Informazio gehiago
Aditzaren argumentu-osagarriak
Objektu zuzena
Objektu zuzenak (OZ) aditzaren ekintza zuzenean jasotzen duen izakia ala objektua izendatzen du.
Objektu zuzenaren funtzioa bereziki izen sintagmek (15.gaia ikusi), izenordain pertsonal atonoek (me, te, lo, la, nos, os, los, las eta se) eta esaldi konposatuan, mendeko proposizio substantiboek (25.gaia ikusi) betetzen dute.
OZ bezala funtzionatzen duen izen sintagma pertsonei dagokienean, a preposizioarekin eraikitzen da: Visité a mis primas en Barcelona.
Zenbaitetan, OZ-a izenordain pertsonalaren bitartez bikoiztuta agertzen da, batez ere aditzaren aurrean agertzen denean:
Zeharkako objektua
Zeharkako objektua (ZO) esaldi ugaritan aditzak gehi objektu zuzenak espresaturiko ekintza edo prozesuaren onura ala kaltea jasotzen duen izakia izendatzen duena da.
Intransitiboak deituriko aditzekin ere azaltzen da, objektu zuzenik onartzen ez dutenak: El concierto gustó mucho al público.
ZO-aren funtzioa ondorengoek betetzen dute:- Izen sintagmak (15.gaia ikusi).
- Izenordain atono pertsonalak (me, te, le, nos, os, les eta se).
- Mendeko proposizio substantiboak (25.gaia ikusi).
ZO nahiz OZ esaldi berean izenordain pertsonalengatik ordezkatuta azaltzen badira, objektu zuzenak -lo, -la, -los, las, formak eta zeharkako objektuak se forma aldaezina agertzen dituzte.
Preposizio osagarria
Preposizio osagarria (Prep. O.) hainbat aditz transitiborekin azaltzen da, zeinek aditzak inposaturiko preposizioaz sarturiko izen sintagmarekin osatuak izatea eskatzen baitute: contar con, insistir en, acostumbrarse a, confiar en, creer en, ocuparse de, etab.
Preposizio osagarria ondorengo ezaugarriengatik ezagutzen da:
- Bere preposizioa aditzak zehazten du, beraz, ezin da ezabatu aditzaren esanahia baldintzatu gabe. Adibidez, ez da berdina ocupar la casa ala ocuparse de la casa.
- Objektu zuzena eta zeharkakoaren aldean, ezin da izenordain pertsonal atono batengatik ordezkatu, baizik eta dagokion preposizioa aurretik daukan izenordain tonikoagatik: Encárguese del asunto Þ Encárguese de ello.
- Osagarri zirkunstantzialarekin, ezin ezabatua izateagatik eta adberbio batez ezin ordezkatua izateagatik bereizten da.
- Aditzari aurretik dagokion preposizioa jarriaz ¿qué? galdera eginez identifika daiteke.
Osagarri agentea
Osagarri agentea, (Ag.) pasiboan (19.gaia ikusi) aditzaren ekintza egiten duen izaki edo objektua izendatzen duen osagarria da.
Agente funtzioa bereziki "por" preposizioa eta oso gutxitan "de" preposizioa aurretik jarrita izen sintagmak edo funtzio substantiboa duen edozein elementuk betetzen du: La exposición fue inaugurada por la ministra.
Izen sintagmako berezko funtzioa izanik, izenordain pertsonal tonikoak edo mendeko proposizio substantiboak ere bete dezakete, aurretik "por" preposizioa jarrita: Fuimos informados por él- Esto ha sido planeado por quien tú ya sabes.
Identifikatzea
Osagarri agentea ezagutzeko, nahikoa da ser + partizipioa perifrasia aditz forma aktiboagatik ordezkatzea. Horrela, agentea, lortzen dugun esaldiko subjektua izatera pasako da:
Osagarri agentearen nukleoak izaki bizidunak edo bizigabeak izendatu behar ditu, ekintza bat gauzatzeko gai direnak (ekintzazko agenteak). Horregatik, Agentea por preposizioarekin datozen osagarri zirkunstantzialekin nahastu behar dira, hauek bitartekoa ala arrazoiari buruz ariko baitira, baina ez agenteari buruz:
Será premiado por su actuación [arrazoia Þ ez da Eg.].
Les fue enviado el regalo por correo [bitartekoa Þ ez da Eg.].Orria posta elektronikoz bidali
¿Qué son los iconos de "Compartir"?
Todos los iconos apuntan a servicios web externos y ajenos a HIRU.com que facilitan la gestión personal o comunitaria de la información. Estos servicios permiten al usuario, por ejemplo, clasificar , compartir, valorar, comentar o conservar los contenidos que encuentra en Internet.
¿Para qué sirve cada uno?
-
Comparte con amigos y otros usuarios fotos, vídeos, noticias y comentarios personales, controlando la privacidad de los mismos.
