Euskal gramatika. Perpausa

Andres Alberdiren Eskola Gramatika (2002)

Definizioa

Testuko bi pausa edo etenen tartean gertatzen den esanahidun katea mintzatu edo idatzia da perpausa. Katea honek gutxieneko esanahi autonomo bat darama berarekin, zentzu-batasuna du. Esate baterako aditza falta zaion esapide bat ez da perpausa. Esanahi osoa duen hizketako atalik txikiena dela esan dezakegu. Hizkuntza mintzatuan, intonazioaren bidez lortzen den doinuan nabari da zerbait osoa eta bukatua dela, eta idatziz, berriz, letra larriz hasi eta puntuaz, galde-zeinuaz edo harridura-zeinuaz bukatzen den atala da perpausa.

Perpaus-motak esanahiaren arabera

Hiztunak perpausa osatzerakoan hartzen duen jarreraren arabera, lau mota hauetakoak izan daitezke:

- Adierazpen-perpausak: besterik gabe zerbait adieraztea dute helburu, galderarik, ezbairik edo agindurik gabe.

- Galde-perpausak: galdera bat daramatenak.

- Aginte-perpausak: agindua adierazten dutenak.

- Harridura-perpausak: hiztunaren sentimendu bat indarrez adierazten dute. Intonazioaren bidez nabarmentzen da hizketan eta harridura-zeinuaren bidez idatziz.

Perpausaren egitura

Perpausak ezinbestekoa du aditza, elipsian bederen. Batzuetan aditzak soilik osatzen du perpausa. Nolanahi ere ohikoena zenbait atal izatea da. Adibidez, demagun honako perpaus hau dugula:

Miren badator

Hor bi atal bereiz ditzakegu: izen bat (Miren) eta aditz bat (badator). Norbaiti buruz zerbait esaten dugu. Atal horiei sintagmak esaten zaie. Hitz hori grezierazkoa da eta multzoa edo konbinazioa esan nahi du. Kasu honetan sintagmak izan litezkeen bakunenak dira, elementu bana baizik ez baitute, baina izenak bere inguruan beste osagarri batzuk izan ditzake, izen-sintagma osatzen dutenak eta aditzak bereak, aditz-sintagma osatzen dutenak. Horrela:

Bilboko izeba autobusez dator

perpausean izeba izenak Bilboko osagarria dauka eta bien artean osatzen dute izen-sintagma (IS). Aditz-sintagman (AS), berriz, dator aditzak autobusez osagarria du.

Honela adieraz dezakegu perpausa izen-sintagmak eta aditz-sintagmak osatzen dutela:

P = IS + AS

Izen-sintagmak zer egiten duen, zer den, nola dagoen, nolakoa den, etab. esaten du aditz-sintagmak. Aditz-sintagma beti predikatua da, subjektuaz esaten dena. Subjektua beti izen-sintagma da, baina aditz-sintagmaren barnean izen-sintagmak ager daitezke. Perpaus batzuk ez dute subjekturik, inpertsonalak dira, adibidez:

Ateri dago

Perpaus barneko hitzen ordena

Euskal perpauseko osagarrien ordena edo hurrenkera librea da, esan nahi baita hainbat hurrenkera gerta daitezke. Alabaina, kontuan izan behar da hurrenkera aldatzearekin esanahia alda daitekeela. Adibidez, demagun perpaus hauek ditugula:

1 Bilboko izeba autobusez dator 

2 Bilboko izeba dator autobusez

Badirudi 1 perpausak Bilboko izeba nola datorren adierazten digula eta 2 perpausak, aldiz, nor datorren autobusez. Lehen kasuan autobusez eta bigarrenean Bilboko izeba nabarmenduta geratzen dira. Horrela nabarmenduta geratzen den elementuari galdegaia esaten diogu.

Ez da, ordea, elementu bat nabarmenduta egotea nahitaezkoa. Perpaus batzuk ez dute galdegairik. Orduan esaten da perpausak hurrenkera neutroa edo markatu gabea duela. Euskaraz hurrenkera neutroa hauxe da:

Subjektua>osagarria(k)>aditza

Galdegairik ez izanda ere, perpausa luzea denean, ordena hori apurtu egiten da batzuetan.

Perpaus bakunak eta elkartuak

Perpaus bakunak aditz bakarra dutenak dira eta elkartuak aditz bat baino gehiago dutenak

Eguraldiak onera egingo du perpaus bakuna da.

Eguraldi ona egiten badu bizikletan ibiltzera joango gara perpaus elkartua da.

Orria posta elektronikoz bidali

< * Bete beharreko alorrak

Eskerrik Asko.
artikuluan arrakastaz bidalita da.

cerrar ventana
Lagun iezaguzu hobetzen! Zure iritzia garrantzitsua da, eta horregatik eskertuko genizuke zure iritziak eta iradokizunak info@hiru.eus helbidera bidaltzea.

