Novecentismoa (II). Poesia eta eleberria

Juan Ramon Jimenez izan zen novecentismoaren (32. gaia ikusi) ideal estetikoekin bat etorri zen poetarik aipagarriena. «Poesia hutsa»ri buruz zuen ikusmoldeak, mugimendu hartako saiogileek aldarrikatzen zuten intelektualismo berritzailearen ideiara gerturatzeko balio izan zion. Gabriel Miro, Ramon Perez de Ayala eta Wenceslao Fernandez Florez izan ziren novecentismoaren eleberrien ordezkari nagusiak.

Juan Ramon Jimenez

Juan Ramon Jimenezek bere «Obra» deitzen zuenaren batasunean sinisten zuen, hau da, perfekzioara zuzendutako osotasun bat bezala hartzen zuen bere izkribuak. Alegia, gardentasun poetiko hori lortzearren, bere konposizio guztiak behin eta berriz moldatu ohi zituen.

Sentitze-garaia (1898-1915)

Becquerren (23. gaia ikusi) sinbolismoa eta modernismoaren (28. gaia ikusi) eraginak markatzen du.

Poesia sentimentala eta emoziozkoa da, udazkeneko eta melankolia kutsuko paisaiekin, egitura formal perfektua erabiliz bere sentikortasuna islatzen duena.

Garai honetakoak dira, bestak beste, Rimas (1902), Arias tristes (1903) eta La soledad sonora (1911).

Garai intelektuala (1916-1936)

Amerikara egindako lehen bidaian itsasoa ezagutu izana, garrantzi handiko gertaera izan zen berarentzat. Itsasoak betiereko orainaldia sinbolizatzen du, eta betikotasun horrekin harremanetan jartzen duen edertasuna da. Juan Ramon harekin identifikatzen saiatzen da.

Traszendentzia bilatzera bultzatzen duen garapen espirituala hasten da orduan. Aurreko musikaltasun eta apainketa deigarri osoa albo batera utzi, eta garbitasun poetikoa lantzeari ekiten dio.

Diario de un poeta recién casado (1916), Primera antología poética (1917) eta Eternidades (1918) dira, besteren artean, obrarik aipagarrienak. La Estación total (1923-1936) lanak atzerrira joan aurreko azken idazkiak jasotzen ditu, Espainian idatzi zituen azkenak alegia.

Azken garaia (1937-1958)

Ameriketako atzerriratzean idatzitako lanak dira garai honetakoak. Juan Ramonek edertasuna eta perfekzioa bilatzen segitzen du, bere baitan murgilduta. Traszendetziarekiko duen grinak Jainkoarekin identifikatzera eramaten du.

Denboraldi bat isilpean eman ondoren, Animal de fondo (1949), Tercera antología poética (1957), El otro costado (1936-1942) eta Dios deseado y deseante (1948-1949) argitaratu zituen.

Juan Ramon Jimenez eta Zenobia Camprubi. New York, 1916ko martxoaren 2a. Diario de un poeta recién casado liburuak, 1916. urtean Zenobiarekin ezkondu eta berehala idatzia, Juan Ramonen bizitzan eta poesian aldaketa sakona suposatu zuen. Bertso librea eta prosaz idatzitako olerkiak sartu zituen lan honetan.

Gabriel Miro

Miroren eleberriak, batik bat, melankolia, sentimenduen deskribapen zehatza eta ekintza faltarengatik ezaugarritzen dira.

Garai dekadentista (1901-1911)

La mujer de Ojeda (1901) liburuan ezik, teknika naturalista (26. gaia ikusi) erabiliz gaztea zenean idatzitakoa dena, Miro, lehen garai honetan, pertsonaietan eta giro dekadentista eta neoerromantikoetan murgiltzen da. Hauek dira garai hartako lanak:

  • Hiru eleberri luze, sentiberatasun berezia duten pertsonaiak dira, porrot egiteko jaiotakoak: La novela de mi amigo (1908), Nómada (1908) eta Las cerezas del cementerio (1910), garai honetako garrantzitsuena.
  • Lau kontaketa labur. Protagonisten amodiozko porrotak kontatzen dira: La palma rota (1909), Niño y grande (1909), Los pies y los zapatos de Enriqueta (1912) eta Dentro del cercado (1912).

Novecentismoaren garaia (1912-1928)

Estetika modernista eta dekadentistatik urrunduta, Mirok bere estilo berria ezartzen du garai honetan, novecentismoaren estetikan oinarritua. Jarrera kritikoagoa agertzen du orain.

Ekintzak, gutxienekoa izan arren, sentsazioen eta inguruen deskribapen zehatza egiteko balio izaten dio.

  • Eleberri luzeak: El abuelo del rey (1912), Nuestro padre San Daniel (1921) eta El obispo leproso (1926).
  • Kontaketa laburrak, non Miroren ordezko literarioa den Sigüenza protagonista den: El libro de Sigüenza (1917) eta Años y leguas (1928). Alicanteko hainbat herriren aurrean protagonistak entzuten, sentitzen eta ikusten duenari buruzko obrak ziren.
  • Ildo beretik jarraitzen du El humo dormidok (1919), narrazio laburren bildumak.

Gabriel Miro, Adelardo Parrillaren oleoa. (Bilduma partikularra, Gabriel Miróren oinordekoak, Madril).

Ramon Perez de Ayala

Ideiak azaltzeko joera nagusitzen da bere idazkietan, baita eleberrietan ere, eta horregatik apurtzen da behin baino gehiagotan erritmo narratiboa. Prosa dotore eta zehatza egitea da bere estiloaren ezaugarri nagusia.

