Informazio gehiago
XX. mendeko poesia hispanoamerikarra (II). Konpromisoa eta postabangoardia
Guillen eta poesia beltza
Mende hasieran bertakotasuna bilatzen zuen joera orokorra eman zen eta horrek populazio beltzaren kulturaren balioa handitu zuen. Kultura hori ordura arte gutxietsia egon zen. Folklorearen ikerketek herri poesiaren aberastasuna nabarmendu zuten batik bat.
Abangoardismoa eta folklore beltza elkartzeak poesia beltza edo afroamerikarra deitu zaiona sortu zuen. 27.eko belaunaldiko neoherrikoitasun antzekoa izan zen korronte hau (37. gaia ikusi). Mugimendu hau lantzen dutenen artean Luis Pales Matos puertorricarra (1898-1959) eta Emilio Ballagas kubatarra (1910-1954) nabarmendu behar dira.
- Nicolas Guillen (1902-1989), kubatarra eta mulatoa. Korronte honen ordezkari nagusia dela esan dezakegu. Bere lehen lanetan (Motivos de son, 1930; Sóngoro Cosongo, 1931) populazio beltzaren mundua deskribatzen du irudi tipikoen, errituen eta superstizioen bidez, besteak beste.
Horren ondoren, beltzen baztertzea salatzen du bere lanetan, eta orokorrean, Hispanoamerikako bidegabekeria sozialak (El son entero, 1947; La paloma del vuelo popular, 1958). Batistari egiten dion oposizioa dela eta, erbesteratu egin zuten. Castroren garaipenaren ondoren, bere obrak iraultza landu zuen (Antología mayor, 1964).
Bere poesia errekurtso erritmikoetan oinarritzen da (paralelismoa, errepikapena). Onomatopeiak, metaforak eta herri hizkeraren erreprodukzioa (lexikoa, aldakuntza fonetiko-gramatikalak) lantzen ditu.
Nicolas Guillen.
Pablo Neruda
Liburu ugari idatzi zituen eta XX. mendeko olerkaririk bikainenetako bat dela esan dezakegu. Antzerkia eta prosa ere idatzi zituen, bere oroitzapenetan batez ere Confieso que he vivido (1977).
Bere lehen lan entzutetsua, Veinte poemas de amor y una canción desesperada (1924), klasiko bilakatu da heldutasun eta hunkiberatasunagatik. Estilo erraza du eta maitasunaren goraipamena, nerabeen estualdia eta bere haurtzaroko naturagatik sentitzen duen nostalgia elkartzen ditu bere lanetan.
Residencia en la tierra (1933-1935) krisi existentzial larri baten ondoren idazten du. Estilo surrealista hartzen du metafora liluragarri eta hermetikoez bere atsekabea eta bihotzaren iluntasuna azaltzeko.
Konpromiso politiko eta sozialetan buru belarri sartzeak krisialditik ateratzen lagunduko dio eta amaiera Canto general (1950) lanarekin emango dio. Poema liburu luzea da eta Amerikako historiari gainbegiratu bat ematen dio bertan. Azken lanetan, konpromisoa amodio kontuekin (Los versos del capitán, 1952) eta eguneroko gauzen aipamenarekin tartekatzen ditu (Odas elementales,1954-197).Octavio Paz
Octavio Paz (1914-1998) mexikarrak ere errepublikarren alde borroka egin zuen Gerra Zibilean. Diplomazialaria zenez, kontinente ugaritan bizi izan zen. Mexikori, filosofiari eta estetikari buruz saiakera lan bikainak idatzi zituen (El laberinto de la soledad, 1950; El arco y la lira, 1956). Nobel saria eskuratu zuen 1990ean.
Hasieran idatzi zituen poesia lanak, Libertad bajo palabra (1960) lanean bilduta, konpromiso-poesia eta estetika surrealista elkartzen ditu, arazo existentzialak lantzeko (bakardadea, komunikazioa, denbora, maitasuna), hizkera askea eta hermetikoa erabiliz.
Bere hurrengo lanek (Salamandra, 1962) ekialdeko kulturaren eragina agertzen dute, bai forman (haikus) baita gaietan ere (gai esoterikoak eta misteriozkoak, nortasuna, bikoiztasuna). Bere azken urteetan hizkuntzarenganako zuen funtsezko ardura azpimarratu zuen berriro ere, eta esperimentalismo abangoardista berreskuratu zuen. Era askotako irakurketa dute garai horretan idatzi zituen lanek (Blanco, 1967) edo ikusteko poemak dira (Topoemas,1968). Literaturako Nobel saria eskuratu zuen 1990ean.Beste poeta postabangoardista batzuk
- Nicanor Parra (1914), txiletarra. Inguruko errealitatea azaltzen duen poesia herritar eta ironiko kritikoa idazten du. Bere "antipoemetan" edo "lehergailuetan" umore beltza eta sarkastikoa, joko linguistikoak eta gai intelektualak dira nagusi. Bere lan ezagunenak La cueca larga (1958) eta Canciones rusas (1967) dira.
- Ernesto Cardenal (1925), apaiza eta politiko nikaraguarra da. Konpromiso soziala (Hora cero, 1960; Homenaje a los indios americanos, 1969) eta jainkozaletasuna (Salmos, 1964) azaltzen dira bere lanetan.
