Informazio gehiago
Eleberri errealista
Erromantizismo osteko aldian (23. gaia ikusi) kostunbrismoa bilakatuz doa errealismoaren aitzindaria den kontaketarantz. Orain idazleak gizarte garaikidea eta honen inguruko giroak deskribatzen ditu. Baina oraindik ikuspuntu subjektibo eta partzial batetik.
Espainiako Errealismoaren egoerak
Errealismoa atzerapen handi samarrez sartzen da. Errestaurazioaren lehenengo aldian (1874-1885) argitaratuko dira eleberri errealista gehienak. Hau burgesiaren sendotzearekin batera gertatzen da.
Nobela errealistak gizartearen bilakaera deskribatzen du era askotako ikuspegietatik:
- Idazle batzuek, Jose Maria Pereda esaterako, samintasunez oroitzen dute nekazaritza gizartea eta gizarte tradizionala, eta ez dira ideia modernoez fidatzen.
- Beste batzuek, Galdos (25. gaia ikusi)eta Clarin (25. gaia ikusi) esate baterako, Espainiaren sakoneko eraberritzea defendatzen dute eta alderdi tradizionalistak kritikatzen dituzte.
Eleberri askotan azaltzen da bi alderdi hauen arteko gatazka: landatarra denaren (batzuentzat, balore moral eta erlijiosoen gordetzaile, eta beste batzuentzat atzerapen eta sineskeria) eta hiritarra denaren arteko liskarrean, hain zuzen ere.
Espainiako errealismoak joera erregionalista nabarmena agertzen du. Idazleek hurbilenak zaizkien inguruneetan girotzen dituzte beren lanak.
Karlismoa izan zen XIX. mendeko gizarte banandua markatu zuen arazoetariko bat. Irudian, Abrazo de Vergara (San Telmo Udal Museoa, Donostia).
Fernan Caballero
Cecilia Böhl de Faber (Fernan Caballero) izango da erromantizismo osteko narratibaren egilerik adierazgarriena, kostunbrismo eta errealismoaren arteko trantsiziokoa.
La gaviota eleberriaren hitzaurrean Erromantizismoko irudimenetik aldendutako nobela defendatzen du eta errealitatearen behaketan oinarritutakoa. Baina bere uste katolikoak babesteko darabilen didaktismoak bere hasierako ikuspuntua geldiarazten du.
Egileak errealitateari buruzko zehaztasun borondatea kostunbrismo erromantikoarekin konbinatzen du, eta "koadro" bat egin nahi zuen herri espainiarraren ezaugarriekin, tipikotasun andaluziarrarekin identifikatzen direnak.
Cecilia Böhl de Faberren (Fernan Caballero) erretratua, La Ilustración Española y Americana aldizkarian (1875). LIBURUTEGI NAZIONALA, MADRIL.
Pedro Antonio de Alarcon
Alarconen nobelen artean El sombrero de tres picos (1874) nabarmentzen da. Eleberri honen atsegintasun eta trebetasunak ospetsu egin zuten. Egile honen beste nobela bat El escándalo (1875) da, moral katolikoa defendatu nahi du, eta El niño de la bola (1880) ere interesgarria da.
Bere ipuinak bereziki oso baliotsuak dira. Bertan, bere tesi moralistez ahaztuz, Alarconek bere narrazio dohain nagusiak erakusten ditu.
Juan Valera
Valera beti agertu zen estetizismoaren aldekoa, hau da, errealitatearen nolabaiteko idealizazioaren aldekoa. Gainera, literaturaren asmo ideologikoari uko egiten dio.
Bere nobeletan berak duen bizitza ideala islatzen du, munduko atseginen neurrizko gozamenean eta maitasunaren defentsan oinarritua, mistizismoaren aurka.
Emakumezko pertsonaiak dira orokorrean protagonistak. Ia guztiek emakume mota berari erantzuten diote: ederrak, garbiak, harroak, azkarrak, ameslariak eta praktikoak aldi berean.
Bere estiloak hizkera jasoa du ezaugarri, dotorea eta fina. Umorea eta ironia gozotasunez erabiltzen ditu bere digresioetan. Hauetan azaltzen ditu bere ikuspegiak.
Bere argumentuek ez dute intriga handirik, baizik eta motibazioen eta pertsonaien sentimenduen analisian gelditzen da.
Pepita Jimenez Nobelak gatazka bikoitza azaltzen du: amodio grina erlijio bokazioari kontrajarrita eta aita eta semearen arteko lehia. Bi gatazka hauek dramatismorik gabe konponduko dira maitasunaren alde.
Interesgarria da bereziki protagonistaren zalantzen analisi psikologikoa nobelaren lehenengo zatian, protagonistak bere osaba bati bidaltzen dizkion zenbait gutun. Nobelak idazteko modu honek berritasun bat sortu zuen narratiban.
Pepita Jimenezen irudi bat 1925eko edizio batean. LIBURUTEGI NAZIONALA, MADRIL. Valeraren beste nobela batzuk honako hauek dira: Las ilusiones del doctor Faustino (1875), El Comendador Mendoza (1877) eta Doña Luz (1879).
Jose Maria de Pereda
Peredaren narrazio lanak lau sailetan bana ditzakegu: Kantabriari buruzko koadro kostunbristak, tesi nobelak, gorteko nobelak eta eskualde nobelak.