  • Lehenengo garaian, bere obra narratiboa errealista izan zen, batik bat. Tinieblas en la cumbre (1907), A.M.D.G. (1910), La pata de la raposa (1912) eta Troteras y danzaderas (1913) dira azpimarragarrienak.

Bigarren garaikoak, berriz, garai sinbolistakoak, Belarmino y Apolonio (1921) eta Tigre Juan (1926) dira, besteak beste.

Eleberri modernoaren berezko forma esperimentalak barneratzen ditu tarteka Pérez de Ayalak.

Orria posta elektronikoz bidali

< * Bete beharreko alorrak

Eskerrik Asko.
artikuluan arrakastaz bidalita da.

cerrar ventana
Lagun iezaguzu hobetzen! Zure iritzia garrantzitsua da, eta horregatik eskertuko genizuke zure iritziak eta iradokizunak info@hiru.eus helbidera bidaltzea.

* Bete beharreko alorrak
cerrar ventana

 

¿Qué son los iconos de "Compartir"?

 

Todos los iconos apuntan a servicios web externos y ajenos a HIRU.com que facilitan la gestión personal o comunitaria de la información. Estos servicios permiten al usuario, por ejemplo, clasificar , compartir, valorar, comentar o conservar los contenidos que encuentra en Internet.

¿Para qué sirve cada uno?

  • facebook

    Facebook

    Comparte con amigos y otros usuarios fotos, vídeos, noticias y comentarios personales, controlando la privacidad de los mismos.

     
  • eskup

    Eskup

    Conversa sobre los temas que te interesan y que proponen los expertos. Todo ello en 280 caracteres con fotos y vídeos. Lee, pregunta e infórmate.

     
  • delicious

    Twitter

    Contacta y comparte con amigos, familiares y compañeros de trabajo mensajes cortos (tweets) de no más de 140 caracteres.

     
  • tuenti

    Tuenti

    Conéctate, comparte y comunícate con tus amigos, compañeros de trabajo y familia.

     
  • technorati

    Google Buzz

    Comparte tus novedades, fotos y vídeos con tus amigos e inicia conversaciones sobre los temas que te interesan.

     
  • meneame

    Meneame

    Sitio web que se sirve de la inteligencia colectiva para dar a conocer noticias. Los usuarios registrados envían historias que los demás usuarios del sitio pueden votar.

     
 

 

cerrar ventana

Derechos de reproducción de la obra

 

Eusko Jaurlaritzaren Hezkuntza, Unibertsitate eta Ikerketa Sailarenak dira hiru.eus webgunearen eta bertan agertzen diren elementu guztien jabetza intelektualaren eskubideak.

Halere, baimenduta dago hezkuntzaren esparruan hiru.eus-eko edukiak erabiltzea, betiere webguneari aipamena egiten bazaio eta Creative Commons CC-BY-NC-SA lizentziaren baldintzapean.
Informazio gehiagorako: pdf dokumentua jaitsi (943,2k).

Eusko Jaurlaritzaren Hezkuntza, Unibertsitate eta Ikerketa Sailak bere buruari aitortzen dio, edozein unetan eta aurretiaz ohartarazi gabe, bere webguneko informazioa edota haren konfigurazioa edo itxura aldatzeko eta eguneratzeko ahalmena.

Eusko Jaurlaritzaren Hezkuntza, Unibertsitate eta Ikerketa Sailak ez du bermatzen ez dela akatsik egongo webguneko sarbidean, ezta han jasotako edukietan ere. Era berean, ez du ziurtatzen eduki hori behar bezala eguneratuta egongo denik. Dena den, beharrezko ahalegin guztia egingo du akats horiek saihesteko, eta, hala behar izanez gero, ahalik eta azkarren konpontzeko edo eguneratzeko.

Webgunera sartzea eta bertan jasotako informazioaz egiten den erabilera soilik erabiltzailearen erantzukizuna dira. Eusko Jaurlaritzaren Hezkuntza, Unibertsitate eta Ikerketa Sailak ez du inolako erantzukizunik izango webgunera sartzeak edo hango informazioa erabiltzeak sor litzakeen ondorio edo kalteen aurrean, bere eskumenen erabilera zehatzetan jarraitu behar dituen legezko xedapenak ezartzearen ondorio diren egintza guztietan izan ezik.

Eusko Jaurlaritzaren Hezkuntza, Unibertsitate eta Ikerketa Sailak ez du bere gain hartzen webgunean aipatzen diren kanpoko beste esteka batzuetara konektatzetik edo haietan jasotako edukietatik erator daitekeen inolako erantzukizunik.

Webgune honetan jasotako informazioa baimenik gabe edo oker erabiltzeak eta Eusko Jaurlaritzaren Hezkuntza, Unibertsitate eta Ikerketa Sailaren jabego intelektual eta industrialaren eskubideetan sorturiko kalte eta galerek legez dagozkion egintzak erabiltzeko bidea emango diote aipatutako Administrazioari, eta, hala badagokio, erabilera horren ondorio diren erantzukizunak hartuko ditu.

  Pribatutasuna

Interesatuak emandako datuak dagokion prozedura edo egintzan aurreikusitako helburuetarako baino ez dira erabiliko.

Eusko Jaurlaritzaren Hezkuntza, Unibertsitate eta Ikerketa Saileko Etengabeko Ikaskuntzako Zuzendaritza da datu horiek biltzen dituen fitxategiaren erantzulea, eta haren aurrean egikaritu ahal izango dira sartzeko, zuzentzeko, deuseztatzeko eta aurka egiteko eskubideak. Horretarako, eskura duzu info@hiru.eus helbide elektronikoa.

cerrar ventana