Azken urteotako beste olerkari azpimarragarri batzuk T. Segovia (1927) mexikarra, R. Fernandez Retamar (1930) kubatarra, J. E. Eielson (1921) peruarra, J. Adoum (1923) ekuadortarra eta M. Benedetti (1920) (kontalaria ere bada) eta J.Gelman (1930) argentinarrak dira.
Orria posta elektronikoz bidali
¿Qué son los iconos de "Compartir"?
Todos los iconos apuntan a servicios web externos y ajenos a HIRU.com que facilitan la gestión personal o comunitaria de la información. Estos servicios permiten al usuario, por ejemplo, clasificar , compartir, valorar, comentar o conservar los contenidos que encuentra en Internet.
¿Para qué sirve cada uno?
-
Comparte con amigos y otros usuarios fotos, vídeos, noticias y comentarios personales, controlando la privacidad de los mismos.
-
Conversa sobre los temas que te interesan y que proponen los expertos. Todo ello en 280 caracteres con fotos y vídeos. Lee, pregunta e infórmate.
-
Contacta y comparte con amigos, familiares y compañeros de trabajo mensajes cortos (tweets) de no más de 140 caracteres.
-
Conéctate, comparte y comunícate con tus amigos, compañeros de trabajo y familia.
-
Comparte tus novedades, fotos y vídeos con tus amigos e inicia conversaciones sobre los temas que te interesan.
-
Sitio web que se sirve de la inteligencia colectiva para dar a conocer noticias. Los usuarios registrados envían historias que los demás usuarios del sitio pueden votar.
Derechos de reproducción de la obra
-
Eusko Jaurlaritzaren Hezkuntza, Unibertsitate eta Ikerketa Sailarenak dira hiru.eus webgunearen eta bertan agertzen diren elementu guztien jabetza intelektualaren eskubideak.
Halere, baimenduta dago hezkuntzaren esparruan hiru.eus-eko edukiak erabiltzea, betiere webguneari aipamena egiten bazaio eta Creative Commons CC-BY-NC-SA lizentziaren baldintzapean.
Informazio gehiagorako: pdf dokumentua jaitsi (943,2k).Eusko Jaurlaritzaren Hezkuntza, Unibertsitate eta Ikerketa Sailak bere buruari aitortzen dio, edozein unetan eta aurretiaz ohartarazi gabe, bere webguneko informazioa edota haren konfigurazioa edo itxura aldatzeko eta eguneratzeko ahalmena.
Eusko Jaurlaritzaren Hezkuntza, Unibertsitate eta Ikerketa Sailak ez du bermatzen ez dela akatsik egongo webguneko sarbidean, ezta han jasotako edukietan ere. Era berean, ez du ziurtatzen eduki hori behar bezala eguneratuta egongo denik. Dena den, beharrezko ahalegin guztia egingo du akats horiek saihesteko, eta, hala behar izanez gero, ahalik eta azkarren konpontzeko edo eguneratzeko.
Webgunera sartzea eta bertan jasotako informazioaz egiten den erabilera soilik erabiltzailearen erantzukizuna dira. Eusko Jaurlaritzaren Hezkuntza, Unibertsitate eta Ikerketa Sailak ez du inolako erantzukizunik izango webgunera sartzeak edo hango informazioa erabiltzeak sor litzakeen ondorio edo kalteen aurrean, bere eskumenen erabilera zehatzetan jarraitu behar dituen legezko xedapenak ezartzearen ondorio diren egintza guztietan izan ezik.
Eusko Jaurlaritzaren Hezkuntza, Unibertsitate eta Ikerketa Sailak ez du bere gain hartzen webgunean aipatzen diren kanpoko beste esteka batzuetara konektatzetik edo haietan jasotako edukietatik erator daitekeen inolako erantzukizunik.
Webgune honetan jasotako informazioa baimenik gabe edo oker erabiltzeak eta Eusko Jaurlaritzaren Hezkuntza, Unibertsitate eta Ikerketa Sailaren jabego intelektual eta industrialaren eskubideetan sorturiko kalte eta galerek legez dagozkion egintzak erabiltzeko bidea emango diote aipatutako Administrazioari, eta, hala badagokio, erabilera horren ondorio diren erantzukizunak hartuko ditu.
Pribatutasuna
Interesatuak emandako datuak dagokion prozedura edo egintzan aurreikusitako helburuetarako baino ez dira erabiliko.
Eusko Jaurlaritzaren Hezkuntza, Unibertsitate eta Ikerketa Saileko Etengabeko Ikaskuntzako Zuzendaritza da datu horiek biltzen dituen fitxategiaren erantzulea, eta haren aurrean egikaritu ahal izango dira sartzeko, zuzentzeko, deuseztatzeko eta aurka egiteko eskubideak. Horretarako, eskura duzu info@hiru.eus helbide elektronikoa.
- Hegoamerikako literatura
- El modernismo hispanoamericano
- XX. mendeko poesia hispanoamerikarra (I). Abangoardismoa
- XX. mendeko poesia hispanoamerikarra (II). Konpromisoa eta postabangoardia
- XX. mendeko Hispanoamerikako narratiba (1go belaunaldia)
- Hispanoamerikako narratibaren "booma" (I)
- Narratiba hispanoamerikarraren "booma" (II)
- XX. mendeko Hispanoamerikako antzerkia
- Gabriela Mistral