Azken hauetan, bere ikuspegi ideologikoei uko egin gabe, Pereda bere tesi nobelen eskematismoa gainditzeko gai da. Multzo honetakoak dira El sabor de tierruca (1882), Sotileza (1884) eta Peñas arriba (1895).
Peredaren nobeletan paisaien eta Kantabriako ohituren deskribapena nabarmentzen da, baita pertsonaia herrikoien karakterizazioa ere.
Jose Maria de Pereda.
Orria posta elektronikoz bidali
¿Qué son los iconos de "Compartir"?
Todos los iconos apuntan a servicios web externos y ajenos a HIRU.com que facilitan la gestión personal o comunitaria de la información. Estos servicios permiten al usuario, por ejemplo, clasificar , compartir, valorar, comentar o conservar los contenidos que encuentra en Internet.
¿Para qué sirve cada uno?
-
Comparte con amigos y otros usuarios fotos, vídeos, noticias y comentarios personales, controlando la privacidad de los mismos.
-
Conversa sobre los temas que te interesan y que proponen los expertos. Todo ello en 280 caracteres con fotos y vídeos. Lee, pregunta e infórmate.
-
Contacta y comparte con amigos, familiares y compañeros de trabajo mensajes cortos (tweets) de no más de 140 caracteres.
-
Conéctate, comparte y comunícate con tus amigos, compañeros de trabajo y familia.
-
Comparte tus novedades, fotos y vídeos con tus amigos e inicia conversaciones sobre los temas que te interesan.
-
Sitio web que se sirve de la inteligencia colectiva para dar a conocer noticias. Los usuarios registrados envían historias que los demás usuarios del sitio pueden votar.
Derechos de reproducción de la obra
-
Eusko Jaurlaritzaren Hezkuntza, Unibertsitate eta Ikerketa Sailarenak dira hiru.eus webgunearen eta bertan agertzen diren elementu guztien jabetza intelektualaren eskubideak.
Halere, baimenduta dago hezkuntzaren esparruan hiru.eus-eko edukiak erabiltzea, betiere webguneari aipamena egiten bazaio eta Creative Commons CC-BY-NC-SA lizentziaren baldintzapean.
Informazio gehiagorako: pdf dokumentua jaitsi (943,2k).Eusko Jaurlaritzaren Hezkuntza, Unibertsitate eta Ikerketa Sailak bere buruari aitortzen dio, edozein unetan eta aurretiaz ohartarazi gabe, bere webguneko informazioa edota haren konfigurazioa edo itxura aldatzeko eta eguneratzeko ahalmena.
Eusko Jaurlaritzaren Hezkuntza, Unibertsitate eta Ikerketa Sailak ez du bermatzen ez dela akatsik egongo webguneko sarbidean, ezta han jasotako edukietan ere. Era berean, ez du ziurtatzen eduki hori behar bezala eguneratuta egongo denik. Dena den, beharrezko ahalegin guztia egingo du akats horiek saihesteko, eta, hala behar izanez gero, ahalik eta azkarren konpontzeko edo eguneratzeko.
Webgunera sartzea eta bertan jasotako informazioaz egiten den erabilera soilik erabiltzailearen erantzukizuna dira. Eusko Jaurlaritzaren Hezkuntza, Unibertsitate eta Ikerketa Sailak ez du inolako erantzukizunik izango webgunera sartzeak edo hango informazioa erabiltzeak sor litzakeen ondorio edo kalteen aurrean, bere eskumenen erabilera zehatzetan jarraitu behar dituen legezko xedapenak ezartzearen ondorio diren egintza guztietan izan ezik.
Eusko Jaurlaritzaren Hezkuntza, Unibertsitate eta Ikerketa Sailak ez du bere gain hartzen webgunean aipatzen diren kanpoko beste esteka batzuetara konektatzetik edo haietan jasotako edukietatik erator daitekeen inolako erantzukizunik.
Webgune honetan jasotako informazioa baimenik gabe edo oker erabiltzeak eta Eusko Jaurlaritzaren Hezkuntza, Unibertsitate eta Ikerketa Sailaren jabego intelektual eta industrialaren eskubideetan sorturiko kalte eta galerek legez dagozkion egintzak erabiltzeko bidea emango diote aipatutako Administrazioari, eta, hala badagokio, erabilera horren ondorio diren erantzukizunak hartuko ditu.
Pribatutasuna
Interesatuak emandako datuak dagokion prozedura edo egintzan aurreikusitako helburuetarako baino ez dira erabiliko.
Eusko Jaurlaritzaren Hezkuntza, Unibertsitate eta Ikerketa Saileko Etengabeko Ikaskuntzako Zuzendaritza da datu horiek biltzen dituen fitxategiaren erantzulea, eta haren aurrean egikaritu ahal izango dira sartzeko, zuzentzeko, deuseztatzeko eta aurka egiteko eskubideak. Horretarako, eskura duzu info@hiru.eus helbide elektronikoa.
- Literatura espainiarra: XVIII-XIX mendeak
- XVIII. mendeko literatura: sarrera
- XVIII. mendeko prosa
- XVIII. mendeko antzerkia eta poesia
- XIX. mendeko literatura. Sarrera
- Poesia eta prosa erromantikoak
- Antzerki erromantikoa eta erromantizismo- ostea
- Eleberri errealista
- Benito Pérez Galdós. Leopoldo Alas, Clarin
- Naturalismoa Espainian. Poesia errealista
- XX. mendeko literaturarako sarrera