* Bete beharreko alorrak
cerrar ventana

 

¿Qué son los iconos de "Compartir"?

 

Todos los iconos apuntan a servicios web externos y ajenos a HIRU.com que facilitan la gestión personal o comunitaria de la información. Estos servicios permiten al usuario, por ejemplo, clasificar , compartir, valorar, comentar o conservar los contenidos que encuentra en Internet.

¿Para qué sirve cada uno?

  • facebook

    Facebook

    Comparte con amigos y otros usuarios fotos, vídeos, noticias y comentarios personales, controlando la privacidad de los mismos.

     
  • eskup

    Eskup

    Conversa sobre los temas que te interesan y que proponen los expertos. Todo ello en 280 caracteres con fotos y vídeos. Lee, pregunta e infórmate.

     
  • delicious

    Twitter

    Contacta y comparte con amigos, familiares y compañeros de trabajo mensajes cortos (tweets) de no más de 140 caracteres.

     
  • tuenti

    Tuenti

    Conéctate, comparte y comunícate con tus amigos, compañeros de trabajo y familia.

     
  • technorati

    Google Buzz

    Comparte tus novedades, fotos y vídeos con tus amigos e inicia conversaciones sobre los temas que te interesan.

     
  • meneame

    Meneame

    Sitio web que se sirve de la inteligencia colectiva para dar a conocer noticias. Los usuarios registrados envían historias que los demás usuarios del sitio pueden votar.

     
 

 

cerrar ventana

Derechos de reproducción de la obra

 

Eusko Jaurlaritzaren Hezkuntza, Unibertsitate eta Ikerketa Sailarenak dira hiru.eus webgunearen eta bertan agertzen diren elementu guztien jabetza intelektualaren eskubideak.

Halere, baimenduta dago hezkuntzaren esparruan hiru.eus-eko edukiak erabiltzea, betiere webguneari aipamena egiten bazaio eta Creative Commons CC-BY-NC-SA lizentziaren baldintzapean.
Informazio gehiagorako: pdf dokumentua jaitsi (943,2k).

Eusko Jaurlaritzaren Hezkuntza, Unibertsitate eta Ikerketa Sailak bere buruari aitortzen dio, edozein unetan eta aurretiaz ohartarazi gabe, bere webguneko informazioa edota haren konfigurazioa edo itxura aldatzeko eta eguneratzeko ahalmena.

Eusko Jaurlaritzaren Hezkuntza, Unibertsitate eta Ikerketa Sailak ez du bermatzen ez dela akatsik egongo webguneko sarbidean, ezta han jasotako edukietan ere. Era berean, ez du ziurtatzen eduki hori behar bezala eguneratuta egongo denik. Dena den, beharrezko ahalegin guztia egingo du akats horiek saihesteko, eta, hala behar izanez gero, ahalik eta azkarren konpontzeko edo eguneratzeko.

Webgunera sartzea eta bertan jasotako informazioaz egiten den erabilera soilik erabiltzailearen erantzukizuna dira. Eusko Jaurlaritzaren Hezkuntza, Unibertsitate eta Ikerketa Sailak ez du inolako erantzukizunik izango webgunera sartzeak edo hango informazioa erabiltzeak sor litzakeen ondorio edo kalteen aurrean, bere eskumenen erabilera zehatzetan jarraitu behar dituen legezko xedapenak ezartzearen ondorio diren egintza guztietan izan ezik.

Eusko Jaurlaritzaren Hezkuntza, Unibertsitate eta Ikerketa Sailak ez du bere gain hartzen webgunean aipatzen diren kanpoko beste esteka batzuetara konektatzetik edo haietan jasotako edukietatik erator daitekeen inolako erantzukizunik.

Webgune honetan jasotako informazioa baimenik gabe edo oker erabiltzeak eta Eusko Jaurlaritzaren Hezkuntza, Unibertsitate eta Ikerketa Sailaren jabego intelektual eta industrialaren eskubideetan sorturiko kalte eta galerek legez dagozkion egintzak erabiltzeko bidea emango diote aipatutako Administrazioari, eta, hala badagokio, erabilera horren ondorio diren erantzukizunak hartuko ditu.

  Pribatutasuna

Interesatuak emandako datuak dagokion prozedura edo egintzan aurreikusitako helburuetarako baino ez dira erabiliko.

Eusko Jaurlaritzaren Hezkuntza, Unibertsitate eta Ikerketa Saileko Etengabeko Ikaskuntzako Zuzendaritza da datu horiek biltzen dituen fitxategiaren erantzulea, eta haren aurrean egikaritu ahal izango dira sartzeko, zuzentzeko, deuseztatzeko eta aurka egiteko eskubideak. Horretarako, eskura duzu info@hiru.eus helbide elektronikoa.

cerrar ventana