-
Conversa sobre los temas que te interesan y que proponen los expertos. Todo ello en 280 caracteres con fotos y vídeos. Lee, pregunta e infórmate.
-
Contacta y comparte con amigos, familiares y compañeros de trabajo mensajes cortos (tweets) de no más de 140 caracteres.
-
Conéctate, comparte y comunícate con tus amigos, compañeros de trabajo y familia.
-
Comparte tus novedades, fotos y vídeos con tus amigos e inicia conversaciones sobre los temas que te interesan.
-
Sitio web que se sirve de la inteligencia colectiva para dar a conocer noticias. Los usuarios registrados envían historias que los demás usuarios del sitio pueden votar.
Derechos de reproducción de la obra
-
Eusko Jaurlaritzaren Hezkuntza, Unibertsitate eta Ikerketa Sailarenak dira hiru.eus webgunearen eta bertan agertzen diren elementu guztien jabetza intelektualaren eskubideak.
Halere, baimenduta dago hezkuntzaren esparruan hiru.eus-eko edukiak erabiltzea, betiere webguneari aipamena egiten bazaio eta Creative Commons CC-BY-NC-SA lizentziaren baldintzapean.
Informazio gehiagorako: pdf dokumentua jaitsi (943,2k).Eusko Jaurlaritzaren Hezkuntza, Unibertsitate eta Ikerketa Sailak bere buruari aitortzen dio, edozein unetan eta aurretiaz ohartarazi gabe, bere webguneko informazioa edota haren konfigurazioa edo itxura aldatzeko eta eguneratzeko ahalmena.
Eusko Jaurlaritzaren Hezkuntza, Unibertsitate eta Ikerketa Sailak ez du bermatzen ez dela akatsik egongo webguneko sarbidean, ezta han jasotako edukietan ere. Era berean, ez du ziurtatzen eduki hori behar bezala eguneratuta egongo denik. Dena den, beharrezko ahalegin guztia egingo du akats horiek saihesteko, eta, hala behar izanez gero, ahalik eta azkarren konpontzeko edo eguneratzeko.
Webgunera sartzea eta bertan jasotako informazioaz egiten den erabilera soilik erabiltzailearen erantzukizuna dira. Eusko Jaurlaritzaren Hezkuntza, Unibertsitate eta Ikerketa Sailak ez du inolako erantzukizunik izango webgunera sartzeak edo hango informazioa erabiltzeak sor litzakeen ondorio edo kalteen aurrean, bere eskumenen erabilera zehatzetan jarraitu behar dituen legezko xedapenak ezartzearen ondorio diren egintza guztietan izan ezik.
Eusko Jaurlaritzaren Hezkuntza, Unibertsitate eta Ikerketa Sailak ez du bere gain hartzen webgunean aipatzen diren kanpoko beste esteka batzuetara konektatzetik edo haietan jasotako edukietatik erator daitekeen inolako erantzukizunik.
Webgune honetan jasotako informazioa baimenik gabe edo oker erabiltzeak eta Eusko Jaurlaritzaren Hezkuntza, Unibertsitate eta Ikerketa Sailaren jabego intelektual eta industrialaren eskubideetan sorturiko kalte eta galerek legez dagozkion egintzak erabiltzeko bidea emango diote aipatutako Administrazioari, eta, hala badagokio, erabilera horren ondorio diren erantzukizunak hartuko ditu.
Pribatutasuna
Interesatuak emandako datuak dagokion prozedura edo egintzan aurreikusitako helburuetarako baino ez dira erabiliko.
Eusko Jaurlaritzaren Hezkuntza, Unibertsitate eta Ikerketa Saileko Etengabeko Ikaskuntzako Zuzendaritza da datu horiek biltzen dituen fitxategiaren erantzulea, eta haren aurrean egikaritu ahal izango dira sartzeko, zuzentzeko, deuseztatzeko eta aurka egiteko eskubideak. Horretarako, eskura duzu info@hiru.eus helbide elektronikoa.
- Sintaxia
- El enunciado y la oración
- La actitud del hablante
- Sintagma
- Izen-sintagma. Aditz-sintagma
- Aditzaren argumentu-osagarriak
- Aditzaren osagarri ez argumentuzkoa
- Tipos de oraciones según la naturaleza del predicado
- Oraciones con verbo pronominal
- Perpaus inpertsonalak
- Oración simple y oración compuesta
- Proposizioen arteko erlazioa. Perpaus elkartua
- Oraciones subordinadas adjetivas o de relativo
- Oraciones subordinadas sustantivas
- Adberbiozko berezko mendeko perpausak
- Subordinadas adverbiales impropias. Condicionales, concesivas, causales y finales
- Konparaziozkoak, ondoriozkoak eta aditza ez pertsonal eran duten perpausak
- Azterketa morfologiko eta sintaktikoa: moduak