Arte gotikoa (IV)

Eskulturarekin gertatu zen bezala, pintura gotikoak esparru arkitektonikotik aldentzeko joera izan zuen, elizen hormen azalera murrizteko ahalegina zela eta. Izan ere, aurreko garaietan apainketa piktorikoa horma horietan agertzen zen. Horrela, astoko pinturaren garapenerako urratsa eman zen, pintura mota hori gehienbat errege-erreginen familia eta ahaide, aristokrazia, elizaren goi-mailako hierarki eta gizartean gora egin nahi zuen goi-mailako burgesiaren eskariz egin ohi zela.

Duecentoa eta Trecentoa Italian

Eremu arkitektonikoan bezala, Italiako pintura gotikoan ere ezaugarri berezi batzuk agertu ziren.

  • XIII. mendean edo Duecentoan, Bizantzioko eragin handia jaso zuen joera garatu zen. Horren ondorioz, maniera greca, Greziako era, izeneko estiloa sortu zen, pintura laua, ezaugarri okerrekoa eta nolabaiteko itxurakeriakoa zehazten zuena. Korronte horren barnean, Pietro Cavallini (1240 - 1330), Giunta Pisano (1241etik 1254ra bitartean lan egin zuena) eta batez ere, Cimabue (1240 inguruan - 1302) maisua azpimarratu behar ditugu.
  • XIV. mendean Italian nagusi izan ziren Sienako eskola, Duecentoko maniera grecaren bilakaera, eta Florentziako eskola. Lehenengo eskolaren barnean aipagarria da Duccio di Buoninsegnaren (1255 - 1319) obra, Bizantzioko inspirazioko hieratismoari nolabaiteko gizatiartzea gehitu ziona, baita Simone Martinirena (1284 - 1344) ere.
  • Trecentoko Florentziako eskolaren barnean, Giotto di Bondone (1270 inguruan - 1337) beste egile guztien gainetik nabarmentzen da. Izan ere, Bizantzioko tradizioaren plano bakarretik aldendu zen, bolumenak aztertu eta hirudimentsiokotasuna garatzeko. Italia osotik sakabanatuta dagoen obra zabalaren barnean, aipatu beharrekoak dira Asisko eliz altuaren freskoak eta Paduako Scrovegni eta Florentziako Santa Croceren elizako Bardi eta Peruzzitarren kaperak.
Birjina eta Umea aingeruekin

Cimabue, Birjina eta Umea aingeruekin, XIII . mendearen bigarren erdia (Louvreko Museoa, Paris).

Nazioarteko estiloko pintura gotikoa

XIV. eta XV. mendeetan bizitza sozialean nagusi izan zen gorteko eta zalduntzako kultura irudikapen piktorikoaren gai nagusienetako bat izan zen, erlijioarekin batera. Hala ere, Nazioarteko Estilo izenekoaren ezaugarriak zehaztasun errealista eta figura eta fondoen irudikapenaren zuzenketa izan ziren, funtsean.

Premisa horiek bere une gorenera XV. mendeko Flandesko pinturara heldu ziren arren, berantiar gotikoan ere era zabalean garatu ziren hurrengo artisten obretan: Frantzian bizi zen Flandesko Jean Malouel (1370 inguruan - 1419), Alemaniako Stephan Lochner (1410 inguruan - 1451), Italiako Gentile da Fabriano (1370 - 1427) edo Kataluniako Lluis Borrassa (1360 - 1426) eta Bernat Martorell (1452an hila).

Berantiar gotikoa

XV. mendean zehar, gotikoaren berrikuntza piktorikoa bere une gorenera heldu zen, ikuspegiko irtenbide berriak, figura asko zituzten konposizio aztertuak eta fondoan paisaia eta arkitektura harmoniatsua agertu zirela. Denboraldi horretako protagonistak Flandesko Robert Campin (1444an hila), Jan van Eyck (1390 - 1441) eta Roger van der Weyden (1400 - 1464) izan ziren.

Korronte beraren barnean egon ziren Jean Fouquet (1420 inguruan - 1481 inguruan) Frantzian; Jaume Huguet (1415 - 1492), Luis Dalmau (1450 inguruan hila) eta Bartolome Bermejo (XV. mendearen amaieran lan egin zuena) Espainian; eta Nuno Gonçalves (XV. mendearen bigarren erdia) Portugalen.

Gurutzetik Eraistea

Roger van der Weyden, Gurutzetik Eraistea, (Pradoko Museoa, Madril).

Orria posta elektronikoz bidali

< * Bete beharreko alorrak

Eskerrik Asko.
artikuluan arrakastaz bidalita da.

cerrar ventana
Lagun iezaguzu hobetzen! Zure iritzia garrantzitsua da, eta horregatik eskertuko genizuke zure iritziak eta iradokizunak info@hiru.eus helbidera bidaltzea.

