

Webgune honetan jasotako informazioa baimenik gabe edo oker erabiltzeak eta Eusko Jaurlaritzaren Hezkuntza, Unibertsitate eta Ikerketa Sailaren jabego intelektual eta industrialaren eskubideetan sorturiko kalte eta galerek legez dagozkion egintzak erabiltzeko bidea emango diote aipatutako Administrazioari, eta, hala badagokio, erabilera horren ondorio diren erantzukizunak hartuko ditu.

  Pribatutasuna

Interesatuak emandako datuak dagokion prozedura edo egintzan aurreikusitako helburuetarako baino ez dira erabiliko.

Eusko Jaurlaritzaren Hezkuntza, Unibertsitate eta Ikerketa Saileko Etengabeko Ikaskuntzako Zuzendaritza da datu horiek biltzen dituen fitxategiaren erantzulea, eta haren aurrean egikaritu ahal izango dira sartzeko, zuzentzeko, deuseztatzeko eta aurka egiteko eskubideak. Horretarako, eskura duzu info@hiru.eus helbide elektronikoa.

cerrar ventana