* Bete beharreko alorrak
cerrar ventana

 

¿Qué son los iconos de "Compartir"?

 

Todos los iconos apuntan a servicios web externos y ajenos a HIRU.com que facilitan la gestión personal o comunitaria de la información. Estos servicios permiten al usuario, por ejemplo, clasificar , compartir, valorar, comentar o conservar los contenidos que encuentra en Internet.

¿Para qué sirve cada uno?

  • facebook

    Facebook

    Comparte con amigos y otros usuarios fotos, vídeos, noticias y comentarios personales, controlando la privacidad de los mismos.

     
  • eskup

    Eskup

    Conversa sobre los temas que te interesan y que proponen los expertos. Todo ello en 280 caracteres con fotos y vídeos. Lee, pregunta e infórmate.

     
  • delicious

    Twitter

    Contacta y comparte con amigos, familiares y compañeros de trabajo mensajes cortos (tweets) de no más de 140 caracteres.

     
  • tuenti

    Tuenti

    Conéctate, comparte y comunícate con tus amigos, compañeros de trabajo y familia.

     
  • technorati

    Google Buzz

    Comparte tus novedades, fotos y vídeos con tus amigos e inicia conversaciones sobre los temas que te interesan.

     
  • meneame

    Meneame

    Sitio web que se sirve de la inteligencia colectiva para dar a conocer noticias. Los usuarios registrados envían historias que los demás usuarios del sitio pueden votar.

     
 

 

cerrar ventana

Derechos de reproducción de la obra

 

Eusko Jaurlaritzaren Hezkuntza, Unibertsitate eta Ikerketa Sailarenak dira hiru.eus webgunearen eta bertan agertzen diren elementu guztien jabetza intelektualaren eskubideak.

Halere, baimenduta dago hezkuntzaren esparruan hiru.eus-eko edukiak erabiltzea, betiere webguneari aipamena egiten bazaio eta Creative Commons CC-BY-NC-SA lizentziaren baldintzapean.
Informazio gehiagorako: pdf dokumentua jaitsi (943,2k).

Eusko Jaurlaritzaren Hezkuntza, Unibertsitate eta Ikerketa Sailak bere buruari aitortzen dio, edozein unetan eta aurretiaz ohartarazi gabe, bere webguneko informazioa edota haren konfigurazioa edo itxura aldatzeko eta eguneratzeko ahalmena.

Eusko Jaurlaritzaren Hezkuntza, Unibertsitate eta Ikerketa Sailak ez du bermatzen ez dela akatsik egongo webguneko sarbidean, ezta han jasotako edukietan ere. Era berean, ez du ziurtatzen eduki hori behar bezala eguneratuta egongo denik. Dena den, beharrezko ahalegin guztia egingo du akats horiek saihesteko, eta, hala behar izanez gero, ahalik eta azkarren konpontzeko edo eguneratzeko.

Webgunera sartzea eta bertan jasotako informazioaz egiten den erabilera soilik erabiltzailearen erantzukizuna dira. Eusko Jaurlaritzaren Hezkuntza, Unibertsitate eta Ikerketa Sailak ez du inolako erantzukizunik izango webgunera sartzeak edo hango informazioa erabiltzeak sor litzakeen ondorio edo kalteen aurrean, bere eskumenen erabilera zehatzetan jarraitu behar dituen legezko xedapenak ezartzearen ondorio diren egintza guztietan izan ezik.

Eusko Jaurlaritzaren Hezkuntza, Unibertsitate eta Ikerketa Sailak ez du bere gain hartzen webgunean aipatzen diren kanpoko beste esteka batzuetara konektatzetik edo haietan jasotako edukietatik erator daitekeen inolako erantzukizunik.

Webgune honetan jasotako informazioa baimenik gabe edo oker erabiltzeak eta Eusko Jaurlaritzaren Hezkuntza, Unibertsitate eta Ikerketa Sailaren jabego intelektual eta industrialaren eskubideetan sorturiko kalte eta galerek legez dagozkion egintzak erabiltzeko bidea emango diote aipatutako Administrazioari, eta, hala badagokio, erabilera horren ondorio diren erantzukizunak hartuko ditu.

  Pribatutasuna

Interesatuak emandako datuak dagokion prozedura edo egintzan aurreikusitako helburuetarako baino ez dira erabiliko.

Eusko Jaurlaritzaren Hezkuntza, Unibertsitate eta Ikerketa Saileko Etengabeko Ikaskuntzako Zuzendaritza da datu horiek biltzen dituen fitxategiaren erantzulea, eta haren aurrean egikaritu ahal izango dira sartzeko, zuzentzeko, deuseztatzeko eta aurka egiteko eskubideak. Horretarako, eskura duzu info@hiru.eus helbide elektronikoa.

cerrar ventana